دنیای اقتصاد: پلیس ایالت واشنگتن می‌گوید مظنون به تیراندازی در یک مرکز خرید در این ایالت که پنج کشته در پی داشت را دستگیر کرده‌است؛ فرد بازداشت‌شده ۲۰ ساله‌ و نام او «ارجان چتین» عنوان شده‌است. او اصالتا اهل ترکیه است و بنا به گفته برخی منابع خبری اقامت دائم در آمریکا داشته است. به گزارش آسوشیتدپرس گروهبان مارک فرانسیس، یکی از سخنگویان پلیس ایالتی واشنگتن در حساب کاربری خود در توئیتر تصویری از فرد بازداشت‌شده منتشر کرده‌است. به گفته مارک فرانسیس، ماموران پلیس شنبه شب به وقت محلی ارجان چتین را بازداشت کرده‌اند. پنج نفر در جریان تیراندازی شامگاه جمعه در یک مرکز خرید در نزدیکی سیاتل، شهر بزرگ ایالت واشنگتن، کشته شدند. در روز حادثه ۴ زن در مرکز خرید کاسکید کشته شده بودند اما در بیمارستان یکی از زخمی‌های حادثه نیز به دلیل وخامت حال فوت شد.

سخنگوی پلیس، پیشتر در توییتر گفته بود این تیراندازی در ساعت هفت شامگاه جمعه، در شهر «بورلینگ‌ تاون»، واقع در ۱۰۰ کیلومتری سیاتل روی داده است. فرد مهاجم پس از تیراندازی از محل متواری شده بود اما پلیس بورلینگ تاون گفته بود برای پیدا کردن مهاجم مرکز خرید کاسکید دست به جست‌وجوی وسیعی خواهد زد.

هنوز مشخص نیست هدف مظنون بازداشت شده از تیراندازی و کشتن شهروندان چه بوده‌است. واشنگتن‌پست به نقل از یک سخنگوی پلیس فدرال آمریکا روز شنبه گفته بود هرچند اف‌بی‌آی احتمال تروریستی بودن واقعه را رد نمی‌کند، اما هنوز شاهد و مدرک قابل‌توجهی در این مورد در دست نیست. ارجان چتین در منطقه «اوک هاربر» در ایالت واشنگتن بازداشت شده‌است؛ این منطقه نزدیک به ۳۰ کیلومتری منطقه‌ای‌ است که تیراندازی در آن رخ داده است. رسانه‌های محلی گفته‌اند براساس اطلاعات صفحه فیس‌بوک چتین، او اهل آدانا در جنوب ترکیه است. پلیس هنوز زادگاه مظنون را اعلام نکرده‌است. روزنامه «سیتل‌تایمز» گزارش داده بود که یکی از کشته‌شدگان حمله شامگاه جمعه، دختری ۱۶ ساله است که پیشتر به بیماری سرطان مبتلا بود. این پنجمین بار در سال جاری میلادی‌ است که تیراندازی دسته‌‌جمعی در ایالت واشنگتن رخ می‌دهد. خبرگزاری سی‌ان‌ان هم درخصوص دستگیری چتین گزارش داد که وی در زمان دستگیری مانند شخصیت‌های تخیلی زامبی رفتار می‌کرد. برخی مقامات آمریکایی می‌گویند که زود است در مورد تروریستی بودن این حادثه اعلام نظر کرد. مقامات پلیس هم تاکید کردند هنوز نتوانسته‌اند مدارک قابل‌توجهی به‌دست بیاورند تا نشان دهد چتین دارای پیوندهای تروریستی بوده است. یک شبکه خبری محلی نیز اعلام کرد که فرد دستگیرشده سه قبضه سلاح با خود داشته که هر سه آنها را از پدرش دزدیده است. همچنین نامزد سابق این فرد پیشتر در همان مرکز خریدی کار می‌کرده که مظنون در آنجا اقدام به تیراندازی کرده است. این زن از ماه‌ها پیش دیگر در این مرکز خرید کار نمی‌کند.

پلیس پس از این حادثه، فیلم دوربین‌های مداربسته این مرکز خرید را بررسی کرده و از این طریق توانسته فرد مظنون را شناسایی کند. عکس این فرد منتشر و برای دستگیری او جایزه تعیین شد که سرانجام روز شنبه به وقت محلی پلیس توانست او را دستگیر کند. چگونگی دستگیری او اما اعلام نشده است. برخی می‌گویند که چتین احتمالا دارای مشکلات روانی باشد، اما پلیس هنوز در این خصوص اظهارنظری نکرده است. مقامات آمریکا تصریح کردند که در روزهای آینده جزئیات بیشتری از نحوه بازداشت چتین را منتشر خواهند کرد. دادستان‌ها هنوز چتین را متهم به تیراندازی نکرده‌اند و دادگاه قرار است فردا حکم زندان را تایید کند تا تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.