دوران «پسامحمود»

دنیای اقتصاد: جامعه ورزش ایران به رفتن محمود گودرزی روی خوش نشان داد. حتی بسیاری از کارشناسان روحیات قیم مآبانه و تغییرات بعضا پرشمارش در مدیریت ورزش را بی‌شباهت به دوران محمود احمدی‌نژاد ندانسته و لقب «محمود کابینه» را در دولت روحانی به او دادند. به هر کم و کیف گودرزی رفت و حالا جامعه ورزش امیدوار است رئیس دولت، تدبیری تازه برای نجات این وزارتخانه بیندیشد. وزارتخانه‌ای که اگرچه حساسیت‌های سیاسی معمول متوجه آن نیست اما افکار عمومی و قشر جوان جامعه که حضور پررنگی هم پای صندوق‌های رای دارند اخبار و نتایج فعالیت آن را به دقت و باعلاقه تعقیب می‌کنند و جلب رضایت ایشان در سال منتهی به انتخابات می‌تواند سرنوشت‌ساز شود.

حال مهم‌ترین پرسش این است که چه کسی در فاصله ۹ ماه باقیمانده از عمر دولت روانه خیابان سئول تهران خواهد شد و آیا می‌تواند در این مدت کوتاه نگاه غالب موجود یعنی بی‌توجهی دولت به ورزش را تغییر دهد؟ بلافاصله بعد از استعفای گودرزی گمانه‌زنی‌ها درخصوص جانشین او هم آغاز شد. لیستی از نام‌های تکراری که طی عمر این دولت همیشه برای تصدی این وزارت مطرح بودند. از اقتصادی‌ها مرتضی بانک و محمود اسلامیان، ورزشی‌ها محمد دادکان و سیاسیون مسعود سلطانی‌فر نام برده شد اما وقتی محمدعلی نجفی،‌فرد نزدیک به دولت روی نفر آخر انگشت گذاشت و او را به‌عنوان گزینه اصلی دولت برای ورزش مطرح کرد تمام نگاها متوجه رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شد و اینکه آیا او گزینه مناسبی برای این سمت هست یا نه؟

مسعود سلطانی‌فر کیست؟

مسعود سلطانی‌فر، متولد ۱۳۳۸ و فوق لیسانس علوم سیاسی است. اتفاقا در رزومه کاری او مشاغل سیاسی هم پررنگ‌تر بوده است. ۱۲ سال استانداری در سه استان گیلان، زنجان و مرکزی و هشت سال معاون سیاسی در استانداری‌های فارس، همدان و هرمزگان بخشی از کارنامه مسعود سلطانی‌فر است. وی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و سابقه حضور در شورای شهر تهران را هم دارد. اگرچه زمانی که به ریاست سازمان گردشگری انتخاب شد هیچ‌کس سنخیتی میان او و پست جدیدش نیافت اما درحوزه ورزش شرایط متفاوت است و برهیچ‌کس پوشیده نیست که او علاقه وافری به این حوزه دارد.

اتفاقا در کارنامه او هم می‌توان رگه‌هایی از این علاقه را دید. سلطانی‌فر حدود ۲۰ سال پیش به‌عنوان معاون رئیس سازمان تربیت بدنی در کنار هاشمی‌طبا قرار گرفت و اتفاقا حضور او همزمان شد با حماسه بازی ایران استرالیا و صعود ایران به جام جهانی فوتبال. البته عمر این شغل فقط دو سال به طول انجامید و بعد از آن او از بدنه ورزش منفک شد تا انتخابات سه سال پیش که مسوولیت کارگروه ورزشی ستاد انتخاباتی حسن روحانی را به دست گرفت. او بعد از انتخاب روحانی گزینه دوم رئیس‌جمهور برای تصدی این وزارت بود و به مجلس هم معرفی شد. سلطانی‌فر ۱۱۷ رای موافق، ۱۴۸ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع کسب کرد. در نتیجه او نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. اما حکایت این مجلس با مجلس قبل متفاوت است و رئیس‌جمهور بسیار امید دارد که گزینه‌اش رای اعتماد بگیرد.

دفاع هاشمی‌طبا

هاشمی‌طبا رئیس سابق سازمان تربیت بدنی با سابقه همکاری با سلطانی‌فر از این انتخاب حمایت می‌کند. او با اشاره به اینکه در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، کمیته انتخاب بهترین گزینه برای تصدی وزارت ورزش، مسعود سلطانی‌فر را به رئیس‌جمهوری پیشنهاد داده است، گفت: «ما در آن مقطع سلطانی‌فر را انتخاب و معرفی کردیم که متاسفانه موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس نهم نشد اما امروز ایشان در جایگاه مهمی همچون معاونت رئیس‌جمهوری و ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موفق عمل کرده‌اند.» هاشمی‌طبا درخصوص اینکه آیا وزیر ورزش و جوانان باید حتما یک مدیر ورزشی باشد، با رد این موضوع اظهار کرد: «برخی دوستان ما را نیز غیرورزشی معرفی می‌کردند درحالی که این‌گونه نیست. آیا هر فردی که بتواند فوتبال را خیلی خوب بازی کند حتما یک مدیر ورزشی قدرتمند است؟» سفارش او استفاده از مدیری است که با فضای ورزش بیگانه نباشد: «برای مدیریت ورزش آنچه ضروری است آشنایی با وضعیت ورزش کشور و فهم آن خواهد بود و به اعتقاد من کسی که هیچ شناختی از ورزش ندارد و این فضا را درک نمی‌کند نباید مدیریت وزارت ورزش و جوانان را برعهده بگیرد.»