شاهرخ نوش آبادی سه شنبه شب در گفت وگو با ایرنا افزود: مراسم ورود پنجمین و ششمین فروند از هواپیماهای ATR۷۲ سری ۶۰۰ در آشیانه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه با حضور مسئولان و دست اندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی در فرودگاه مهرآباد برگزار می شود.
با ورود این دو هواپیمای ATR72 سری 600 به کشور، پنجمین و ششمین فروند از این نوع هواپیماها، پروازهای عملیاتی خود را در مسیرهای داخلی ایران ایر در مسیرهای کوتاه برد آغاز می کند.
به گزارش ایرنا، با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های ظالمانه و با امضای قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما توسط ایران ایر با شرکت های ایرباس ، بوئینگ و ATR، تاکنون ۳ فروند هواپیمای ایرباس و ۴ فروند هواپیمای ATR۷۲ سری ۶۰۰ وارد کشور شده و با ورود این دو فروند هواپیما، هشتمین و نهمین هواپیمای برجامی وارد کشور می شود.
در پی توافق برجام و لغو تحریم ها قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای ATR72 سری 600 بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ' هما ' و شرکت ایتالیایی - فرانسوی ATR به امضا رسید
نخستین هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ در سال ۲۰۱۰ تحویل مشتری شد و این هواپیما منطبق با آخرین تکنولوژی و جدیدترین سیستم های رفاهی و ایمنی در صنعت هواپیمایی جهان هم اکنون در حال پرواز است.
مدل سفارشی ایران ایر قادر است 70 نفر را تا مسافت 1528 کیلومتر جا به جا کند و به خاطر استفاده از موتورهای ملخی بسیار کم مصرف، ایمن و پیشرفته هزینه های عملیاتی آن به شدت پایین و مقرون به صرفه است.
این هواپیما قادر است در تمام شرایط جوی پرواز کند و به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگرهای بسیار پیشرفته امکان فرود در سخت ترین شرایط جوی را نیز دارد.
این مدل و مدل های قبلی سالیان زیادی است که در کشورهای مختلف دنیا از آمریکا و قلب اروپا تا خاور دور مورد استفاده شرکت های مختلف هوایی قرار گرفته و ایران ایر در تلاش است بخشی از ناوگان کوتاه برد خود را با این هواپیماها نوسازی کند.
لزوم توجه به قابلیت پرواز در هر شرایط جوی با توجه به چهارفصل بودن کشورمان حقیقتی غیر قابل انکار است و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن تمام مسایل فنی، اقتصادی و صنعتی این هواپیماها را برای ناوگان خود انتخاب کرده است.
کابین خلبان این هواپیما از نوع شیشه ای (Glass Cockpit) است و از نظر فنی و امکانات نمایشگرها، سیستم های الکتریکی و سایر مسایل فنی شباهت هایی با هواپیمای پیشرفته ایرباس A350 دارد که قرار است 16 فروند از اینایرباسها توسط ایران ایر خریداری شود.
موتور های ملخی که در این هواپیما به کار گرفته شده اند توسط شرکت پرآوازه کانادایی پرت اند ویتنی ساخته شدند و از نوع PW۱۲۷M هستند که می تواند قدرتی معادل ۲۷۵۰ اسب بخار نیرو برای پروازهای ایمن این هواپیما تولید کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.