به گزارش خبرآنلاین، این نشان دهنده آن است که رویکرد مجلسین نهم و دهم به کابینه‎های روحانی مثبت تر از رویکرد مجلسین هفتم و هشتم به کابینه‎های احمدی‎نژاد بوده است.

در کابینه اول احمدی‎نژاد وزرای آموزش و پرورش، تعاون، رفاه و نفت نتوانستند از نمایندگان مجلس هفتم رای اعتماد بگیرند. وزرای آموزش و پرورش، رفاه و نیروی دومین دولت او هم از فیلتر مجلس هشتمی‎ها نتوانتسند بگذرند.

اگرچه در کابینه اول حجت الاسلام حسن روحانی، وزرای آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان نتوانستند از مجلس نهم رای اعتماد بگیرند؛ اما با تغییر ترکیب نمایندگان در مجلس دهم و کسب اکثریت کرسی‎ها از سوی ساکنین لیست انتخاباتی امید، این تنها حبیب الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو بود که نتوانست از مجلس یازدهم رای اعتماد بگیرد.

میانگین آرای موافق دو کابینه نهم و دهم به ترتیب ۱۷۷ و ۱۷۳ رای بود که کاهشی اندک را نشان می‎داد. میانگین آرای دو کابینه یازدهم و دوازدهم نیز به ترتیب ۲۰۴ و ۲۲۰ رای است که نشان می‎دهد کابینه‎های روحانی محبوب‌تر از احمدی‌نژاد بوده‎اند.

در کابینه نهم، محمد سعیدی‎کیا، منوچهر متکی، محمد سلیمانی و غلامحسین محسنی‎اژه‎ای وزرای مسکن، خارجه، ارتباطات و اطلاعات، به ترتیب با اخذ ۲۲۲، ۲۲۰، ۲۲۰ و ۲۱۷ رای بیشترین آرا را کسب کرده بودند. در کابینه دهم هم احمد وحیدی، مرتضی بختیاری، شمس الدین حسینی و علی نیکزاد وزرای دفاع، دادگستری، اقتصاد و مسکن به ترتیب با ۲۲۷، ۲۲۵، ۲۲۴ و ۲۱۹ رای پر رای‎ترین وزرا بودند.

در نخستین دولت حجت الاسلام حسن روحانی علی طیب‎نیا، حسین دهقان، حسن قاضی‎زاده هاشمی و عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزرای اقتصاد، دفاع، بهداشت و کشور با کسب ۲۷۴، ۲۶۹، ۲۶۰ و ۲۵۶ رای بیشتری آرا از نمایندگان مجلس دریافت کردند. در دولت دوازدهم که دومین دولت روحانی است نیز امیر حاتمی، حسن قاضی‎زاده هاشمی، محمود علوی و عبدالرضا رحمانی فضلی وزرای دفاع، بهداشت و درمان، اطلاعات و امورخارجه، به ترتیب با ۲۶۱، ۲۵۳، ۲۵۲ و ۲۵۰ رای

در جدول زیر به مقایسه آرای وزرا در چهار دولت گذشته بپردازید: (برای مشاهده این جدول در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیلک کنید)

مقایسه آرای وزرای دو کابینه روحانی و احمدی نژاد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.