به گزارش ایسنا، محمد خوانساری اظهار کرد: گوگل جمعاً ۱۹۸ خدمت برای مخاطبین عمومی،‌ توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها در زمینه‌های مختلف ارائه می‌دهد که از این میان تنها ۱۵۳ خدمت در دسترس کاربران ایرانی است. ۳۱ خدمت از سوی گوگل برای کشور ایران مسدود و ۱۴ خدمت نیز از سمت ایران فیلتر شده است.

وی ادامه داد: موارد فیلتر شده از سمت ایران اغلب مربوط به شبکه‌های اجتماعی و خدمت یوتیوب بوده و خدمات تحریم شده از سمت گوگل نیز اغلب مربوط به خدمات مالی و بانکی و نیز خدمات مورد نیاز توسعه‌دهندگان نرم‌افزار است.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: با توجه به اهمیت و پرکاربرد بودن برخی خدمات ارائه‌شده از سمت گوگل، در چند سال اخیر تلاش بر ایجاد نمونه‌های بومی آنها صورت گرفته است که می‌توان به مواردی نظیر پارسی‌جو (جویشگر)، برگمان (مترجم ماشینی)، آپارات (بستر ارائه خدمات چند رسانه ای)، فیس‌نما و کلوپ و میهن (شبکه‌های اجتماعی) و چاپار (رایانامه) اشاره کرد.

به گفته خوانساری، با توجه به اطلاعات ارائه شده در وبگاه الکسا، سهم ایران از ترافیک کلی گوگل ۳.۱ درصد گزارش شده است. از سوی دیگر ۶۲.۱۵ درصد از سهم ترافیک گوگل مربوط به خدمت موتور جستجو است. با توجه به اینکه در حال حاضر روزانه ۹ میلیارد پرس‌وجو به گوگل ارسال می‌شود.

از این میزان می توان نتیجه گرفت که تقریباً روزانه حدود ۲۸۰ میلیون پرس‌وجو از کشور ایران به گوگل ارسال می‌شود و در مقابل آن تعداد پرس‌وجوهای ارائه‌شده به جویشگرهای بومی حدود ۲۰۰ هزار است.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: همچنین برای سرویس ایمیل گوگل، تعداد کل کاربران فعال آن حدود یک میلیارد بوده که حدود ۳۰ میلیون از آنها ایرانی هستند. این در حالی است که سرویس‌های رایانامه داخلی حدود یک میلیون کاربر فعال دارند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بخش عمده ای از نیاز روزمره مردم از طریق این نوع خدمات تامین می‌شود و از سوی دیگر با توجه به احتمال تحریم‌ها در سطح گسترده‌تر و نیز تهدیدهای ناشی از خروج اطلاعات از کشور، پرداختن به موضوع توسعه خدمات بومی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و حمایت دولت در رفع موانع و محدودیت‌های توسعه خدمت بومی ضروری است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.