به گزارش فارس، منتخبان شورای شهر پنجم در کمیسیون اجتماعی و فرهنگی به ستاد هماهنگی شورایاری‌ها آمدند تا از نزدیک با فعالیت‌های شورایاران آشنا شوند.


در این جلسه که محمدجواد حق شناس، حسین خلیل آبادی، الهام فخاری و حجت نظری از منتخبین شورای شهر پنجم در کمیسیون فرهنگی اجتماعی و مرتضی طلایی، رئیس ستاد هماهنگی شورایاری ها و جمعی از مدیران این ستاد حضور داشتند، اعضای جدید با نهاد شورایاری، وظایف و کارکردهای این نهاد آشنا شدند.

در ابتدای جلسه مرتضی طلایی پس از خوش‌آمد گویی به مهمان‌ها از آن‌ها درخواست کرد تا پیش از شروع به کار رسمی شورای پنجم، جلسه‌ای میان اعضای ستاد شورایاری‌ و تمام اعضای شورای پنجم برگزار شود.

طلایی گفت:«نخستین پیشنهادم این است که جلسه‌‌ای با تمام اعضا برگزار شود، زیرا هر 21 عضو شورای پنجم بایستی شورایاری‌ها را اداره کنند و بهتر این است که از آغاز به کار شورای پنجم آشنایی جامع و کاملی با این نهادهای اجتماعی و مأموریت آنها و فضای موجود داشته باشند تا در هنگام ایفای نقش نمایندگی بتوانند موفق‌تر عمل کنند و بدانند شورایاران چه وظایفی برعهده دارند و تا به امروز کدام‌ چالش‌ها را از میان برداشته‌اند.

طلایی در ادامه به برگزار نشدن انتخابات هئیت رییسه شورایاری اشاره کرد و گفت:«هر سال انتخبات هئیت رییسه شورایاری‌ها در تیر ماه برگزار می‌شد و نتایج تا مرداد‌ ماه به تصویب می‌رسید اما امسال به دلیل تغییر شهردار و اعضای شورای شهر این انتخابات برگزار نشد. هر چند برگزار نشدن انتخابات این شایعه را به وجود آورد که ممکن است شورایاران از صحنه مشارکت و فعالیت حذف شوند اما اطمینان دارم اعضای شورای پنجم آمادگی کامل برای صیانت و حفظ این سرمایه اجتماعی یعنی شورایاران را دارند و شورایاری تعطیل نخواهد شد.»

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حمایت 4 ساله از شورایاری‌ها ادامه داد:« 4 سال به طور مستقل پشت شورایاری‌ها ایستادیم و برای قانونی شدن این نهاد مردمی خون دل‌ها خوردیم. برای همین از شما منتخبان شورای پنجم درخواست می‌کنم امید را در این نهاد ماندگار کنید و با حمایت از شورایاران تلاش گروه‌های پیشین را به سرانجام برسانید.

وی تصریح کرد: شورایاری‌ها نباید به عنوان یک مجموعه اداری و رسمی دیده شوند. بلکه شورایاری‌ها نهادهای اجتماعی به وسعت شهر تهران هستند و وقتی از شورایاری‌ها صحبت می‌کنیم در حقیقت از هویت، جغرافیای تهران و از تمام اقوام و قومیت‌های تهران سخن می‌گوییم.

رییس ستاد هماهنگی‌های شورایاری‌های شهر تهران افزود: اگر به دنبال ارائه خدمات بهتر به شهروندان، اداره بهتر شهر و دریافت بدون واسطه درخواست شهروندان در شورای اسلامی شهر تهران باشیم، توجه، تقویت و حمایت از شورایاری‌ها تنها گذرگاه رسیدن به این خواسته‌ها است، بنابراین جلسه امروز در این راستا برگزار خواهد شد تا گزارشی از روند اقدامات، فعالیت‌ها، مشکلات، پیشنهادات و راهکارهایی برای شورایاری‌ها ارائه دهیم.

نایب رییس شورای شهر تهران اظهار کرد: به دنبال این هستیم در دوره پنجم، شورایاری‌ها یک گام به جلو بردارند. بنابراین بایستی حمایت و تقویت بیشتری از آنها داشته باشیم و در تلاش هستیم بتوانیم موانعی که بر سر شورایاری‌ها وجود دارد برداریم و به دنبال ارتقای اجرای شورایاری‌ها هستیم و فکر می‌کنم این مسائل دغدغه مشترک میان ما و نمایندگان شورای پنجم است. امیدواریم بتوانیم از تجربیات گذشته و ایده‌های فردا برای محقق‌سازی این اهداف استفاده کنیم.

در ادامه این جلسه محمدرضا طالبی نژاد رئیس گروه مشاوران برای اعضای شورای پنجم از فعالیت‌های شورایاران روایت کرد. وی با اشاره به فعالیت‌های ستاد هماهنگی شورایاری‌ها، ضرورت و اهمیت نهادیه کردن مشارکت‌های اجتماعی، نسبت شورا و شهرداری و چالش‌های پیش روی شورایاران و مدیریت محله گفت:« تجربیات جهان گویای این است که برای رسیدن به اهداف باید از مشارکت‌های شهروندی کمک گرفت. مشارکت‌های شهروندی در تهران در یک نهاد خلاصه می‌شود و نام آن، نهاد شورایاری است.»

رئیس گروه مشاوران ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در جلسه با منتخبان کمیسیون فرهنگی شورای شهر پنجم از مهم‌ترین دستاوردهای شورایاران اینگونه روایت کرد:«حل و فصل مشکلات و چالش‌ها در محله، شناسایی و طبقه بندی مشکلات و نظارت‌های محلی با هدف شناسایی و از میان برداشتن مشکلات، مهم‌ترین دستاوردهای شورایاران را شکل می‌دهد. اما این نهاد که همیشه چالش‌ها را از میان بر می‌دارد خود با یک چالش بزرگ روبروست، شورایاری هنوز وارد قانون اساسی نشده و مشکلات قانونی دارد.» آشنایی با سرای محله و مدیریت محله یکی دیگر از موضوعاتی بود که رئیس گروه مشاوران از آن برای منتخبان شورای شهر سخن گفت.

طلایی در ادامه صحبت‌های رئیس گروه مشاوران به بحث هئیت امنا اشاره کرد و گفت:«برای حضور افراد در سمت دبیر شورایاری محله طبق اساسنامه یک قید و شرط وجود دارد که آن شرط سکونت شورایار در محله است. از سوی دیگر میان شورایاران و نهادهای مختلف محله مانند مدارس و مساجد اختلافاتی وجود داشت که برای از میان برداشتن این اختلافات از هر نهاد محلی مانند مسجد، مدرسه، بسیج، شهرداری، هیئات مذهبی، آموزش و پرورش و سازمان های مردم نهاد یک نفر را به انتخاب خودشان به عنوان نماینده در هیئت امنا محلات جای دادیم تا شورایاران و نماینده نهادها در کنار هم برای از میان برداشتن مشکلات تصمیم بگیرند.»

پس از پایان گرفتن صحبت اعضای ستاد هماهنگی شورایاری‌ها، خلیل آبادی، منتخب شورای پنجم از تبصره ها و قوانینی که پیش روی شورایاران است سخن گفت به امید اینکه این مشکلات توسط اعضای شورای پنجم از میان برداشته شوند. او گفت:« چند شب پیش با شورایاران منطقه 20 جلسه داشتم. شورایاران این منطقه از این مسئله به عنوان یکی از چالش برانگیزترین مشکلاتشان سخن به میان آوردند.»

خلیل آبادی در ادامه افزود:«اگر می‌خواهیم در شهر تهران به یک نقطه امید و ابتکار برسیم، باید شورایاری‌ها را تقویت کنیم و تقویت شورایاری‌ها با رفع مشکلات حقوقی آن‌ها انجام خواهد شد.»

فخاری دیگر منتخب شورای پنجم در ادامه صحبت‌های خلیل آبادی گفت:« باید مشارکت جوان‌ها را در شورایاری و سرای محلات بالا ببریم تا خطر کارمند پروری از میان برداشته شود. هر چند رسیدن به این موضوع بسیار دشوار است.

در پایان جلسه نیز محمد جواد حق شناس از شورایاری به عنوان اتفاق خوب شهر تهران نام برد و ادامه داد:« از موسسان اولیه این نهاد مردمی سپاسگزارم. همچنین از مرتضی طلایی، رئیس فعلی ستاد که برای رشد شورایاران تهرانی تمام تلاش خود را به کار بسته‌ است. معتقدم شورایاران مانند بذرهایی هستند که اگر به آن‌ها توجه شود، تبدیل به درختانی خواهند شد که تمام شهر تهران از آن‌ها بهرمند خواهند شد. برای رسیدن به این مهم باید فرصت به کارگیری از نیروهای جوان در شورایاری‌ را فراهم کنیم تا در کنار بهره‌مند شدن تهران از پتانسیل بالای شورایاران، این شهر را به عنوان الگویی مناسب برای دیگر شهرها معرفی کنیم.»

وی گفت: با وجود مشکلات فراوان، ممارست، پیگیری و تلاش برای جا انداختن نقش افراد در قالب شورایاران که به عنوان سرمایه‌های بزرگ جامعه هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین نباید این سرمایه‌ها را سرکوب کنیم زیرا برخی از آنها مانند بذرهایی هستند که در صورت توجه تبدیل به درختان تناوری خواهند شد که شهر را فرا خواهند گرفت.

وی ادامه داد: 354 محله در تهران می‌توانند هسته‌های اصلی فعالیت‌های اجتماعی باشند.بنابراین اگر هسته‌های انتخابات را از محلات آغاز کنیم، می‌توان آن را در قالب منطقه و ناحیه نیز بسط داد. همچنین انتخابات شورایاری‌ها در کشورهای دیگر به صورتی است که هر منطقه نماینده مشخص خود را دارد و اگر ما نیز بتوانیم به این سمت حرکت کنیم، می‌توان زمینه تغییرات را در حوزه بالادستی مدیریت کرد.

حق شناس ادامه داد: پتانسیل‌ها و استعدادهای بسیاری در سطح محلات وجود دارند که اگر بتوان فرصت را برای حضور آنان فراهم کرد در آینده نیز می‌توان از حضور این استعدادها در جامعه بهره‌مند شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.