روزنامه ایران نوشت؛

زوج‌های جوان سال هاست که از طریق تسهیلات بانکی هرچند اندک مورد حمایت قرار می‌گیرند، براین اساس هرساله اعتباری برای پرداخت وام قرض الحسنه به جوانان تازه ازدواج کرده اختصاص می‌یابد. درسال‌های دور هر زوج جوان با وام بانکی ۱۵۰ هزار تومانی زندگی خود را آغاز می‌کردند که پس از چند نوبت افزایش هم اکنون این مبلغ به ۳ میلیون تومان برای هر یک از زوجین رسیده است.

اما بالا رفتن هزینه ها، باعث شده همواره کم بودن مبلغ وام ازدواج مورد انتقاد باشد، برهمین اساس طی ماه‌های اخیر پیشنهاد تازه‌ای برای تأمین هزینه‌های زوج‌های جوان ارائه شد؛ پیشنهادی که به جای وام نقدی ۳ میلیون تومانی تا سقف ۱۰ میلیون تومان برای هر یک از زوجین لوازم خانگی به صورت اقساطی در اختیار آنها قرار می‌دهد. این پیشنهاد که هم اکنون در مراحل آغازین خود قرار دارد توانسته نظر مثبت زوج‌های جوان و همچنین تولید کننده‌های داخلی را جلب کند.

درواقع از یک سو زوج‌های جوان می‌توانند با مبلغی بالاتر از وام نقدی بخش عمده مایحتاج اولیه خود را تأمین کنند و از سوی دیگر تولیدکننده‌های داخلی در بازاری که در رکود به سر می‌برد قادر خواهند بود به رونق برسند.

با توجه به میزان وام چند بسته لوازم خانگی تدارک دیده شده است، متقاضیان براساس نیاز از ۳ تا ۱۰ میلیون تومان می‌توانند لوازم مورد نیاز خود را خریداری کنند. بنابر این در هر بسته تعدادی لوازم خانگی با قیمت‌های مختلف در نظر گرفته شده است که مجموع آنها مبلغ وام را تشکیل می‌دهد. در بسته‌های کمتر از لوازم خانگی به نسبت ارزانتری استفاده شده و در بسته‌های بالاتر لوازم گرانتر جای گرفته است.یخچال و فریزر، تلویزیون، جاروبرقی، لباسشویی دوقلو، اتو، پلوپز و اجاق گاز کالاهایی است که با ۳ میلیون تومان قابل خرید است. کالاهایی که در این بسته‌ها دیده شده جزو بهترین برندهای داخلی است و به غیر از آنکه تولید کننده تضمین‌های لازم را می‌دهد، اتحادیه لوازم خانگی هم کیفیت آنها را ضمانت می‌کند.

بدین ترتیب زوج‌های جوان به جای آنکه برای دریافت وام کالا به فروشگاه‌های مختلف بروند و از بین صدها برند یک برند را انتخاب کنند، می‌توانند با مراجعه به اتحادیه لوازم خانگی بسته مورد نیاز خود را با نامه بانک و به صورت اقساط خریداری کنند. البته در این نوع خرید قیمت‌ها ۱۰درصد نسبت به بازار ارزان تر خواهد بود و دیگر درآن واسطه‌ها نقشی ندارند. چند سالی است که خرید کالاهای ایرانی در راستای اقتصاد مقاومتی به مردم توصیه می‌شود، اما هنوز خیلی‌ها به کالاهای تولید داخل اطمینان ندارند و معتقدند کالاهای ایرانی از نظر کیفیت نسبت به کالاهای خارجی سطح پایین‌تری دارد. این نوع نگاه هم از آنجا نشأت می‌گیرد که سال‌های دور تولید‌کنندگان داخلی برای ارتقای کیفیت و خدمات پس از فروش محصولات خود برنامه‌ای نداشتند و تنها به موضوع قیمت می‌پرداختند. به نحوی که قیمت محصولات خود را همپا با محصولات مشابه خارجی افزایش می‌دادند، از این رو در مرحله فروش کالاهای ایرانی در مقایسه با کالاهای خارجی جا می‌ماندند. اما این رویه طی سال‌های اخیر تغییر کرده است و تولیدکنندگان می‌دانند که برای ادامه حیات باید با مشابه تولیدات خارجی رقابت کنند و بازار را براحتی واگذار نکنند. حال که این روزها بازار لوازم خانگی چه داخلی و چه خارجی در رکود به سر می‌برد و تولیدکنندگان داخلی می‌خواهند پیروز میدان رقابت شوند وام کالایی برای زوجین در قالب جدیدی تعریف شده است.

جزئیات دریافت وام کالایی

دراین خصوص طراح وام کالایی محمد طحانپور رئیس اتحادیه لوازم خانگی توضیحاتی را ارائه کرد و به ثبت نام کنندگان وام کالا این اطمینان را داد که تمام کالاها که در بیش از ۵ بسته دیده شده جزو بهترین تولیدات داخلی است و تمام آنها با لوازم خانگی تولید اروپا همتراز است. وی افزود:بهترین لوازم خانگی تولید داخل در بسته وام کالایی در نظر گرفته شده است. در این بسته‌ها زوجین از ۳ میلیون تا ۱۰ میلیون تومان حق انتخاب دارند، لذا افرادی که برای دریافت وام کالا در بانک‌ها ثبت نام کرده‌اند در اولویت دریافت این بسته‌ها قرار دارند.

بانک‌ها چک وام را در وجه اتحادیه لوازم خانگی صادر می‌کنند و این اتحادیه بنا بر میزان چک بسته لوازم خانگی را بدون دریافت وجه به زوجین ارائه می‌کند. رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: در گذشته با ارائه فاکتور خرید لوازم خانگی ایرانی، بانک‌ها به مشتریان خود وام کالایی پرداخت می‌کردند اما فاکتورها به صورت صوری بود و در نهایت هیچ‌کدام از زوجین هم کالای ایرانی خریداری نمی‌کردند. اما اکنون با تغییر فرآیند حداکثر ۱۰ روز بعد از وصول چک پول به دست تولیدکنندگان می‌رسد. وی با بیان اینکه طرح وام کالا از طریق بسته‌های ارائه شده قابل گسترش است، تصریح کرد:از آنجا که این طرح مورد استقبال عموم قرار گرفته می‌توان به مرور زمان به غیر از زوجین به سایر متقاضیان خدمات یاده شد را ارائه کرد.

رانتی وجود ندارد

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با بیان اینکه در روش جدید برخلاف دوره‌های گذشته هیچ رانتی وجود ندارد و تنها تولیدکنندگان با کیفیت می‌توانند در فهرست سبد کالایی قرار گیرند، اذعان داشت: هر تولید کننده‌ای که کیفیت محصولات خود را ارتقا دهد می‌تواند در طرح وام کالایی حضور پیدا کند، درغیراین صورت تولیدکنندگان انتظار نداشته باشند کالاهایشان از این طریق به مردم داده شود. وی با اشاره به اینکه طرح آزمایشی فروش کالا از طریق بسته‌های ۳ تا ۱۰ میلیون تومانی در نمایشگاه لوازم خانگی (در مصلای تهران) کلید خورده است، تصریح کرد: این طرح بزودی در تمام استان‌ها اجرایی خواهد شد و خوشبختانه وزارت صنعت و بانک مرکزی از این امر استقبال کرده‌اند.طحان‌پوردر مورد بسته وام ۱۰ میلیون تومانی لوازم خانگی گفت: در این بسته یخچال ساید بای ساید، اجاق گاز فردار ۵شعله، لباسشویی تمام اتومات، ال ای دی و تری‌دی، جاروبرقی، اتوبخار، سه کاره آبمیوه گیری،مخلوط کن و آسیاب از بهترین برندهای ایرانی دیده شده است.در این بسته‌ها هیچ محدودیت کالایی و ازنظر تعداد به افراد وجود ندارد. هر فردی که در نوبت وام است می‌تواند از این تسهیلات بهره‌مند شود. وی اظهار داشت: از مزیت فروش بسته‌های لوازم خانگی می‌توان به رونق بازار، ارائه محصولات درجه یک ایرانی به مردم،ضمانت اتحادیه و ارزان بودن آن اشاره کرد.

حمایت از تولیدکننده‌های داخلی

در این خصوص نیزعباس هاشمی مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به طرح حمایتی دولت بر اساس تبصره ۲۶ قانون بودجه سال ۹۴ در قالب تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی به زوجین گفت: هدف از این طرح حمایت از تولید کنندگان داخلی بوده تا خریداران واقعی بتوانند کالای مورد نیاز خود را به‌صورت اقساطی تأمین کنند.وی افزود: فرآیند دریافت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی به این صورت است که متقاضیان به سامانه ازدواج بانک مرکزی مراجعه و با انتخاب گزینه تسهیلات کالایی و ثبت کد ملی، شناسه رهگیری دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: سپس با مراجعه به سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت با تولید کنندگان و فروشگاه‌های ارائه دهنده کالا آشنا می‌شوند و نسبت به انتخاب و طی کردن مراحل بعدی شامل اعتبار سنجی و دریافت پیش فاکتور و دریافت کالا اقدام می‌کنند. در این شرایط دولت با تولیدکنندگان طرف بوده و پولی بین خریداران و فروشندگان مبادله نمی‌شود. وی یادآور شد: استفاده نکردن از منابع وتسهیلات بانکی به‌دلیل محدودیت‌های موجود، این طرح را از سایر طرح‌ها متمایز کرده و لذا با این روش و به‌دلیل در گردش نبودن وجوه نقدی جلوی هر گونه تقلب وصدور فاکتورهای صوری گرفته خواهد شد.

مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی اضافه کرد در این طرح زوجین با پرداخت سود معقول سالانه اقدام به خرید کالای مورد نیاز خود می‌کنند و بین مشارکت کنندگان، تولید کنندگانی هم هستند که با نرخ فروش نقدی اقدام به فروش اقساطی کالای تولیدی خود می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.