به گزارش ایرنا از رویترز، 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه با هدف فشار بر حکومت اقلیم کردستان عراق تهدید کرد چنانچه کردستان عراق همه پرسی استقلال این منطقه را متوقف نکند خط لوله انتقال نفت شمال عراق به جهان خارج را که از ترکیه می گذرد قطع خواهد کرد.
احتمال قطع این خط لوله که روزانه حدود 500 تا 600 هزار بشکه نفت را از کردستان عراق به خارج انتقال می دهد در کنار کاهش تولید 1.8 میلیون بشکه نفت از سوی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و تولید کنندگان غیر عضو اوپک، عامل اصلی افزایش بهای نفت است.
اگرچه دولت مرکزی عراق اعلام کرده است همه پرسی کردستان عراق را نمی پذیرد و با این دولت نیز مذاکره نخواهد کرد اما به نظر می رسد نتیجه این همه پرسی که نتایج آن قرار است تا ۷۲ ساعت دیگر اعلام شود رای آری به استقلال کردستان عراق باشد.
' تومومیچی آکوتا' اقتصاددان ارشد بخش تحقیق و پژوهش گروه میتسوبیشی در توکیو معتقد است هماهنگی تولیدکنندگان عمده نفت جهان برای کاهش تولید نفت و همچنین خبر مربوط به واکنش ترکیه به موضوع همه پرسی کردستان عراق، عامل اصلی افزایش بهای نفت خام است.
قیمت نفت خام برنت لندن برای تحویل در ماه نوامبر روز گذشته با ۳.۸ درصد افزایش به ۵۹.۰۳ دلار در هر بشکه رسید در حالی که پیش از آن فقط در ۱۰ ژوئیه سال ۲۰۱۵ قیمت هر بشکه نفت به ۵۹.۴۹ دلار افزایش یافته بود.
در همین حال قیمت هر بشکه نفت خام ایالات متحده برای تحویل در ماه نوامبر بعد از 5 ماه افزایش قیمت، با 20 سنت کاهش برای هر بشکه از 52.43 دلار به 52.12 دلار رسید.
قیمت نفت برنت از هفته گذشته به بیش از ۵۵ دلار به ازای هر بشکه افزایش پیدا کرد، زیرا تولید کنندگان اوپک و غیر اوپک با هدف حفط تعادل عرضه و تقاضا در بازار اقدام به کاهش عرضه کردند.
با این حال به دلیل افزایش تولید نفت ایالات متحده، تحلیلگران در اعلام افزایش بیشتر قیمت نفت محتاط هستند، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده می گوید تولید نفت شل برای دهمین ماه مستمر افزایش یافته است.
یک تحلیلگر انرژی در توکیو که خواست نامش فاش نشود در همین ارتباط گفت: با توجه به سرعت رشد افزایش قیمت نفت، تولید نفت شل می تواند این شتاب را کم کند.
قیمت نفت خام ایالات متحده در مقایسه با قیمت نفت برنت، علیرغم اینکه طوفان شدید هاروی حدود 25 درصد ظرفیت پالایشگاه های این کشور را تعطیل کرد افزایش نیافته است.
نظرسنجی اولیه رویترز بر اساس داده های موسسه نفت آمریکا نفت (API) نشان می دهد ذخایر خام ایالات متحده احتمالا درهفته آینده ۲.۳ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.
همچنین پیش بینی می شود ذخایر بنزین احتمالا به میزان یک میلیون بشکه کاهش یابد در حالی که بر آورد می شود روغن و سوخت دیزل حدود 2.5 میلیون بشکه کاهش یابد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.