به گزارش مهر، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی ویژه خبری گفت: همانطور که رئیس جمهور اعلام کردند یکی از اولویت ها حفظ برجام است. نباید اجازه دهیم که آمریکا برجام را با هزینه ایران نقض کند. در زمان مذاکرات هم ما با بدعهدی مذاکره کردیم.

وی افزود: در دولت قبل هم اولویت ما دو اولویت دیگر روابط با همسایگان و دیپلماسی اقتصاد مقاومتی است. منطقه در حال حاضر شاهد افراطی گری است و منطقه نیاز به آرامش دارد. در حمله تروریستی به مجلس و حرم امام (ره) مشاهده کردیم این موضوع را که زندگی در منطقه ناامن هزینه ای امنیتی را بالا می‌برد.

ظریف ادامه داد: ما شهدای زیادی را در این راه تقدیم کردیم به ویژه شهید حججی که یاد وی را گرامی می‌داریم. ما تنها کشوری هستیم که امنیت را خودمان تامین میکنیم و ما امنیت خود را از مردم می گیریم و نگاهمان به داخل است ما خواهان منطقه ای قدرتمند و امن هستیم.

وزیر امور خارجه گفت: اولویت دوم ما دیپلماسی اقتصاد مقاومتی است در گذشته به خاطر فشارهایی که به خاطر تحریم ها تحمل می کردیم سیاست خارجی نمی توانست به اقتصاد کشور کمکی کند ما در این دولت توانستیم موانع اقتصادی را رفع کنیم. ساز و کاری جدید را به عنوان معاونت اقتصادی در وزارت خارجه ایجاد کردیم و بر اقتصاد مقاومتی با تکیه بر دیپلماسی تمرکز خواهیم کرد.

ظریف اظهار داشت: برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی در منطقه چند نیاز داریم یکی گسترش همکاری های چند جانبه بهترین بازارها در منطقه وجود دارد همان اهدافی که مقام معظم رهبری فرمودند و رئیس جمهور هم تاکید کردند در منطقه می توانیم با استفاده از این بازارها اشتغال زایی کنیم. از زمان تجاوز صدام تاکنون منطقه روی آرامش ندیده است باید اقداماتی در راستای گسترش ارتباطات منطقه ایجاد کنیم موانعی وجود دارد که باید با هماهنگی رفع کنیم تلاش میکنیم با اقناع و هم‌افزایی در تمام حوزه ها موانع را رفع و سیاستی هم‌افزا برای تامین منافع ملی در منطقه داشته باشیم.

وی افزود: ما یک توفیق مهمی داشتیم و آن لغو قطعنامه‌های فصل ششمی شورای امنیت و لغو قطعنامه‌های شورای حکام بود و آژانس سال‌ها بود این اتهامات را علیه ایران مطرح کرده بود. این سازمان‌ها ایران را به عنوان معظل امنیتی به صورت دروغین و ظالمانه، مطرح کرده بودند و ما از این مرحله عبور کردیم. حضور جدی تر ما در مجامع بین الملل در حوزه حقوق بشر از دیگر زمینه هایی است که باید تقویت شود. ما هیچگاه دولتی مداخله گر در امور دیگر کشورها نبوده ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: ساختار وزارت خارجه چندین بار تا به حال دست خوش تغییر شده و ما طبق قانون باید ساختار را کوچک کنیم. همزمان نیاز به تمرکز بر اقتصاد بود وزارت خارجه متوجه نقش اقتصادی خود بوده اما برای اینکه یک تبلور بیشتری به این مراکز داده شود تصمیم گرفتیم یک معاونت جدید ایجاد کنیم و یک معاونت اقتصادی ایجاد کنیم. ضمن اینکه توجه سیاست و امنیتی را حفظ می‌کنیم تمرکز دیگری نیز ایجاد می‌کنیم و سفارتخانه های ما موظف به پاسخگویی به این معاونت نیز هستند. ما در سه حوزه صاردات کالاهای غیرنفتی صادرات خدمات فنی و مهندسی و صدرات نیروی کار تمرکز خواهیم کرد و باید در این سه حوزه با جدیت تلاش کنیم.

ظریف ادامه داد: در حوزه واردات باید توجه ویژه داشته باشیم به واردات سرمایه و این واردات برای ایران خیلی مهم است. توانمندی‌های ایرانیان داخل کشور و خارج کشور باید جذب شود، همچنین جذب سرمایه های خارجی که در سال های اخیر پیشرفت خوبی داشته است. جذب سرمایه اولویت اول ما در واردات است. واردات گردشگر در حوزه فرهنگی و سلامت از دیگر اولویت های واردات ما است و گردشگری سلامت می تواند در حوزه اشتغال نقش مهمی داشته باشد.

وی گفت: در دانشگاه وزارت خارجه چند سالی است که با رویکرد تجارت خارجی و توجه به حوزه اقتصاد دانشجو جذب کرده ایم. اینگونه نیست که کارکنان وزارت خارجه با اقتصاد بیگانه باشند در حوزه اقتصاد سفرای با تجربه ای داریم. این واقعیت را می پذیریم که به واسطه شرایط وزارت خارجه در این مدت بیشتر رویکرد سیاسی و امنیت داشته تا رویکرد اقتصادی، کار های اقتصادی کشور در خارج و کارهای سیاسی در خارج از کشور باید با وزارت خارجه هماهنگ شود تا ما بتوانیم امنیت ملی کشور را تامین کنیم. یکی از مشکلاتی که ما داریم همین موانع داخلی برای جذب سرمایه و طول کشیدن این موضوع است البته بخشی از آن طبیعی است. در حوزه صادرات هم ما همین مشکلات را داریم و دقت‌هایی می شود که این دقت‌ها ایجاد مانع می کند.

وزیر امور خارجه افزود: معرفی ظرفیت های داخل کشور به کشورهای خارجی به صورت یک بانک اطلاعاتی دو سال است که در حال انجام است. مجموعه ای از فعالیت‌ها لازم است تا ما در روزارت خارجه تسهیل کننده و هماهنگ کننده باشیم تا موانع در این زمینه برداشته شود. در توان وزارت خارجه نیست که به تنهایی این امور را انجام دهد. یکی از این ساز و کارها حمایت از بخش خصوصی برای حضور در بازار کشورهای همسایه است و این حمایت می‌تواند به کمک صندوق توسعه ملی صورت بگیرد.

ظریف در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک ابراز داشت: چندین زمینه برای اینکه از برجام حفاظت شود باید پیگیری شود. یکی از این زمینه‌ها آنچه است که ما در داخل برجام دیدیم و یکی از آنها این است که این سند بر اساس بی اعتمادی نوشته شده است. اقدام دوم که ضرورت دارد این است که جمهوری اسلامی انتخاب های متعدد دارد و این واقعیت باید به طرف مقابل منتقل می‌شد و شده است. حفظ توانمندی ها و حفظ آمادگی برای اینکه در صورت ضرورت به حالت قبل و حتی بهتر از قبل برگردیم که این زمینه در برجام دیده شده است. زمینه سوم نشان دادن قابل اعتماد بودن ایران و نشان دادن این واقعیت که ایران به تعهدات خود پایبند است و این آمریکا است که به تعهدات خود پایبند نیست و از این طریق بتوانیم اجماع بین المللی برای این موضوع ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: دولت قبلی آمریکا از سر لطف به ایران وارد مذاکره با ما نشد به این دلیل وارد مذاکره شد که همه راه‌ها را امتحان کرده بود و ناکام مانده بود و دولت آمریکا ناگزیر بود که پای میز مذاکره بیاید و همه به نتیجه‌ای برسیم که برای همه قابل قبول باشد. برجام توافق دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست، بلکه توافقی است که جامعه بین‌المللی آن را تایید کرده و اینگونه نیست که آمریکا به تنهایی تصمیم بگیرد از برجام خارج شود. ایالات متحده نمی‌تواند به صورت یک جانبه از برجام خارج شود و اگر خارج شود تبعات منفی آن بیش از آنکه برای ایران باشد برای آمریکا خواهد بود.

وزیر امور خارجه گفت: سیاست‌هایی که آمریکایی‌ها در منطقه ما داشته‌اند بسیار مخرب بوده و متاسفانه از این سیاست ها درس نمی‌گیرند. به منطقه نگاه کنید داعش و افراطی‌گری چگونه به وجود آمد. این موارد نتیجه دخالت های خارجی و نتیجه حمایت‌های رژیم صهیونیستی است. این‌ها همه نتایج سیاست‌های غلط ایالت متحده است و جز ناامنی برای منطقه و خسارت برای خود آمریکا چیزی نداشته است و ترامپ بارها در تبلیغات انتخاباتی خود ارقام این هزینه هارا اعلام کرد. کشور های منطقه باید به این باور برسند که امنیت یک کالای قابل خریدن نیست که بتوانند از بیرون منطقه و دیگر کشور ها آن را بخرند. تا زمانیکه در منطقه ما خریدارانی برای سلاح های زیبای آمریکا وجود داشته باشد ایالات متحده نیز به سیایت های خود ادامه خواهد داد. ایران تنها کشور ی در منطقه است که امنیتش درون زاست است. وزارت امور خارجه در دولت یازدهم این توفیق را به دست آرود که ایران را با پشتوانه حرکت مقاومت مردم منطقه ایران را وارد مذاکرات بین المللی کند و الان ما هستیم که نه تنها در آستانه بلکه در لوزان نیز ما تصمیم میگیریم که چه کشورها باید حضور داشته باشند. این نقشی است که جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم و افراطی گری که ضرورت منطقه است و همه باید به آن بپیوندند و سایر کشورهای منطقه متوجه این نیستند که در آینده خودشان قربانی این افراط خواهند شد و باید مبارزه با تروریسم و افراط را در منطقه گسترش دهیم. ایران موفق شده این واقعیت را در منطقه نشان دهد که چه کسانی پشت سر این جریان افراط هستند.

ظریف در خصوص آرمان فلسطین اظهار داشت: آرمان فلسطین مهمترین عامل اتحاد جهان اسلام است و صهیونیست‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید این اتحاد را از بین ببرند و دشمن جدید برای مسلمانان ایجاد کنند. یکی از مهم ترین اولویت‌هایی که باید جزو سیاست خارجی همه کشورهای مسلمان باشد حفظ آرمان‌های فلسطین است. یکی از اهداف ما در برنامه سیاست خارجی دولت دوازدهم که به مجلس هم تقدیم کردیم جذب مجدد توجه کشورهای اسلامی به آرمان‌های فلسطین است.

وی در پایان گفت: قدرت گفتمانی ایران در جهان به ما نقش قابل توجهی داده است. کشور ما قدرت خود را از تکثر داخلی و از اینکه مردم می توانند نظرات خود را اعلام کنند، می‌گیرد. ولی نیاز داریم در ۴ سال آینده با هم افزایی حرکت کنیم و در خدمت منافع ملی باشیم. به فکر منافع جناحی نباشیم. امیدوارم همه دوستان از تفکرات مختلف ضمن اینکه ما را از نقد خود بهره‌مند می‌کنند به صورت هم افزا با آنها حرکت کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.