جادوی جدید تسلا
تسلا به‌عنوان خودروسازی پیشتاز در عرصه طراحی و ساخت خودروهای تمام برقی روند رو‌به رشد خود را با معرفی محصول جدیدش با نام تسلا مدل 3 (Tesla Model 3) تکمیل کرد. خودرویی که در حالی که هنوز کسی آن را ندیده و تنها تصاویرش منتشر شده بیش از 115 هزار نفر آن را پیش خرید کرده‌اند. در میان خودرو‌سازان مطرح دنیا، تسلا برندی نو ظهور به‌حساب می‌آید که اهداف بلند مدتی را در پیش گرفته است و دنبال می‌کند. این شرکت برعکس بسیاری از رقبایش، پلت‌فرمی کاملا برقی و جدید را برای مدل‌های مختلف محصولاتش طراحی کرده است و از پلت فرمی تغییر یافته استفاده نکرده است. خودروی جدید این شرکت که تلفیقی از طراحی و کیفیت و مصرف پایین است در واقع به نوعی فانوس راه سایر برقی‌ساز‌های دنیا خواهد بود.

تسلا تمام تلاش خود را به کار بسته است تا طراحی آن چشم‌نواز و خیره‌کننده باشد. نمای جلوی خودرو بی‌شباهت به پورشه پانوراما نیست هر‌چند خودرویی که از آن اخیرا رونمایی شده، مدل پیش تولید است و ممکن است تغییراتی در آن ایجاد شود اما قطعا این تغییرات جزئی خواهند بود و شباهت زیادی به مدل معرفی شده خواهد داشت. سقف شیشه‌ای و طراحی خاص داشبورد نشان از عزم جدی این خودرو‌ساز آمریکایی برای تاخت و تاز در خودرو‌سازی دارد. از دیگر ویژگی‌هایی که در رابطه با این خودرو اعلام شده است قابلیت خودران بودن آن است و پیش‌بینی شده در انتهای سال ۲۰۱۷ این خودرو در اختیار متقاضیان قرار بگیرد. قطعا در این مدت زمان باقی مانده پیشرفت‌های زیادی در این سامانه‌ها و سخت‌افزارهای آن ایجاد خواهد شد. پیش‌فروش این خودرو با قیمت ۳۵ هزار دلار آغاز شده است، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که با پرداخت این مبلغ چه انتخاب‌هایی را از دست می‌دهید و چه به‌دست می‌آورید؟ با یکبار شارژ باتری‌های تسلا مدل ۳ می‌توانید تا ۳۴۵ کیلومتر رانندگی کنید هر چند مقدار پیمایش خودروهای برقی متاثر از عوامل زیادی مانند شرایط جوی، شیب جاده و نحوه رانندگی دارد. با این خودرو می‌توانید ظرف مدت ۶ ثانیه به سرعت ۹۷ کیلومتر در ساعت برسید در مقابل اگر ۳۸ هزار دلار بودجه برای خرید خودرو داشته باشید می‌توانید Audi A۴ را با شتابی برابر خریداری کنید که چرخ‌های جلو‌یی‌اش متحرک است. مانند سایر مدل‌های تسلا مشتریان می‌توانند انتخاب‌های متعددی در رابطه با قدرت پیشرانه و چهار‌چرخ یا دو‌چرخ متحرک بودن داشته باشند که در رابطه با آئودی A۴ گزینه‌های بیشتر قیمتش را تا ۵۵ هزار دلار افزایش می‌دهد که بی‌ام‌و ۳۲i۸ و مرسدس بنز C۳۰۰ در همین رده قیمتشان بیشتر از این مبلغ است. این موضوع نشان می‌دهد قیمت تسلا به‌طور باورنکردنی مناسب است و می‌تواند رقابت خوبی را در بازار ایجاد کند.

این خودروی لوکس و خوش ساخت امکان سوپرشارژ شدن را نیز دارد و می‌توان در ۷۲۰۰ ایستگاه سوپر شارژ در سطح آمریکا آن را شارژ کرد که تا زمان ورود این خودرو به بازار که اوایل سال ۲۰۱۸ است تکمیل خواهند شد. البته سوپرشارژ در فرهنگ خودروهای الکتریکی با سوپرشارژ در خودروهای بنزینی تفاوت زیادی دارد. سوپرشارژ کردن خودروهای بنزینی یعنی اینکه موتور آنها را با استفاده از سوپرشارژر تقویت کنند. اما در خودروهای الکتریکی به ایستگاه‌هایی که باتری خودرو را در مدت زمان کوتاهی شارژ می‌کنند گفته می‌شود.

از مهم‌ترین نکاتی که از سوی ایلان ماسک مدیر اجرایی این شرکت روی آن تاکید شده است موضوع ایمنی بالای این خودرو است که می‌تواند در هر تست امنیتی با گرفتن ۵ ستاره سربلند بیرون بیاید. ظرافت‌هایی که در طراحی بدنه و ایمنی خودرو صورت گرفته است وجه تمایز خوبی را برایش فراهم کرده است. مسافرت با این خودرو به دلیل دامنه حرکتی مناسب با یکبار شارژ و فضایی که برای قرار دادن کیف‌ها و تجهیزات سفر در نظر گرفته شده است بیشتر از هر خودروی دیگر در این کلاس است چرا که می‌توانید در هر دو بخش جلو و عقب خودرو وسایل خود را قرار دهید.

قیمت تعیین شده برای این خودرو شامل مدل چهار چرخ متحرک است که می‌تواند با قیمت پایین عملکرد فوق العاده‌ای نسبت به رقبایش در بازار داشته باشد و شتاب این خودرو می‌تواند شما را به صندلی خود فرو ببرد که در رابطه با سایر خودروهای تسلا این موضوع مرسوم است و شتاب بالا از ویژگی‌های مدل‌های مختلف تسلا است. ارتفاع داشبورد پایین در نظر گرفته شده است و سرنشینان می‌توانند نمای خوبی از جلوی خودرو داشته باشند که در کنار سایر گزینه‌ها مسافرت با آن را لذت بخش تر می‌کند. نکته عجیب و جالب در رابطه با این خودرو نداشتن هیچ نوع عقربه و شمارشگر است و تنها یک مانیتور ۱۵ اینچی تمام آن چیزی را که راننده نیاز دارد بداند در خود جای داده است. هیچ دکمه‌ای روی داشبورد وجود ندارد و همه چیز از همان مانیتور قابل کنترل و تنظیم شدن دارد. موفقیت تسلا در مدل‌های قبلی باعث شده استقبال از این خودرو که پیشرفته تر از مدل‌های قبلی است بیشتر باشد و اعتماد بیشتری به این برند وجود داشته باشد.