منوچهر ورناصری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وقوع حریق در مراتع و جنگل‌های ارتفاعات کوه دلا در بخش چلو شهرستان اندیکا در شب گذشته، اظهار کرد: متاسفانه صعب‌العبور بودن منطقه و وقوع آتش‌سوزی در ارتفاعات بسیار بالا، دسترسی و اعزام نیرو به کانون حریق را امکان‌ناپذیر کرده است.

وی افزود: با وجود استقرار بالگرد هلال احمر از صبح امروز برای اطفای حریق در منطقه، این بالگرد به علت شرایط جغرافیایی ارتفاعات کوه دلا و تراکم پوشش گیاهی موفق به فرود در محل حریق و انتقال نیروها به این نقطه نشده است.

فرماندار اندیکا با اشاره به وزش بادهای شدید در منطقه تصریح کرد: متاسفانه وزش بادهای شدید موجب سرایت شعله‌های آتش در مراتع کوه دلا شده است. اکنون در مجموع بیش از ۳۰ نفر نیروی انسانی از هلال احمر، حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، فرمانداری شهرستان و... برای اطفای حریق در منطقه حضور دارند.

ورناصری ادامه داد: اما مشکلی که برای مهار شعله‌های آتش در ارتفاعات کوه دلا وجود دارد، بحث نیروی انسانی نیست بلکه برای اعزام این نیروها به محل حریق به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و نبود راه دسترسی در منطقه با مشکل مواجه شده‌ایم.

وی عنوان کرد: به دنبال هماهنگی‌های انجام شده، مقرر بود ظهر امروز یک فروند بالگرد آبپاش از استان کرمانشاه برای اطفای آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های دلا به منطقه اعزام شود که متاسفانه هنوز این کار صورت نگرفته است. در آخرین تماسی که با خلبان این بالگرد داشتیم، قول دادند که صبح فردا بالگرد آبپاش اعزام شود.

فرماندار اندیکا با اشاره به بکارگیری نیروهای داوطلب بومی برای کمک به عملیات اطفا حریق و استفاده در پیداکردن راه دسترسی به کانون حریق، گفت: در تلاش برای مهار هرچه سریع‌تر این حریق هستیم اما با توجه به وسعت و گستردگی این آتش‌سوزی بابت سرایت و گسترش آتش به دامنه و پایین دست کوه دلا نگرانی داریم.

ورناصری ادامه داد: با توجه به نوع و تراکم پوشش گیاهی و علفزارهای دامنه کوه دلا در صورت سرایت شعله‌های آتش به این اراضی قطعا برای مهار حریق با مشکلات بیشتر و دشوارتری مواجه خواهیم شد.

وی در خصوص علت وقوع این حریق، بیان کرد: هنوز بررسی‌ها برای یافتن علل و عوامل این حریق مشخص نشده است اما با توجه به نمونه‌های مشابهی که در سال‌های گذشته تجربه کردیم، احتمال می‌رود عامل انسانی علت این حادثه باشد‌.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.