به گزارش ایرنا از این تارنمای خبری-تحلیلی، به نظر میرسد که طرح پیشنهادی سنا برای جایگزینی طرح خدمات درمانی اوباما معروف به 'اوباماکر'، شانس چندانی برای تصویب ندارد.
اول از همه این که این طرح از حمایت مردمی چندانی برخوردار نیست. در نظرسنجی مرکز AP-NORC در ماه جاری، 51 درصد از شرکت کنندگان از اوباماکر حمایت کردند و تنها 22 درصد از این افراد به طرح پیشنهادی جدید سنا رای مثبت دادند. نتایج حاصل از این نظرسنجی همچنین نشان داد که به جز یک اقلیت 25 درصدی باقی جامعه آماری معتقدند که دولت فدرال باید تمامی آمریکایی ها را تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار دهد.
افزون بر این، بخش بودجه کنگره تخمین زده است که در صورت اجرایی شدن این طرح جدید، تا سال ۲۰۲۶ بیست و دو میلیون نفر به تعداد افرادی که تحت پوشش بیمه درمانی قرار ندارند، افزوده خواهد شد که اغلب این افراد در زمان حاضر تحت پوشش بیمه بهداشت مدیکد (برای قشر کم درآمد) قرار دارند.
بر طبق این گزارش،تا سال آینده 15 میلیون نفر از پوشش بیمه درمانی خارج می شوند و اگرچه متوسط حق بیمه در آمریکا در سال 2020 کاهش خواهد یافت اما پیش از آن این مقدار در سالهای 2018 و 2019 افزایش می یابد. افزون بر این، به موجب طرح درمانی جدید بیمه کنندگان مختار خواهند بود تا حق بیمه افراد در شرف بازنشستگی را افزایش دهند.
'دیلی میل' در ادامه به اختلاف نظرهای نمایندگان آمریکایی در این باره اشاره کرد و نوشت: جمهوری خواهان با ۵۲ عضو اکثریت مجلس را در اختیار دارند و در صورتی که تعداد اعضاء جمهوری خواه مخالف با این طرح از دو نفر تجاوز نکند، می توانند آن را به تصویب برسانند. با توجه به آنکه سناتور مک کین به علت ابتلا به سرطان در جلسات رای گیری حضور نخواهد داشت، بیش از یک مخالف جمهوری خواه با این طرح معادلات این حزب را به هم خواهد ریخت. این در حالی است که حداقل دهها نفر از اعضا این حزب تاکنون نظر مخالف و ممتنع خود درباره این طرح پیشنهادی را اعلام کرده اند.
سناتورهای اعتدال گرا که از ایالت هایی می آیند که در آنها عده زیادی از افراد تحت پوشش بیمه درمانی مدیکد قرار دارند، در سوی دیگر در حمایت از مردم خود با این طرح مخالفت خواهند کرد. نمایندگان محافظه کار نیز که به دنبال آن هستند تا قانون بیمه درمانی اوباما که سالها در مخالفت با آن کمپین های اعتراضی تشکیل داده اند را لغو کنند، از حامیان این طرح خواهند بود.
این تارنما در ادامه تصریح کرد: اگرچه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از این طرح پیشنهادی حمایت کرده است اما با توجه به آن که حمایت مردمی از این رئیس جمهور زیر ۴۰ درصد است در نتیجه در صورتی که نمایندگان با نظر وی مخالفت نمایند، واکنش مردمی در پی نخواهد داشت.
این تارنمای خبری- تحلیلی در ادامه از منظر دیگری به ماجرا نگاه کرد و نوشت: این طرح از جهاتی شانس پذیرفته شدن را نیز دارد؛ جمهوری خواهان مدت هاست که برای لغو این قانون در تلاشند در نتیجه به این آسانی از پای نخواهند نشست و برای خواسته خود خواهند جنگید.
از سوی دیگر شکست در تصویب این طرح پیشنهادی به اعتبار کاری میچ مک کانل رهبر اکثریت سنای آمریکا خدشه وارد خواهد کرد. این سناتور آمریکایی با ۳۳ سال سابقه در دنیای سیاست تنها کسی است که می تواند ورق را به نفع جمهوری خواهان موافق تصویب این طرح جایگزین برگرداند و به طور قطع در این زمینه اقدامی انجام خواهد داد.
افزون بر این جمهوری خواهان ترامپ را مانع از دستیابی به اهداف خود نمی دانند. هنوز از هر 10 جمهوری خواه 8 نفر از حامیان ترامپ بوده و بدون شک از سیاست وی در مخالفت با اوباماکر حمایت خواهند کرد.
به گزارش ایرنا، بازنگری قانون بیمه خدمات درمانی دولت پیشین آمریکا موسوم به «اوباماکر» یکی از اولویت‌های جمهوریخواهان از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور بوده است.
با این حال برخی ابعاد این طرح که موجب قطع بیمه میلیون‌ها نفر از مردم آمریکا می شود، سبب شده تا گروهی از سناتورهای میانه روی جمهوری خواه با آن مخالفت و این طرح تا به امروز در سنا مسکوت بماند.
اکنون دفتر تنظیم بودجه کنگره آمریکا تخمین زده است که در صورت تصویب این طرح، نزدیک به ۴۹ میلیون آمریکایی در سال ۲۰۲۶ توان پرداخت هزینه بیمه درمانی را نخواهند داشت؛ این رقم در مقایسه با ۲۸ میلیونی که امروز در این کشور تحت پوشش بیمه نیستند، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مخالفان و موافقان این طرح در جامعه آمریکا نسبت تقریبا برابری دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.