به گزارش ایرنا استقلال کردستان عراق به معنای انزوای این بخش؛ 'آزادی موصل' خنثی سازی یک بمب کثیف؛ آغاز دومین نشست کمیته مشترک سیاسی ایران و عراق؛ 'نه' ۶۲ درصد از کردهای عراق به همه پرسی استقلال؛ ۱۱ اعدام پنهانی در اقلیم کردستان عراق به دستور مسعود بارزانی؛ تکذیب انحلال الحشدالشعبی و مرگ ۴۰ هزار غیر نظامی در موصل؛ استقلال کردستان عراق تکرار تجربه تلخ جنوب سودان؛ از خبرهای مهم روز یکشنبه این کشور است.

** 'حسام شعیب' پژوهشگر و کارشناس سیاسی سوریه، معتقد است که اقلیم کردستان عراق با استقلال به دور خود حصاری خواهد کشید که این به معنی انزوای این بخش از سرزمین عراق است.
وی، طرح همه پرسی برای استقلال کردستان را طرحی در خدمت منافع و برنامه های آمریکایی - صهیونیستی دانست.

** حسین جابری انصاری معاون وزیر خارجه کشورمان امروز در دیدار با رئیس جمهوری عراق، ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص مهم ترین موضوعات منطقه و جهان، بار دیگر از فواد معصوم برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری کشورمان دعوت بعمل آورد.

** روزنامه آمریکایی واشنگتن پست با انتشار گزارشی، از آزادسازی موصل و شکست داعش در این کلانشهر به عنوان نجات از خطر حمله ای با یک بمب کثیف یاد کرد.

** دومین نشست مشترک کمیته سیاسی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق به ریاست معاونین وزارت خارجه دو کشور با هدف بررسی و گسترش مناسبات دوجانبه و اوضاع منطقه و جهان امروز آغاز به کار کرد و تا فردا دوشنبه ادامه خواهد داشت.

** براساس نتیجه نظرسنجی یکی از شبکه های تلویزیونی در خصوص همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، سرانجام بعد از یک ماه از مجموع 92 هزار و 83 شرکت کننده در این نظرسنجی؛ 56 هزار و 855 تن اعلام کرده اند که رای آن ها به همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق منفی است.

** همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق که مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق اصرار بر برگزاری آن دارد؛ با مخالفت شماری از احزاب بزرگ کرد عراقی چون جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان عراق و بخشی از بدنه اتحادیه میهنی کردستان عراق روبه رو شده است.

** 'واثق الهاشمی' رئیس مرکز پژوهش های عراق، طرح همه پرسی مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق را شکست خورده دانسته و احتمال می دهد که این همه پرسی تعلیق و یا به وقت دیگری موکول و یا حتی در یک همه پرسی فرمایشی، نتایج آن دستکاری شود.

** براساس اعلام یک آژانس خبری در کردستان، برغم توقف اجرای حکم اعدام به دستور مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، 11 تن به اتهام های مختلف در منطقه بادینان از توابع استان دهوک به طور پنهانی اعدام شده اند و 58 تن دیگر نیز در انتظار اجرای حکم اعدام می باشند.
به گزارش این منبع خبری، در میان اعدام شدگان عاملان قتل یکی از اعضای دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی وجود دارند.

** حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در جمع فرماندهان الحشدالشعبی در پاسخ به شایعات مختلف، کشته شدن ۴۰ هزار غیرنظامی در موصل و انحلال الحشدالشعبی را قویا تکذیب کرد و گفت که هنوز چالش ها پایان نیافته است.
بنا به اظهارات وی، در جریان عملیات موصل تنها یک هزار و 300 غیر نظامی کشته شده اند.

** رئیس مرکز مطالعات راهبردی دمشق معتقد است که استقلال کردستان عراق در صورت به نتیجه رسیدن، تجربه تلخ جنوب سودان را تکرار خواهد کرد.
به گفته 'بسام ابوعبدالله'، جنوب سودان با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی جدا شد و اکنون گرفتار درگیری های داخلی است؛ شمال عراق نیز در صورت اعلام استقلال با درگیری های داخلی ویرانگری روبه رو خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.