پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی از واردات

گروه خبر: معاون اول رئیس‌جمهوری بر لزوم برنامه‌ریزی برای تداوم رشد صادرات غیرنفتی تاکید و اعلام کرد: مازاد تجاری صادرات غیرنفتی کشور نسبت به واردات در چهار ماهه نخست سال جاری حدود ۴ میلیارد دلار بوده که این به معنای پیشی‌‌گرفتن میزان صادرات کشور نسبت به واردات در این مدت است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری روز گذشته در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به هدف‌گذاری دولت برای توسعه صادرات غیرنفتی در سال ۹۵ گفت: براساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان صادرات غیرنفتی در چهارماه نخست سال جاری با افزایش خوبی همراه بوده که از نظر وزنی بیش از ۴۱ میلیون تن و معادل ۳۶ درصد و از نظر ارزشی بیش از ۱۶ میلیارد دلار یعنی معادل ۲۱ درصد افزایش داشته است.

جهانگیری همچنین با اشاره به جلسه‌ای که اخیرا با مدیران‌عامل بانک‌ها برای رونق بخشیدن به فعالیت واحدهای تولیدی کوچک و متوسط برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه گزارش‌ها حاکی از آن بود که وضعیت صنعت در کشور رو به بهبود است و شرایط لازم برای احیای بخش تولید کشور در حال فراهم شدن است.

رشد بخش مسکن

معاون اول رئیس‌جمهور با یادآوری گزارش‌های ارائه شده در جلسه مذکور خاطرنشان کرد: براساس آنچه بانک‌های عامل اعلام کردند، میزان تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی در سه ماهه نخست سال ۹۵ نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۴۴ درصد رشد داشته که در بخش کشاورزی ۷۰ درصد، در بخش صنعت ۳۹ درصد و در بخش خدمات ۵۰ درصد افزایش داشته است. وی افزود: تسهیلات ارائه شده از سوی بانک‌مسکن نیز نشان می‌دهد که رشد خوبی در بخش مسکن آغاز شده و تحرک مناسبی در این بخش در حال وقوع است.

جهانگیری در ادامه این جلسه با اشاره به گزارش وزارت راه و شهرسازی از طرح پیشنهادی برای تولید انبوه مسکن در بافت‌های فرسوده شهری اظهار کرد: جلسات متعددی در سال جاری برای رونق بخش مسکن برگزار شده و با مصوبات خوبی نیز همراه بوده است که از آن جمله می‌توان به مصوبه بهسازی و بازسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در سال اشاره کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین ساماندهی بافت‌های فرسوده را از دیگر برنامه‌های دولت برشمرد. درادامه این جلسه جهانگیری از وزارت راه و شهرسازی خواست ضمن آنکه از توانمندی بخش خصوصی برای اجرای این طرح استفاده می‌کند، نظارت کافی را بر عملکرد این مجموعه‌ها اعمال کند تا روند اجرای طرح به‌خوبی پیشرفت کند و امکان سوء‌استفاده وجود نداشته باشد.

طرح پیشنهادی برای تولید انبوه مسکن

در این جلسه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گزارشی از طرح پیشنهادی این وزارتخانه برای تولید انبوه مسکن در بافت‌های ناپایدار و فرسوده شهری ارائه کرد و گفت: بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری ۳۰ درصد مناطق و حدود ۲۷۰۰ محله شهری در ۴۹۵ شهر کشور را تشکیل می‌دهد و حدود ۱۹ میلیون نفر در این مناطق در وضعیت بدمسکنی به‌سر می‌برند. وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در این نشست با تاکید براینکه دولت در سال جاری به‌دنبال رشد اقتصادی مناسب است، گفت: یکی از بخش‌هایی که می‌تواند موتور محرک رشد اقتصادی مناسب برای کشور باشد، بخش مسکن است که باید با جدیت به رونق این بخش توجه شود. طیب‌نیا افزود: یکی از آسیب‌های طرح مسکن مهر این بود که بخش مسکن تا حد زیادی دولتی شد اما هدف این طرح این است که مشارکت بخش خصوصی در ساخت مسکن بیشتر باشد و به جای احداث واحدهای مسکونی در بیرون از شهرها، این واحدها در داخل بافت‌های شهری احداث شوند.