به گزارش ایسنا، به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، به گفته سعید محمودی مدیرکل محیط زیست استان مرکزی، وضعیت گوساله گوزن ۲ روزه بسیار مطلوب است و مشکل خاصی تا این لحظه وجود ندارد .

وی افزود: براساس اعلام کارشناسان محیط زیست بچه گوزن متولد شده، وزنی معادل حدود چهار کیلوگرم دارد و تا ۹ ماهگی از شیر مادر تغذیه می کند .

به گفته وی، در باغ وحش اراک ۲۰ راس گوزن زرد ایرانی نگهداری می شود که تلاش شده بهترین شرایط زیستگاهی برای آنان فراهم شود و هم اکنون در این گله مادر بارداری وجود ندارد .

گوزن زرد ایرانی با نام علمی (Dama dama mesopotamica ) جزو کمیاب ترین گوزن های دنیاست که از شوکا بزرگتر و از مرال کوچکتر بوده و زیرگونه ای از گوزن زرد اروپایی است که در خطر انقراض قرار دارد و بر اساس آخرین اخبار اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، این گونه همچنان در رده معرض خطر است.

گوزن های زرد ایرانی در اوایل پاییز جفت گیری می کنند و پس از حدود هشت ماه بارداری یک یا به ندرت ۲ گوساله به دنیا می آورند .

بیشترین گوزن های زرد ایرانی در محوطه های محصور وسیعی در دشت ناز ساری، پناهگاه حیات وحش سمسکنده در مازندران، جزیره اشک و کبودان دریاچه ارومیه، میانکتل دشت ارژن و منطقه حفاظت شده پریشان در استان فارس است. تغذیه آنها بیشتر از علف ها و شاخ و برگ گیاهان است و گاهی اوقات نیز از سرشاخه های درختان یا از پوست ساقه آنها استفاده می کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.