یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

دومین هفته رشد شاخص

شاخص کل بورس برای دومین هفته متوالی با رشد (۳/ ۲ درصدی) همراه شد. صورت‌های مالی مناسب سه‌ماهه برخی شرکت‌ها به‌ویژه در گروه‌های کالایی، از جمله فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و پالایشی‌ها خوش‌بینی‌ها به رشد سودآوری این شرکت‌ها را به وجود آورد؛ بخشی از آن به دلیل رشد اخیر قیمت جهانی کالاها نیز بود. اما ابهامات در پایداری رشد قیمت‌های جهانی کالاها، زمانبری اثرگذاری گشایش‌های بین‌المللی، خروج تدریجی اقتصاد از رکود و چشم‌انداز یکسان‌سازی نرخ ارز با تاکید مجدد بانک مرکزی از عوامل ابهام در بازار سهام هستند. روز چهارشنبه همزمان با تغییر مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار، شاهد معاملات نامتعارفی از سوی برخی سهامداران حقوقی بودیم که با حمایت قدرتمند خود از برخی نمادها رشد یک درصدی شاخص را رقم زدند. تداوم این وضعیت، پیش‌بینی وضعیت بازار در این روزها را دشوار می‌کند.

بازار ارز

گام مهم برای ارز تک نرخی

هر دلار آمریکا برای سومین هفته متوالی با رشد (۹/ ۰ درصدی) همراه شد و به نرخ ۳۵۴۳ تومان(بیشترین سطح در یک ماه) معامله شد. تثبیت دلار بالاتر از سطح ۳۵۱۵ تومانی، همچنین رشد تقاضای آربیتراژی عوامل حمایت از دلار بودند. اما در ماه‌های اخیر همواره روند یکسان‌سازی نرخ ارز عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران، با توجه به اختلاف ۴۰۰ تومانی نرخ دلار مبادله‌ای و آزاد بوده است. نرخ دلار مبادله‌ای از ابتدای سال با رشد ۳/ ۲ درصدی همراه شد و هم‌اکنون به ۳ هزار و ۹۵ تومان رسیده است. همچنین رئیس کل بانک مرکزی از ابلاغ دستورالعمل خرید و فروش ارز توسط بانک‌ها بر‌اساس ارز آزاد و همچنین یکسان‌سازی نرخ ارز تا پایان سال خبر داد. این عامل می‌تواند با تقویت سمت عرضه و رساندن سمت عرضه و تقاضا به تعادل، این دو نرخ را به هم نزدیک کند و روند یکسان‌سازی را تسهیل بخشد.

بازار سکه

رشد سکه با دو اهرم

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۳/ ۲ درصدی همراه شد. رشد اونس طلای جهانی و رشد ۹/ ۰ درصدی دلار در هفته اخیر قیمت سکه را با خود همراه کرد. از روز چهارشنبه با کاهش چشم‌انداز افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری (عامل حمایت از اونس طلا) شاهد بازگشت طلای جهانی به روند صعودی بودیم. با آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا نیز رشد اونس طلا روز جمعه تداوم یافت. این عامل می‌تواند از قیمت سکه امروز حمایت کند. در بازار ارز نیز شاهد رشد نرخ دلار بودیم. دور شدن از سطح ۳۵۰۰ تومانی و گام جدید بانک مرکزی در راستای یکسان‌سازی ارز (با امکان خرید و فروش ارز آزاد توسط بانک ها) می‌تواند احتیاط را میان معامله‌گران ارز تقویت کند. چشم‌انداز یکسان‌سازی نرخ ارز می‌تواند با کاهش نوسانات ارز در میان مدت نوسانات سکه را با اونس طلا همراه کند.

بازار طلای جهانی

سیگنال بانک‌های مرکزی به طلا

اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ۱۴/ ۲ درصدی همراه شد. نتیجه نشست فدرال رزرو بدون تغییر نرخ بهره به اتمام رسید. با اینکه عدم افزایش نرخ بهره در نشست جولای طبق انتظارات بود، اما در گزارش این نشست، چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در سال جاری کمرنگ شد و بر نیاز به آمارهای اقتصادی بیشتر برای تعیین روند و زمان افزایش نرخ بهره تاکید شد. این عامل روز چهارشنبه دلار را با افت همراه کرد و از طلا حمایت کرد. روز جمعه آمار تولید ناخالص داخلی (GDP) سه ماهه دوم آمریکا ۲/ ۱ رسید که بسیار کمتر از پیش‌بینی‌ها (۶/ ۲ درصد) بود، با کاهش احتمال افزایش نرخ بهره، در کنار تشدید سیاست‌های انبساطی ژاپن کمتر از پیش‌بینی‌ها با رشد ین، شاخص دلار را به کمترین سطح در ۳ هفته اخیر رساند و طلا را به بیشترین سطح در ۲ هفته اخیر رساند.

بازار اوراق مسکن

تداوم رشد هفتگی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳(تسه۹۳۱۲) برای هشتمین هفته در ۹ هفته اخیر با رشد (یک درصدی) همراه شدند. افزایش تقاضا در فصل رونق مسکن، در کنار چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، از جمله عوامل حمایت از اوراق هستند. به این ترتیب اوراق از ابتدای خرداد رشد ۱۶ درصدی را ثبت کرده‌اند و نزدیک به سطح ۹۴ هزار تومانی معامله شدند. اما افزایش قیمت اوراق، افزایش نرخ سود و هزینه وام را به دنبال دارد. بنابراین در شرایط کنونی نرخ سود به ۲۳ درصد رسیده است. کاهش نرخ سود وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) چشم‌انداز کاهش نرخ سود اوراق را تقویت کرده است. همچنین تک رقمی شدن نرخ تورم و رونق غیرتورمی مسکن می‌تواند احتیاط برای خرید در قیمت‌های کنونی را تقویت کند. بنابراین تقویت سمت عرضه و ایجاد امکان ارائه تسهیلات توسط سایر بانک‌ها می‌تواند نرخ سود و قیمت اوراق را تعدیل کند.

بازار نفت

نفت در کف 3 ماهه

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۹/ ۵ درصدی همراه شد. حجم بالای ذخایر نفت تجاری و بنزین و نگرانی‌ها از کند شدن رشد اقتصادی با تولید ناخالص داخلی (GDP) سه ماهه دوم آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها عوامل فشار بر قیمت نفت هستند. رشد ذخایر نفت تجاری (۷/ ۱ میلیون بشکه) برای اولین بار پس از ۱۰ هفته، روز چهارشنبه قیمت نفت را با کاهش ۲ درصدی همراه کرد. رشد تولیدات آمریکا برای سومین هفته متوالی و رشد (۳ موردی) تعداد دکل‌ها برای پنجمین هفته متوالی چشم‌انداز کند شدن روند کاهشی تولیدات آمریکا را ارائه می‌دهد. این عوامل در کنار چشم‌انداز افزایش تولیدات اوپک عوامل فشار بر قیمت نفت هستند. بنابراین قیمت نفت به کمترین سطح در ۳ ماه اخیر رسید؛ هرچند روز جمعه، افزایش تقاضا با شناسایی کف و افت شاخص دلار روند نزولی نفت را متوقف کرد.