به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی علی مطهری، نایب رئیس مجلس که به منظور ملاقات با رئیس‌مجلس ملی فرانسه به پاریس سفر کرده بود، گفت و گویی نیز با روزنامه لوموند داشته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

علی مطهری نایب رئیس مجلس ایران یکی از اصولگرایان قدرتمند و متفاوت ایران است که متحد حسن روحانی رئیس جمهور میانه ایران می باشد. وی که مدافع آزادی میر حسین موسوی و مهدی کروبی است، بر این باور است که دستور حصر خانگی آنها به زودی می‌تواند مرتفع شود. وی با این حال، دستگیری مسئولین عالی رتبه شرکت‌هایی مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب را که اصلی‌ترین قوای ارتش ایران را تشکیل می‌دهند تایید می‌کند.

شما بر این باور بودید که به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا خبر خوبی برای ایران بود؟ در حالی که آقای ترامپ همواره تهدید می کند توافق هسته ای ۲۰۱۵ را متوقف می کند، آیا شما در این باره متقاعد هستید که او چنین کاری را انجام میدهد؟
آقای ترامپ با تصمیماتش کاری جز تضعیف موضع آمریکا و تقویت منافع ما انجام نمی دهد. لذا در خصوص ایران، کشورهای اروپایی از پیروی آمریکا دست برداشته‌اند. به همین جهت همچنان معتقدم روی کارآمدن افرادی مانند ترامپ در آمریکا به نفع ایران است.
اگر آمریکا از توافق بیرون برود چه ؟
اگر توافق هسته ای فرو بریزد، ایران قادر است ظرف چند روز دوباره غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را همانند سال ۲۰۱۵ از سر بگیرد. ولی احتمال آن اندک است که آقای ترامپ بتواند این تهدید را اجرا کند. آمریکایی ها می‌خواهند قبل از هر چیز ایران را به سوی خطا ببرند تا ما اولین طرفی باشیم که این توافق را متوقف می‌نماییم تا آنها آن را منهدم کنند. ایران هرگز به چنین دامی نمی افتد و جهان نیز هیچ وقت به طور کامل از دونالد ترامپ تبعیت نخواهد کرد چرا که اجرای تحریم های مصوب علیه ایران، دیگر به سطح قبل از امضای توافق نخواهد رسید. منافع اقتصادی اروپا و بسیاری دیگر از کشورها اجازه چنین کاری را نخواهد داد. امروزه ایران به طور گسترده از انزوای اقتصادی خود خارج شده است.

رقبای اصولگرای آقای روحانی از زمان انتخاب مجددش در ماه مه ۲۱۰۷ ، او را قویا مورد حمله قرار داده اند. وی در دوره دوم ریاست جمهوری اش از چه حاشیه‌هایی برخوردار است؟
اصولگرایان انتقادهای خود را از زمانی که آقای روحانی دولتی را انتخاب کرده است که از دید آنها می تواند قابل قبول باشد، معتدل کرده اند؛ ولی از سوی دیگر برخی از اصلاح‌طلبان بر این باور هستند که او به وعده‌های انتخاباتی اش عمل نکرده است. من فکر می کنم که هنوز خیلی زود باشد که بتوان در این باره قضاوت کرد. درست است که آقای روحانی اقدام کافی در زمینه تحقق شعارهای انتخاباتی اش انجام نداده است ولی او بر این باور است که برای حل مشکلات اقتصادی کشور باید به هر قیمتی که می‌شد تنش‌های سیاسی را پایین آورد. به خاطر همین، مورد اقبال اصولگرایان واقع شده است.

شما از آزادی آقای میرحسین موسوی و مهدی کروبی رهبران جنبش سبز در سال ۲۰۰۹ حمایت می کنید. آیا مذاکراتی برای این منظور در جریان هست؟
ما وارد مرحله جدیدی شده‌ایم. بسیاری از مقامات اصولگرا که از باقی ماندن آنها در حصر خانگی حمایت می‌کردند، اکنون معتقدند که این موضوع دیگر نمی‌تواند به نفع کشور باشد. دولت اقدام کرد تا مأمورینی که در داخل منزل آقای کروبی مستقر شده بودند به درخواست خود او محل را ترک کنند. مسئله رفع حصر آنان در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است بی آنکه در دستور کار قرار داشته باشد ولی این شورا قرار است در یک چارچوب رسمی در این باره تصمیم بگیرد.

آیا رهبر معظم انقلاب با این کار مخالف نیستند؟
دو سال پیش وقتی من با ایشان در این باره صحبت کردم، مخالف بودند. ولی اوضاع عوض شده است. آقایان موسوی و کروبی با مشکل سلامتی مواجه هستند. آنها سالخورده هستند و ممکن است نظر رهبری هم تغییر کرده باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.