رقابت‌های لیگ جهانی والیبال در سال ۲۰۱۶ از روز پنج‌شنبه ۲۷ خرداد آغاز شد.تیم ملی ایران نیز که اخیرا درمسابقات سنگین کسب سهمیه المپیک در ژاپن شرکت کرده و اتفاقا دست پر هم از آن بیرون آمده بود بلافاصله در مسابقات جهانی که در برزیل برگزار می‌شود شرکت کرد و در اولین بازی خود مقابل میزبان که مدعی قهرمانی این مسابقات است قرار گرفت و با نتیجه ۳برصفر شکست خورد. بسیاری از کارشناسان خسته بودن بازیکنان تیم ملی را دلیل این شکست عنوان کردند. دلیلی که البته خود اعضای تیم هم آن را موجه نمی‌دانند.

سعید معروف کاپیتان تیم ملی می‌گوید: «ما هنوز بعد از بازی‌های انتخابی المپیک در ژاپن ریکاوری انجام نداده‌ایم. البته خستگی بهانه‌ای برای این شکست نیست اما به هر حال این موضوع در کار ما تاثیرگذار بود. برزیل تیم بزرگی است. ما در دفاع و توپ‌گیری عملکرد خوبی برابر این تیم نداشتیم.» رائول لوزانو، سرمربی تیم ملی والیبال ایران نیزپس از شکست برابر برزیل پذیرفت که تیمش عملکرد مناسبی نداشته است: «ما اصلا در این بازی خوب کار نکردیم و به کلی در ست‌های اول و دوم نمایش خوبی نداشتیم. در ست سوم بهتر کار کردیم و خوب بودیم اما این برای پیروزی در این دیدار کافی نبود.» اما بشنوید از برناردو رزنده سرمربی تیم ملی برزیل که لب به تحسین بازیکنان تیم ملی ایران گشوده است: «در هر سه ست بازی خوبی را انجام دادیم و به نظرم هر دو تیم فراز و نشیب زیادی داشتند. بازیکنان جوان ایران خیلی خوب بازی کردند و من از بازی آنها لذت بردم. بازیکنان برزیل هم با تمام وجود بازی کردند. دفاع خوبی را از بازیکنانم دیدم و پاس‌های هوشیارانه‌ای در زمین به یکدیگر دادند. ست سوم کمی افت کردیم و در عوض ایران بهتر کار کرد.»

او با ابراز رضایت از برتری تیمش برابر ایران گفت: «شروع خوبی برایمان بود. ۵۲ روز به سختی تمرین و خودمان را برای بازی‌های المپیک آماده کردیم و امیدواریم که بتوانیم در المپیک ریو هم مدال کسب کنیم. با این همه لیگ جهانی میدان خوبی است. خیلی خوب است که ما به ایران می‌رویم و در آنجا بازی می‌کنیم. این رفت و برگشت‌ها به سود والیبال است. دیدن ایرانی‌ها و طرفداران ایرانی در میان برزیلی‌ها خیلی خوب است ولی به هر حال لازم است شیوه یکسانی اعمال شود تا مردم سردرگم نشوند و بتوانند به خوبی رقابت‌ها را پیگیری کنند. این رقابت‌ها میدان آمادگی خوبی برای بازی‌های المپیک است.» اما بی‌شک یکی از اهداف بزرگ ایران در این مسابقات بالا بردن سطح آمادگی خود برای درخشش درمسابقات المپیک است. نکته‌ای که فرهاد ظریف روی آن دست می‌گذارد: «چون تا آن بازی‌ها فرصتی برای انجام بازی‌های تدارکاتی نیست این رقابت‌ها می‌تواند بهترین فرصت برای آماده‌سازی بازیکنان باشد. من یقین دارم هر چه از رقابت‌ها بگذرد اوضاع بهتر می‌شود. تیم ایران در سفری ۳۰ ساعته به برزیل آمده است و اختلاف ساعت زیادی با ایران داریم.» در ادامه این مسابقات نیز دیشب تیم ملی کشورمان به مصاف آمریکا رفت. آمریکایی که در اولین بازی خود موفق شده بود آرژانتین را با سرمربی مشهورش خولیو ولاسکو شکست دهد. تیم والیبال ایران اما در سومین بازی خود از ساعت ۴ صبح روز یکشنبه به مصاف همین آرژانتین و مربی سابق خودش خواهد رفت.