به گزارش ایلنا، داوود محمدی (عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برگزاری جایزه مصطفی بین دانشمندان جهان اسلام گفت: جهان اسلام همیشه نسبت به سایر کشورهای جهان از نظر علمی برتری داشته که این برتری ناشی از اهمیتی است که این دین برای اسلام قائل بوده و در این حوزه از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است.

داوود محمدی با اشاره به اینکه جهان اسلام متاسفانه در دوره‌ای از پرداختن به توسعه علمی غافل بوده است، تصریح کرد: رشد علمی در جهان اسلام در برهه‎ای از تاریخ به علت برخی شکست‌ها، کوتاهی حاکمان و از طرفی دیگر پیشرفت‌های علمی غرب، دچار افول، و واقعیت مسئله علم آموزی پنهان شد. امروز مسئولیت سنگینی برعهده ما، کشورهای اسلامی و نهادهای علمی در این کشورها است، تا افول علمی جبران شود و شکاف ایجاد شده، بازسازی شود که قطعا اعطای جایزه مصطفی در این زمینه تاثیرگذار است.

محمدی با تاکید بر اینکه اسلام علاوه بر تایید توسعه علم از آن حمایت هم می‌کند، گفت: برگزاری جایزه مصطفی علاوه بر ایجاد زمینه رشد علمی، باعث تشویق بیشتر دانشمندان برای حضور در عرصه علمی خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم با بیان اینکه امروز تربیت و آموزش دانش‌آموزان باید در اولویت باشد، افزود: برگزاری مسابقاتی از قبیل مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جکی ‌یینگ، در دانش‌آموزان ایجاد انگیزه می‌کند تا در این رقابت شرکت کنند و آثار علمی خود را به محک بگذارند.

وی اظهار داشت: مبانی دین اسلام بر علم آموزی نهاده است و همه ارگان های کشور به ویژه نهادهای آموزشی باید در ترویج این مبانی تلاش کنند و فرزندانمان را برای آینده علمی کشور تربیت کنند که این آموزش باید اساسی و همیشگی بوده وتنها بصورت مقطعی و در حین برگزاری مسابقات مورد توجه قرار نگیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با بیان اینکه اطلاع رسانی و آگاه ساختن مردم و دانش‌آموزان از برگزاری جایزه مصطفی(ص) و مسابقه دانش‌آموزی نور باید در اولویت باشد، اظهار داشت: رسانه‌ها، صدا و سیما و آموزش و پرورش باید زمینه تشویق دانش‌آموزان و جوانان را فراهم کنند تا آنها را عاشق کار علمی کرده و با این کار توسعه علمی کشور را تضمین کنند.

وی با اشاره به روش برگزاری مسابقه دانش‌آموزی نور با فیلم‌های ۶۰ ثانیه‌ای گفت: روش‌های پیش بینی شده برای مسابقات باید جاذبه لازم را داشته باشند تا انگیزه و علاقه لازم را در دانش‌آموزان ایجاد کنند که با توجه به در دسترس بودن فناوری این روش مفید خواهد بود.

محمدی باید تاکید بر اینکه مدرسه نهاد اصلی علمی کشور است و نباید فراموش شود، تصریح کرد: متولیان اصلی تربیت دانش‌آموزان باید تمام امکانات را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند و از روش‌های جدید و به روز استفاده کنند تا سطح علمی کشور ارتقا یابد.

مسابقه دانش­ آموزی نور، گرامیداشت ابن هیثم در قالب ساختن فیلم‌­های ۶۰ ثانیه­‌ای از آزمایش‌­هایی که با نور سروکار دارند، سال گذشته بین دانش‌آموزان تمام مقاطع تحصیلی کشور برگزار شد و مسابقه دانش‌ آموزی نور، گرامیداشت پروفسور جکی یینگ از ابتدای آذرماه سال گذشته در قالب نمایش علمی با ساخت فیلم‌­های ۶۰ ثانیه‌­ای از هرگونه آزمایش علمی و در سطح دانش‌آموزان برخی کشورهای منطقه شروع شده است. جایزه مصطفی یکی از جوایز بزرگ در حوزه فناوری و علمی در سطح منطقه و دنیا تلقی می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.