خبرگزاری فارس: یک نماینده مجلس تامین منابع مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های ریلی و ساخت ۱۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن در سال از محل فاینانس و صندوق توسعه ملی را یک ضرورت دانست و گفت: مجلس دست دولت را برای ۵۰ میلیارد دلار برای فاینانس پروژه‌ها باز گذاشته است.

‌مهرداد بائوج لاهوتی‌ اظهار کرد: ‌راه‌آهن به‌عنوان یک شریان ارتباطی موثر، جایگاه ویژه‌ای را در رشد و توسعه اقتصادی کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. وی با اشاره به مزایای توسعه ریلی کشور گفت: بخش حمل و نقل ریلی قابلیت حمل انبوه بار و مسافر، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، سرعت‌های بالا و ایمنی بیشتر را دارد و این موضوع توجه دولت‌ها و کشورها را به‌ویژه در سال‌های اخیر به خود معطوف کرده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه نقش حمل‌ونقل ریلی نسبت به بخش‌های دیگر حمل‌ونقلی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: تامین منابع مورد نیاز برای بخش‌های مختلف حمل‌ونقل کشور از مواردی است که دولت و مجلس نسبت به اختصاص آن اهتمام ویژه دارند. وی ادامه داد: تاکنون قوانین و مصوبه‌های مربوط به اختصاص منابع و تسهیلات از سوی مجلسی‌ها برای این بخش در جهت توسعه خطوط ریلی پیگیری و تا حدود زیادی عملیاتی شده است؛ اما به نظر می‌رسد که هنوز کافی نبوده و نیست.

لاهوتی اضافه کرد: ‌کسری بودجه در بسیاری از پروژه‌های عمرانی وجود دارد اما این مشکل در حوزه حمل و نقل ریلی مشهودتر است. در این راستا لازم است دولت و ‌خصوصا وزارت راه و شهرسازی نهایت همکاری و پیگیری‌ها را برای این موضوع داشته باشند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به سوانح رانندگی در کشور و سقوط اخیر اتوبوس حامل سربازان در محور سیرجان - نی‌ریز‌ گفت: قطعا با توسعه ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن و انتقال سهم جابه‌جایی مسافر از جاده به ریل، شاهد کاهش ارقام سوانح رانندگی خواهیم بود. لاهوتی تاکید کرد: برای تحقق اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید هم دولت و هم صندوق توسعه ملی نهایت حمایت‌ها را از‌ صنعت ریلی داشته باشند. وی ‌با بیان اینکه یکی از خواسته‌های اصلی مردم ‌توسعه خطوط ریلی است، گفت:‌ مجلس دست دولت را برای ۵۰ میلیارد دلار جهت فاینانس کردن پروژه‌ها باز گذاشته است که وزارت راه و شهرسازی با اولویت قرار دادن پروژه‌های ریلی‌ می‌تواند با استفاده از فاینانس‌ پروژه‌های ریلی را تکمیل کند و به بهره‌برداری برساند و قطعا توسعه ریلی‌ کاهش سوانح رانندگی ‌را به دنبال دارد. لاهوتی اظهار کرد: خبر دارم که مدیران سیستم حمل‌ونقل ریلی درصدد هستند همزمان با توسعه خطوط، ‌سرمایه‌گذاران زیادی را به این بخش دعوت کنند. بنابراین امیدواریم در راستای برنامه‌ها و سیاست‌های راه‌آهن، ضمن تبادل با کشورهای خارجی‌ بتوانند میزان ترانزیت را از طریق کریدورهای موجود به کشورهای منطقه افزایش دهند‌.