به گزارش ایلنا، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در روز اول مردادماه مدل جدید مصرف اینترنت پرسرعت برای معنی توقف فروش اینترنت حجمی را به تصویب رساند و این مصوبه قرار است تا یک ماه آینده از سوی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت اعمال شود.

علی اصغر عمیدیان، دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و معاون وزیر ارتباطات با اشاره به دسته بندی و مدل مصرف کاربران در طرح جدید گفت: مصوبه مدل جدید مصرف اینترنت پرسرعت دربخش کاربران کم مصرف و پرمصرف دسته بندی شده است. در واقع به نحوی که ما برای کاربران کم مصرف اینترنت نیز سعی کردیم مدلی تعریف کنیم که نسبت به مصرف فعلیشان، سرعتشان بالا‌تر رود اما مجبور نباشند هزینه بیشتری بپردازند.

عمیدیان خاطر نشان کرد: مصوبه جدید به معنای ارائه اینترنت نامحدود نیست بلکه در این مصوبه جدید مدل فروش اینترنت را از مصرف حجمی به سرعت و اتصال تغییر داده‌ایم. کلمه نامحدود در تکنولوژی معنایی ندارد و سرعت اینترنت و حجم آن نیز تابع تکنولوژی است. برای نمونه کاربر نسبت به مودم و تکنولوژی که انتخاب می‌کند می‌تواند سقف سرعت ۲، ۴، ۶ مگابیت برثانیه را در اختیار داشته باشد.

وی با تاکید براینکه باید از نظر ادبیات رسانه‌ای به کلمه اینترنت نا‌محدود توجه شود، افزود: اینکه گفته می‌شود اینترنت نامحدود، کاربر فکر می‌کند تا سقف بی‌‌‌نهایت می‌تواند از حجم اینترنت استفاده کند اما اینچنین نیست. در ارائه این سرویس، سرعت و اتصال مطرح است و در همه دنیا نیز همین مدل به کار گرفته می‌شود.

عمیدیان با اشاره به اینکه در این مصوبه سرعت اتصال به اینترنت نسبت به تکنولوژی موجود، نامحدود عنوان شده است، ادامه داد: یعنی این سرعت، سقف تکنولوژی را می‌تواند پوشش دهد و نگرانی از بابت حجم مصرفی نخواهد داشت.

معاون وزیر ارتباطات گفت: برای مثال کاربری که تا پیش از این سرعت ۵۱۲ کیلوبیت برثانیه را با مودم‌های قدیمی استفاده می‌کرد هم اکنون سرعت دسترسی به اینترنتش بین ۳ تا ۶ مگابیت برثانیه قابل افزایش است و از نظر ما نامحدود است. در جدولی که در این مصوبه تعریف شده است، برای مثال کاربران برای اینترنت بین الملل تا ۳ مگابیت سرعت و ۶ مگابیت سرعت داخلی در شبکه ملی اطلاعات، رقمی حدود ۱۰ هزار تومان در ماه باید بپردازند اما دسته دیگری از کاربران هستند که ۶ مگابیت سرعت بین الملل خواهند داشت و همینطور تا سرعت ۱۶ مگابیتی نیز در این رده بندی دیده شده است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: کاربران ADSL، فیبرنوری و VDSL به عنوان کاربران اینترنت ثابت با مصوبه جدید با پرداخت مبلغی حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان در ماه می‌توانند به راحتی هر میزان فیلم و ویدئو در داخل شبکه را مشاهده کنند و محدودیت حجمی نخواهند داشت. همچنین مشترک با پرداخت آبونمان ثابت ماهانه و براساس انتخاب سرعت مدنظر، می‌تواند سرویس خود را انتخاب کند و دیگر نیازی به تغییر مودم نخواهد بود.

دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اضافه کرد: در این مصوبه؛ اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت، برای ارائه سرعت واقعی به مشترکان الزام شده‌اند و رقم‌های درنظر گرفته شده سقف پیشنهادی است که اپراتور‌ها می‌توانند زیر این مبالغ با یکدیگر رقابت کنند و فضای رقابتی در فروش ایجاد شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.