به گزارش ایرنا،به نقل از رسانه های روسی برنامه های فضایی ایران را نشانه موفقیت سیاست های دولت و گسترش توانمندی های این کشور خواندند.

*** شبکه تلویزیونی لایف نیوز
شبکه تلویزیونی لایف نیوز امروز جمعه در گزارشی اعلام کرد: ایران ماهواره بر جدید خود به نام سیمرغ را به فضا پرتاب کرد که توانایی حمل ماهواره ای 250 کیلوگرمی را دارد.
رسانه روسی افزود: پرتاب موشک ایرانی با موفقیت انجام شد و بر اساس اطلاعات موجود ماهواره جدید این کشور در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری مدار زمین می بایست مستقر شود.
شبکه تلویزیونی لایف نیوز سپس به آغاز بهره برداری از پایگاه فضایی ملی ایران به نام امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی اشاره کرد که ماهواره های ایران از آن پرتاب خواهد شد.

*** روزنامه ودوموستی
روزنامه روسی ودوموستی امروز جمعه نوشت: ایران با موفقیت ماهواره بر جدید خود به نام سیمرغ با توانایی حمل ماهواره های سبک وزن را به فضا پرتاب کرد.
در گزارش آمده است: با پرتاب موفق موشک ماهواره بر سیمرغ، پایگاه فضایی امام خمینی (ره) ایران نیز راه اندازی شد. سیمرغ توانایی حمل ماهواره های تا وزن 250 کیلوگرم تا ارتفاع 500 کیلومتری کره زمین را دارد.
روزنامه روسی با اشاره به اینکه ایران قدرت فضایی شده است، نوشت: پرتاب موفق موشک سیمرغ یا سفیر دو یک بار دیگر این واقعیت را تایید می کند که این کشور از فناوری ساخت موشک های قاره پیما و بالستیکی با سوخت مایع برخوردار است.
در گزارش یادآوری شد: آزمایش نخست موشک ماهواره بر سیمرغ روز 19 آوریل 2016 صورت گرفت و موشک بدون محموله به فضا پرتاب شد.

*** نشریه پروفیل
نشریه روسی پروفیل امروز در گزارشی با اشاره به پرتاب موفق موشک سیمرغ نوشت: در ساخت این ماهواره بر جدید ایرانی از فناوری های پیشرفته استفاده شده است.
در ادامه گزارش مشخصات فنی ماهواره بر جدید قید شده است که از آن جمله توانایی حمل 250 کیلوگرم محموله تا ارتفاع 500 کیلومتری مدار پیرامون زمین، طول 27 متری و وزن 87 تنی آن است.
نشریه روسی افزود: با پرتاب موفق سیمرغ، مرکز جدید فضایی ایران به نام امام خمینی (ره) نیز آغاز بکار کرد.

*** پورتال خبری ایران رو
پورتال خبری روسی ایران رو نیز در گزارشی به پرتاب موفق موشک جدید سیمرغ ایران اشاره کرد و نوشت: ایران با موفقیت پیشرفته ترین موشک فضایی خود را به فضا پرتاب کرد.
در گزارش گفته شد: پرتاب موشک سیمرغ از پایگاه فضایی جدید امام خمینی (ره) در استان سمنان و در ۲۲۰ کیلومتری شرق تهران انجام گرفت.
پورتال ایران رو نوشت: سیمرغ دارای ابعاد بزرگتر از موشک سفیر است که این کشور پیش ازاین به منظور پرتاب ماهواره به فضا آزمایش کرده بود.
در ادامه گزارش یادآوری شد: ایران در سال ۲۰۱۳ میمون به فضا پرتاب کرد و اعزام فضانورد به فضا را نیز برنامه ریزی کرده بود.
پورتال ایران رو نوشت: ایران پیشنهاد کرده است که اطلاعات علمی خود و داده های ماهواره ای را با دیگر کشورها تبادل کند. آخرین پرتاب موفق ماهواره بر در ایران در ماه فوریه سال 2015 انجام گرفت و موشک ماهواره بر این کشور ماهواره ارتباطاتی فجر را در مدار زمین قرار داد.

*** آژانس اخبار فدرال روسیه
آژانس اخبار فدرال روسیه نیز امروز (جمعه) نوشت: ایران با پرتاب موفق ماهواره بر موقعیت خود به عنوان قدرت فضایی را تثبیت کرد.
در این گزارش گفته شد: ایران با موشک سیمرغ ماهواره ای را به وزن 250 کیلوگرم به فضا پرتاب کرد که در مدار کره زمین قرار گرفت.
رسانه روسی افزود: با پرتاب موفق موشک سیمرغ ، پایگاه فضایی امام خمینی (ره) رهبر انقلاب اسلامی (پیروز شده در سال ۱۹۷۹) نیز راه اندازی شد. این پایگاه فضایی مدیریت پرتاب های فضایی و ماهواره های ایران را در اختیار خواهد داشت.

*** روزنامه پراودا
روزنامه روسی پراودا در گزارشی نوشت: موشک ماهواره بر سیمرغ حامل ماهواره 250 کیلوگرمی با موفقیت به فضا پرتناب شد.
«این رویداد همزمان با گشایش پایگاه فضایی امام خمینی (ره) در ایران بود.»
در گزارش آمده است: تلاش قبلی ایران برای ارسال ماهواره به فضا در بهار سال گذشته انجام گرفت اما آن اقدام موفق نبود.
رسانه روسی همچنین به انتقاد مقامهای آمریکایی از ایران و اعمال تحریم هایی علیه این کشور اشاره کرد و نوشت: ایران این انتقادها را رد و اعلام کرده است که به تمامی تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.