دنیای اقتصاد: افتتاح موزه فرهنگی-تاریخی و ملی آفریقایی‌تبارهای آمریکا دو رئیس‌جمهور آمریکا را کنار هم نشاند. یکی رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، یعنی جورج بوش دوم و دیگری رئیس‌جمهوری فعلی ایالات‌متحده که ماه‌های آخر ریاست‌جمهوری خود را تجربه می‌کند. به گزارش سی‌ان‌ان این گرد هم آمدن اما نشان از اتحاد دو رئیس‌جمهوری داشت که تا پیش از این بعید بود کسی حدس بزند این دو روزی با هم دوستی داشته باشند.

در این میان حتی میشله اوباما، بانوی نخست ایالات‌متحده بیش از حد با جورج بوش دوم صمیمی شده بود و این موضوع از نگاه عکاسان دور نبود. هر دو خانواده بوش و اوباما در این مراسم کنار هم نشسته بودند و با یکدیگر صمیمانه گفت‌وگو کردند. از عجیب‌ترین نکات این مراسم اینکه هر دو خانواده در یک عکس، دستان یکدیگر را به نشانه اتحاد گرفته بودند. اوباما نیز در بدو ورود جورج بوش دوم به سمت وی رفت و او را در آغوش کشید. این در حالی است که این دو برای بار اول نبود که کنار همدیگر ظاهر می‌شدند. اما این‌بار چهل و سومین رئیس‌جمهوری آمریکا با چهل و چهارمین رئیس‌جمهوری این کشور بیش از حد صمیمی بودند. دو خانواده در حالی که دستان همدیگر را گرفته بودند «سرود نبرد جمهوری» را برای سیاهپوستی که در ۱۲ژوئیه از سوی پلیس کشته شده بود، خواندند.

به نظر می‌رسد دوستی دو خانواده پس از مراسم پنجاهمین سالگرد حقوق مدنی در آلاباما در هفتم مارس ۲۰۱۵ بیشتر شده است. در مراسم افتتاحیه موزه آفریقایی‌تبارهای آمریکا بوش و اوباما کنار یکدیگر نشسته بودند و در حالی که به سوی جمعیت دست تکان می‌دادند به یکدیگر لبخند نیز می‌زدند. اگر قرار باشد شباهت تاریخی بین دو مراسم پیدا کرد باید به مراسم تحلیف باراک اوباما در ژانویه سال ۲۰۰۹ اشاره کرد. بوش در این مراسم در طول سوگند باراک اوباما مشغول صحبت با میشله اوباما و دو دختر وی ساشا و مالیا بود.

به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا راه خود را برای مسیر بازنشستگی هموار می‌کند. روسای جمهوری ایالات‌متحده معمولا در اواخر حکومت خود قدرت و نفوذ سابق خود را ندارند و برای همین به آنها «اردک لنگ» می‌گویند. این در شرایطی است که باراک اوباما در طول همین دوره‌ای که معروف به دوره «اردک لنگ» است چند‌بار مقابل سنا ایستاده است. سنا که در دستان جمهوری‌خواهان است بارها خواسته است باراک اوباما را در اواخر دوره ریاست‌جمهوری خود وادار به عقب‌نشینی کند اما هر بار نخستین رئیس‌جمهور سیاهپوست آمریکا با قلم خود مصوبه‌های کنگره را وتو کرده است. آخرین درگیری بین سنا و کاخ سفید به مصوبه سنا درخصوص حادثه ۱۱ سپتامبر مربوط می‌شود که براساس آن مصوبه، راه برای شکایت شهروندان آمریکایی از عربستان سعودی به دلیل حضور شهروندان این کشور در این تراژدی باز می‌شد اما باراک اوباما با قلم خود این مصوبه را به بهانه اینکه راه برای شکایت از آمریکایی‌ها در نقاط دیگر باز می‌شود، وتو کرد.