سرعین؛‌ شهر هزار چشمه

سرعین،‌ از شهرستان‌های استان اردبیل، شهری کوچک با آب و هوای سرد و کوهستانی است که اتفاقا به دلیل وجود چشمه‌های آب گرمش دارای شهرت است و هر ساله به‌ویژه در فصل تابستان،‌ گردشگران زیادی را از اقصی نقاط کشور و همچنین از میان کسانی که به قصد ایرانگردی به کشورمان سفر می‌کنند، به خود جذب می‌کند. یک اتوبان دو بانده از اردبیل، ‌شما را به سرعین خواهد رساند. فاصله ۳۰ کیلومتری میان این دو شهر، این امکان را به شما خواهد داد تا ضمن سفر به سرعین، ‌اردبیل را نیز در برنامه سفر خود بگنجانید.‌ همچنین به دلیل طبیعت زیبای کوهستانی این منطقه،‌ هر نقطه از این دیار می‌تواند به‌عنوان یک مقصد گردشگری مدنظر قرار گیرد؛ ‌از این‌رو بهتر است زمان کافی را برای سفر به این استان اختصاص دهید تا از سر فرصت و با فراغت کافی،‌ از گوشه گوشه این منطقه کوهستانی لذت ببرید.

سرعین به دلیل توریستی بودنش،‌ دارای اقامتگاه‌های زیادی است؛ از هتل و هتل آپارتمان گرفته تا خانه‌ها و ویلاهای شخصی که به مسافران اجاره داده می‌شود. علاوه بر چشمه‌های متعدد آب گرم که دلیل شهرت این شهر هستند،‌ مناطق روستایی و همچنین غارهای زیادی نیز در اطراف آن وجود دارند که سفر به این ناحیه شمال غربی کشور را خواستنی‌تر می‌کنند. بسیاری از چشمه‌های آب گرم سرعین، ‌اکنون به‌صورت مجتمع‌های گردشگری و با هدف درمان و سلامت مورد بهره‌برداری قرار گرفته و هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری هستند. این پتانسیل طبیعی می‌تواند سرعین را به یکی از مراکز گردشگری سلامت در منطقه تبدیل کند و گردشگران زیادی را از کشورهای همسایه با هدف درمانی به کشورمان جذب کند؛ ‌امکانی که تاکنون و آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است. با این همه مجتمع گاومیش گلی، مجتمع آب‌درمانی سبلان،‌ ایرانیان، اترک،‌ ائل سویی، یول سویی، دره سویی، قهوه سویی، ‌ژنرال، پهنلو، ساری سو،‌ شفا، قره سو و چشمه آبگرم دالار و همچنین آبگرم بش باجیلار، از جمله چشمه‌های آبگرم و مجتمع‌های آب‌درمانی این شهرستان هستند.

همان‌طور که اشاره شد، روستاهای سرعین نیز هر کدام به‌عنوان یک مقصد برای سفر در روزهای گرم می‌توانند مطرح باشند؛ روستای تاریخی کنزق در ۲ کیلومتری شرق شهر سرعین یکی از آنهاست. در این روستا دره‌های متعددی وجود دارد که نام معروف‌ترین آنها ساری‌دره (دره زرد) است. این دره دارای تعدادی چشمه طبیعی است. در بالا دست این دره، تپه‌ای به نام حسین‌تپه سی وجود دارد که در آن غارهای متعددی واقع شده و این غارها مانند شهری در زیرکوه قرار گرفته‌اند. این غارهای تاریخی مربوط به دوره اشکانیان‌ هستند و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده‌اند.

همچنین در ۲۴ کیلومتری سرعین،‌ بزرگ‌ترین پیست اسکی ایران از جهت وسعت قرار گرفته است؛ پیست اسکی آلوارس، واقع در دامنه‌های سبلان و از توابع روستایی به همین نام. برای رفتن به این پیست جاده‌ای آسفالته وجود دارد. وجود یک تله اسکی و دستگاه و خط تله سی‌یژ از دیگر امکانات تفریحی این منطقه کوهستانی است. این همه شگفتی و زیبایی را از دست ندهید و در روزهای گرم پیش رو، سرعین را به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری خود به‌خاطر داشته باشید.