به گزارش ایرنا تدوین و اجرای قانون محلی مبارزه با مواد مخدر در «ننگرهار»، کشته شدن ۲ فرمانده طالبان در «غور»، تلاش برای تسریع مبادلات بازرگانی افغانستان و ازبکستان، گلوله باران کارمندان بیمارستان «تیوره» در استان «غور» بدست طالبان و طرح تهیه نقشه مناطق باستانی افغانستان توسط باستان شناسان فرانسوی، رویدادهای مهم روز یکشنبه افغانستان است.

**تدوین و اجرای قانون محلی مبارزه با مواد مخدر در «ننگرهار»
رسانه های افغانستان روز یکشنبه اعلام کردند که مردم شهرستان «دوربابا» در استان شرقی ننگرهار به تدوین و اجرای قانون مبارزه با مواد مخدر اقدام کرده اند.
براساس گزارش رسانه های افغانستان، براساس این قانون کاشت خشخاش ۲۰۰ هزار افغانی معادل حدود ۲۵۰ هزار دلار جریمه در پی دارد و سپس فرد متهم به دادگاه معرفی می شود.
مردم این شهرستان معتعد هستند که با اجرای این قانون می توانند جلوی کشت و قاچاق مواد مخدر را در این منطقه بگیرند.
**کشته شدن ۲ فرمانده طالبان در «غور»
وزارت کشور افغانستان روز یکشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که مولوی «معراج هلمندی» و مولوی «رحمت الله» از فرماندهان مهم گروه طالبان در استان غور کشته شدند.
در بیانیه افزوده شده است که این افراد در شهرستان «پسابند» غور در عملیات نیروهای امنیتی همراه شماری دیگر از افراد خود کشته شدند.
به نوشته بیانیه وزارت کشور افغانستان، این فرماندهان طالبان در بسیاری از عملیات تروریستی و تخریبی دست داشتند.
**تسریع در مبادلات بازرگانی افغانستان و ازبکستان
دفتر مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان روز یکشنبه اعلام کرد که در دیدار با وزیر تجارت و بازرگانی ازبکستان توافق به عمل آمده است که مبادلات بازرگانی میان دو کشور گسترش و سرعت یابد.
در این بیانیه افزوده شده است که چندین تفاهم نامه بین افغانستان و ازبکستان آماده و نهائی شده و قرار است بزودی امضا شود.
در بیانیه آمده است که مقامات افغان و ازبک در باره همکاری های تجاری از طریق راه آهن، نفت وگاز، برق و توسعه همکاری ها در بخش های دیگر اقتصادی به توافق دست یافته اند.
**گلوله باران کارمندان بیمارستان شهرستان «تیوره» غور بدست طالبان
منابع خبری افغانستان روز یکشنبه اعلام کردند که گروه طالبان پس از تصرف شهرستان تیوره کارمندان بیمارستان این شهرستان را دستگیر و آنان را گلوله باران کردند.
این منابع ابراز نگرانی کرده اند که خطر کشتار مردم توسط طالبان در این شهرستان، بسیار بالا است و دولت باید برای جلوگیری از آن، اقدامی صورت دهد.
براساس این گزارش، شماری از مردم در مرکز استان غور پس از انتشار گزارش سقوط شهرستان تیوره، دست به تظاهرات زدند و از دولت خواسته اند که اجازه ندهد این شهرستان در کنترل طالبان باقی بماند و در آن، فاجعه آفریده شود.
**تهیه نقشه مناطق باستانی افغانستان توسط باستان شناسان فرانسوی
رئیس جمهوری افغانستان روز یکشنبه در مراسم تحلیل و بررسی حذب گردشگری افغانستان گفت که باستان شناسان فرانسوی، نقشه جامع مناطق باستانی این کشور را تهیه می کنند.
وی افزود: بزودی یک هیأت فرانسوی به کابل سفر خواهد کرد و کار تهیه و تدوین مناطق و آثار باستانی این کشور آغاز خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.