به گزارش صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ دو عضو کابینه آلمان اعلام کردند قصد دارند با فعالیت‌های تبلیغاتی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مقابله کنند.

وزرای امور خارجه و دادگستری آلمان روز سه شنبه تقویت کنترل مساجدی که دیدگاه ها و سخنان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را تبلیغ می کنند، خواستار شدند.

سیگمار گابریل و هیکو ماس وزیر دادگستری آلمان در مطلبی که در نشریه اشپیگل منتشر شد؛ اعلام کردند "ما باید مراقب باشیم جامعه مسلمانان آلمان تحت نفوذ رئیس جمهور ترکیه قرار نگیرد. ما به هیچ وجه نباید در برابر آنهایی که تلاش می کنند یک جامعه موازی یا شاید حتی یک جامعه مخالف در آلمان ایجاد کنند؛ آرام بنشینیم. ما نباید خطرات ناشی از سازمان های دولتی ترکیه و تبلیغات اردوغان را در آلمان کم اهمیت بدانیم."

این دو عضو سوسیال دموکرات از کابینه آلمان خواستند از گروه هایی که به مخالفت با تبلیغات سازماندهی شده از طرف اردوغان به پا خاسته اند، حمایت کند.

این اظهارات پس از آن منتشر شد که اردوغان از ترک های آلمان خواست در انتخابات پارلمانی بیست و چهارم سپتامبر آینده به سه حزب بزرگ آلمان از جمله اتحادیه دموکرات مسیحی،‌ رای ندهند.

آلمان پذیرای بزرگترین جامعه ترک تبارهایی است که خارج از ترکیه زندگی می کنند و طبق آمار رسمی نزدیک به یک میلیون و چهارصد هزار شهروند ترکیه مقیم آلمان هستند.

روابط میان آنکارا و برلین که دو عضو مهم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) محسوب می شوند، از کودتای نافرجام ژوئیه گذشته در ترکیه آشکارا به وخامت گرائید. سرکوب این کودتا با برقراری حالت فوق العاده در ترکیه و عملیات گسترده پاکسازی مخالفان در نهادهای دولتی این کشور همراه شد و این حوادث انتقادات شدید کشورهای اروپایی به ویژه آلمان را برانگیخت.

منع مقامات حزب حاکم ترکیه از تبلیغ برای همه پرسی بحث برانگیز اصلاح قانون اساسی در آلمان نیز از دیگر موضوعاتی بود که روابط آنکارا و برلین را بیش از پیش تیره کرد. در زمان تبلیغات حزب حاکم ترکیه برای همه پرسی اصلاح قانون اساسی مد نظر اردوغان، مسئولان چندین شهر آلمان نشست های انتخاباتی مقامات حزب حاکم ترکیه را لغو کردند و با این کار خشم اردوغان را برانگیختند. اردوغان لغو این نشست ها را با اقدامات رژیم نازی مقایسه کرد و آنها را به نقض دموکراسی متهم کرد.

یک موضوع تنش آفرین دیگر در روابط ترکیه و آلمان ماجرای کان دوندار روزنامه نگار معروف ترکیه ای است که از بیم خطر زندان در ترکیه از کشورش فرار کرده و به آلمان رفته است. وی به تازگی یک پایگاه اینترنتی اطلاع رسانی بر ضد دستگاه حاکم ترکیه راه اندازی کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.