به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،این روزها اوضاع و احوال بازار مسکن مساعد نیست و بسیاری از خریداران مسکن چشم انتظار فرجی برای درست شدن این بازار هستند.

بسیاری از مشاوران املاک این روزها معتقد هستند که رونق گرفتن بازار به این زودی ها امکان پذیر نیست و برای درست شدن این رکود ۵ ساله باید همچنان منتظر باشیم. از سوی دیگر برخی از مسئولان دولتی نظری خلاف این دارند و معتقدند که زمینه های پیش رونق در بازار مسکن ایجاد شده و تا نیمه دوم سال این رونق به این بازار باز می گردد.

ایجاد صندوق پس انداز یکم ، پرداخت تسهیلات مسکن به خانه اولی ها ، اعطای تسهیلات بافت فرسوده از جمله ابزارهای دولت یازدهم برای رونق گرفتن بازار مسکن بوده، اما به گفته اکثر نمایندگان مجلس این ابزار تا به امروز نتوانسته گره گشایی مسکن باشد.

رونقی در بازار مسکن دیده نمی شود

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار مسکن با اشاره به اینکه تا به امروز اثری از رونق در بازار مسکن دیده نمی شود، گفت: در طرح صندوق پس انداز یکم متأسفانه این تسهیلات را به هر کسی پرداخت نمی کنند و در این طرح باید مبلغی را به عنوان سپرده در بانک بگذاریم و بعد از یکسال ۲ برابر آن را با سود هشت و نیم تا نُه درصد دریافت کنیم.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: دولت باقی این تسهیلات را از محل منابع مالی مسکن مهر پرداخت می‌کند و در این طرح خود بانک مسکن نیز هیچ منابع مالی را متقبل نمی شود و مابه التفاوت سود از محل مسکن مهر پرداخت می شود.

بدری یادآور شد: تا زمانیکه رونق اقتصادی در کشور ایجاد نشود، بازار مسکن نیز رونق نمی‌یابد و تا به امروز سیاستهای مسکنی دولت به ویژه صندوق پس انداز یکم، بعد از گذشت یکسال هیچ اثری نداشته است.

رکود بازار مسکن بدون کاهش قیمت‌

ایرج رهبر رییس انبوه سازان استان تهران در گفتگو با خبرنگارمسکن با اشاره به اینکه خرید وفروش مسکن راکد شده است، گفت: رکود در این بخش، زمینه ساز افزایش تقاضاهای بازار اجاره شده که در نتیجه باعث رشد نجومی قیمت ها می شود.

وی در ادامه افزود: این رکود باعث می شود که بسیاری از سازندگان وسرمایه‌گذاران بلا تکلیف مانده و همین امر سبب می شود که قیمت ها بعد از چند وقت افزایش یابند.

صنعت ساختمان در کشور مُرده است

بیگلری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مسکن ، با اشاره به اینکه صنعت ساختمان در کشور ایران مرده است، گفت: تعداد زیادی ساختمان خالی در کشور وجود دارد ولی متأسفانه کمتر فردی به سراغ این واحدها برای خرید می رود و همین موضوع نشان دهنده وضعیت اسفناک مسکن در کشور است.

وی در ادامه افزود: برقراری ارتباط با کشورهای جهان و افزایش میزان تولید در کشور تنها راه نجات اقتصاد ایران از رکود است.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: باید به سمت بخش تولید در کشور هجوم برده تا با رونق گرفتن بخش اقتصادی کشور بخش مسکن نیز از این وضعیت نجات یابد.

کمبود نقدینگی متقاضیان را به سمت بازار اجاره هدایت کرده است

پور حاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن ایران در گفتگو با خبرنگار مسکن اظهار داشت: در صورتیکه بانک ها به حوزه تولید در کشور کمک کنند، بازار اشتغال و کارآفرینی نیز بهبود می یابد.

وی در ادامه افزود: شرایط خوبی در بازار مسکن وجود ندارد و از سوی دیگر کمبود نقدینگی در کشور باعث شده که بیشتر تقاضاها به سمت بازار اجاره سوق پیدا کند و همین موضوع نقش مؤثری در افزایش قیمت ها دارد.

پور حاجت اظهار داشت: یک میلیون و۸۰۰ خانوار مستاجر طی یک سال گذشته اضافه شده که این خود یک تقاضای مؤثری را در بازار خرید مسکن ایجاد می‌کند، ولی متاسفانه تا به امروز شرایط مناسبی برای آنها فراهم نشده است.

وی بیان کرد: با افزایش تعداد مستاجران در کشور، زمینه برای افزایش نرخ اجاره فراهم می شود، بنابراین ما با یک رشد قیمتی خارج از نرخ تورم روبرو هستیم.

براساس این گزارش مشکلات مالی در بانک ها باعث شده که به رکود در بخش مسکن بیشتر دامن زده شود، در نتیجه باید زمینه های لازم برای بهبود شرایط این بازار فراهم شود که این خود می تواند درهای رونق را در این بازار باز کند.

دولت در اولین گام خود باید سیاست های مالی خود را درست کند و تا زمانیکه این سیاست ها درست نشودف نمی توان به رونق این بازار فکر کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.