بازگشت سارکوزی

گروه جهان: نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری محافظه‌کار سابق فرانسه، روز دوشنبه اعلام کرد که در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۷ شرکت خواهد کرد. سارکوزی اعلام کرد، در صورت پیروز شدن در رقابت‌های مقدماتی حزبش در پاییز امسال، سال آینده نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه خواهد شد.

سارکوزی در خلاصه‌ای از کتابش که روی فیس‌بوک و توییترش منتشر کرد، نوشت: «تصمیم گرفته‌ام در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ نامزد شوم.» سارکوزی این خبر را در آستانه انتشار کتاب تازه‌اش با نام «همه چیز برای فرانسه» اعلام کرد. به گزارش واشنگتن پست او در ادامه نوشته خود افزود: «احساس می‌کنم از این توانایی برای آغاز نبرد در این برهه حساس از تاریخ برخوردارم.» سارکوزی ۶۱ ساله در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ مغلوب فرانسوا اولاند، رقیب سوسیالیست خود شد که اکنون رئیس‌جمهوری فرانسه است اما میزان نارضایتی عمومی از دولت او به شدت بالا رفته است.

وی که به‌عنوان سیاستمداری جنجالی در میان رای‌دهندگان راست‌گرای فرانسه هم طرفدار و هم مخالف سرسخت دارد، تایید کرده که در ماه نوامبر (سه ماه دیگر) در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواهان فرانسه شرکت خواهد کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، انتظار می‌رود سارکوزی در این رقابت‌ها با تعداد زیادی از رقیبان هم‌حزب خود روبه‌رو شود. آلن ژوپه، نخست‌وزیر سابق فرانسه، رقیب اصلی سارکوزی در رقابت‌های مقدماتی خواهد بود. وی دفاع از هویت فرانسوی، احیای بازار رقابتی از دست‌رفته و اعمال حاکمیت دولتی را از جمله اهداف خود در انتخابات بعدی عنوان کرده است. رئیس‌جمهوری سابق فرانسه در حالی نامزدی خود را در انتخابات آتی اعلام می‌کند که قرار است به اتهام فساد مالی و اعمال نفوذ سیاسی محاکمه شود.

واشنگتن‌پست می‌افزاید: «انتظار می‌رود این رئیس‌جمهور سابقِ ۶۱ ساله رقابت خود را براساس نظرات سفت و سخت مربوط به مهاجرت و امنیت در کشوری شروع کند که مورد تهاجم افراط‌گرایان قرار گرفته است.» این حملات موجب برانگیختن مباحثی در سطح ملی درخصوص اسلام در فرانسه شده است. اسلام اکنون دومین دین فراگیر در فرانسه است، آن هم در کشوری که به سکولاریسم شهره است. او با این استراتژی تلاش دارد تا بخشی از آرای جبهه ملی راست افراطی به رهبری مارین لوپن را از آن خود کند. برخی معتقدند سیاست‌های فرانسه در دوران اولاند و سیاست‌های پوپولیستی در دیگر کشورهای اروپایی موجب تقویت راستگراها در قاره سبز شده است.

به گزارش واشنگتن‌پست، در نظرسنجی‌های اخیر سارکوزی اعلام کرد که خواهان گسترده کردن ممنوعیت‌های سال ۲۰۰۴ برای حجاب مسلمانان در مدارس دولتی و دانشگاه‌ها است. او به نام سکولاریسم اعلام کرده که مخالف گزینه‌های بدون گوشت خوک در غذاها است که به‌خاطر وجود مسلمانان و یهودیان در مدارس سرو نمی‌شود. او همچنین اعلام کرد که به آن دسته از کودکانی که در فرانسه متولد شده اما پدر و مادرشان به‌صورت غیرقانونی در این کشور مانده‌اند، نباید ملیت فرانسوی داده شود. واشنگتن‌پست می‌افزاید که آلن ژوپه ۷۱ ساله که در دهه ۹۰ و دوران ریاست جمهوری ژاک شیراک، نخست‌وزیر بود در نظرسنجی‌ها جایگاه مطلوبی دارد. دیگر رقیب هم حزب سارکوزی، فرانسوا فیون است.

بازگشت سارکوزی یک تناقض نیز دارد. زمانی که او قصد ترک الیزه را داشت اعلام کرد که سیاست را ترک و روش دیگری برای خدمت به کشور خواهد یافت. با این حال، بخت با او یار بود. وقتی در سال ۲۰۱۴ بار دیگر به ریاست حزب محافظه‌کار (UMP) رسید. سارکوزی ادعا کرد که با مشاهده «ناامیدی، خشم و بی‌آیندگی» که در میان فرانسوی‌ها وجود داشت احساس کرده باید بازگردد. از آن زمان این حزب نام خود را به «جمهوری خواه» تغییر داده است. از سال ۲۰۱۰ اما نام سارکوزی در بسیاری از پرونده‌های فساد گره خورده و به همین دلیل پرونده‌هایی علیه او در سیستم قضایی گشوده شده است. انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در دو دور در فاصله آوریل و مه‌سال آینده برگزار خواهد شد.