به گزارش ایرنا، وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه چندین شهروند روسیه و چین و همچنین شرکت هایی از این دو کشور را به دلیل آنچه مبادلات تجاری غیرمجاز با کره شمالی خوانده، تحریم کرد.
واسیلی نبنزیا نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: گنجاندن نام شماری از شهروند روس و شرکت های روسی در فهرست تحریمی آمریکا را غیرقانونی می دانیم که هیچ کمکی به بهبودی روابط مسکو و واشنگتن نمی کند.
خبرگزاری ایتارتاس به نقل از نبنزیا در مورد تحریم های جدید ضدروسی آمریکا نوشت: این اقدام بسیار غیردوستانه ایالات متحده است که هیچ نکته مثبتی به مواضع طرف آمریکایی مبنی بر لزوم ثبات بخشی روابط با روسیه نمی افزاید.
نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه در مورد کره شمالی تحریم هایی از سوی سازمان ملل اعمال شده است، اظهار کرد: آمریکا درصورتی که نیاز به گسترش تحریم ها می دید، می بایست و موظف بود به کمیته مربوطه شورای امنیت مراجعه می کرد.
وی افزود: با این وصف تحریم های جدید ضدروسی آمریکا را محکوم و آن را غیرقانونی می دانیم و معتقدیم که این اقدام به بهبود روابط روسیه و آمریکا هیچ کمکی نمی کند.
روزنامه واشنگتن پست روز سه شنبه درباره تحریم های جدید آمریکا در رابطه با تجارت با کره شمالی نوشت: وزارت خزانه داری آمریکا این نوع مبادلات تجاری را به نحوی دانسته که موجب پیشرفت برنامه تسلیحات هسته ای و موشکی کره شمالی شده است.
این تحریم ها علیه ۱۰ شرکت و شش فرد با هدف مختل کردن مناسبات اقتصادی که به پیونگ یانگ امکان تداوم تامین هزینه برنامه هسته ای و موشکی اش را داده، اعمال شده است. چهار تبعه روسیه و یک شرکت این کشور در فهرست تحریم های جدید آمریکا قرار گرفته اند.
این گزارش روزنامه آمریکایی در ادامه حاکی است: اگرچه چین درصدد محدود کردن مبادلات تجاری با کره شمالی و حمایت از تشدید تحریم های سازمان ملل علیه پیونگ یانگ برآمده است، بسیاری از شرکت های چینی با تامین فناوری و سخت افزار برای موشک های کره شمالی به داد و ستد با این کشور ادامه داده اند.
تحریم هایی که روز سه شنبه اعمال شد، به طور عمده شرکت های چینی را به دلیل مبادلات تجاری با کره شمالی هدف قرار داد. این راه مبادلاتی از طریق خرید و فروش زغال سنگ، نفت و منابع معدنی میان دو طرف یا ارائه خدمات بانکی لازم برای انجام تبادلات برقرار شده است.
سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که این کشور به تحریم های جدید ضدروسی آمریکا پاسخ مناسب می دهد.
ریابکوف در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه منتشر شد، خاطرنشان کرد: مسکو تدابیر متقابل را در رابطه با گسترش فهرست تحریم های ضدروسی آمریکا تدارک می بیند.
وی با بیان اینکه واشنگتن بار دیگر اقدام علیه روسیه را تکرار کرد، نوشت: وزارت دارایی آمریکا تصمیم به گسترش فهرست تحریم های ضدروسی گرفت و این بار موضوع مرتبط با کره شمالی مطرح شده است.
ریابکوف تصریح کرد: گرایش به تخریب روابط روسیه و آمریکا که از دوره باراک اوباما رییس جمهوری سابق این کشور آغاز شده ادامه دارد، در حالیکه مسکو همواره خواهان حل و فصل اختلافات با گفت وگو است و در شرایط کنونی نیز از این رویکرد حمایت می کند.
وی ادامه داد: واشنگتن در سال های اخیر باید این واقعیت را درک می کرد که روسیه زبان تحریم را نمی پذیرد و این اقدامات مانع حل مسائل واقعی می شود، اما چنین می نماید مقام های آمریکایی هنوز این موضوع آشکار را درک نکرده اند.
معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه بیانیه خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی اظهارات مقام های آمریکایی مبنی بر تمایل برای تثبیت روابط با روسیه قانع کننده نیست و برخی نیز ادعا کرده اند، قانون جدید تحریم های ضدروسی را با هدف بازسازی مناسبات دو کشور وضع کرده اند.
وی در پایان افزوده است: باز هم امیدواریم منطق و عقلانیت بین مقام های آمریکایی برتری یابد و بی فایده بودن ادامه تحریم های ضدروسی را دریابند، اما با این حال پاسخ را تنظیم می کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.