به گزارش ایسنا، سناتورهای آمریکایی روز چهارشنبه برای دومین روز متوالی بر سر طرح اوباماکر رای‌گیری کردند و در پایان پیشنهاد جمهوری‌خواهان که می‌خواستند بدون جایگزین کردن طرح فعلی، فقط اجرای آن را برای دو سال متوقف کنند با ۵۵ رای مخالف در برابر ۴۵ رای موافق ناکام ماند.

اکنون جمهوری‌خواهان که اکثریت مجلس سنا را در دست دارند تنها با یک گزینه سوم وارد میدان خواهند شد؛ نسخه "لاغر و تُنک" شده اوباماکر که تنها به حذف بخش‌هایی از قانون فعلی رضایت داده و دیگر به دنبال "شعار آرمانی" دونالد ترامپ برای لغو کامل این مصوبه نیست.

در نسخه سبک شده پیشنهادی جمهوری‌خواهان مفاد مناقشه‌برانگیز و مورد انتقاد طرح بیمه اوباما حذف خواهد شد؛ مفادی چون اجباری بودن بیمه برای همه آمریکایی‌ها و مالیات بر تجهیزات پزشکی.

به گزارش بی‌بی‌سی، اگر این پیشنهاد حداقلی جمهوری‌خواهان در صحن سنا رای بیاورد، برای تصویب نهایی باید یک بار دیگر هم در مجلس نمایندگان کنگره به بحث و رای‌گیری گذاشته شود و در صورت تایید کامل دو مجلس کنگره برای امضاء به کاخ‌سفید فرستاده شود؛ جایی که احتمالا دونالد ترامپ با بی‌میلی آن را امضاء خواهد کرد.

ترامپ برچیدن فوری اوباماکر را به یکی از وعده‌های اصلی خود در جریان انتخابات تبدیل کرده بود. احداث دیوار مکزیک، پاره کردن برجام، خروج از معاهده پاریس و اخراج میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی و ممانعت از ورود مسلمانان از دیگر وعده‌های اصلی ترامپ بودند.

رای "نه" روز چهارشنبه سناتورها به میج مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا در حالی برای دومین روز متوالی تکرار شد که روز گذشته با تصویب فوریت به بحث گذاشتن این سه طرح، جمهوری‌خواهان امیدوار شده بودند که یک گام به تحقق رویای چند ساله خود برای جلوگیری از طرح باراک اوباما واقعیت ببخشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.