اعتراف جعفر والی درباره بازی در سریال «معمای شاه»

جشن انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر عصر پنج‌شنبه در تالار ایوان شمس برگزار شد. در این جشن که با حضور چهره‌های هنری و هنرمندان تئاتر همراه بود، برگزیدگان یکسال گذشته تئاتر ایران از نگاه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر معرفی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر، در بخش آثار برگزیده یکسال گذشته تئاتر ایران، نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و قتل میرزاتقی‌خان فراهانی» به نویسندگی و کارگردانی علی رفیعی به عنوان اثر برگزیده منتقدان تئاتر معرفی شد. این نمایش پاییز و زمستان سال ۹۴ در تالار وحدت به صحنه رفت.

پیش از این نمایش «شکار روباه» به کارگردانی علی رفیعی نیز به‌عنوان اثر برگزیده انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر معرفی شده بود. در بخشی از این برنامه که اجرایش برعهده فرزاد حسنی بود کلیپ «مرغ سحر» به مناسبت نکوداشت جعفر والی پیشکسوت عرصه هنر تئاتر و سینما پخش شد که والی در آن تاکید کرد حضورم در سریال «معمای شاه» بزرگ‌ترین اشتباهم در عرصه بازیگری است. همچنین با نواختن بخشی از موسیقی سریال «هزاردستان» صادق زیباکلام تحلیلگر سیاسی با حاضر شدن در سن و ایراد سخنانی درباره تفکیک هنر، از جعفر والی تقدیر کرد. والی با تشکر از ابراز احساسات حاضران، اظهار کرد: ۶۵ سال پیش تئاتر را آغاز کردم و خوشبختانه هنوز تئاتری هستم.

در این مسیر بالا و پایین و فراز و نشیب دیدم ولی مردم را هیچگاه فراموش نکردم. وقتی یک نمایش تمام می‌شود و تماشاگر با ذوق استقبال می‌کند یک گام و حرکت رو به جلو است. خوشحالم چند قدم به جلو را نسل ما برداشت. سپس اکبر عالمی استاد دانشگاه و پژوهشگر سینما، برای تقدیر از فریبرز گلبن تهیه‌کننده پیشکسوت رادیو دعوت شد. وی با این توضیح که علم بدون خرد علم نیست، افزود: نقد پذیر نیستیم. نقد به معنای نفی نیست به معنای تجزیه و تحلیل است. افرادی که نقد می‌کنند باید دانش تجزیه و تحلیل را در یک شاخه تخصصی هنر داشته باشند. در عصر هنرمندان متخصص زندگی می‌کنیم. عالمی تئاتر را مادر همه هنرها دانست و تصریح کرد: وقتی فردی سراغ هنرهای دیگر می‌رود باید تئاتر بداند. هنر شاخه به شاخه با فلسفه گام برمی‌دارد. به هنرمندان احترام بگذاریم که سرمایه اصلی مملکت هستند. وی تاکید کرد: مقابل انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر که یک اندیشه‌ورز را ستوده، زانو می‌زنم.