به گزارش ایسنا، علی اکبر سیاری در نشست با مسئولان شبکه‌های بهداشت و درمان استان مرکزی - که در دانشگاه علوم پزشکی اراک تشکیل شد- افزود: برای همه ایرانیان از گروه‌های سنی مختلف اعم از مادر و کودک، جوانان، میانسالان و سالمندان برنامه‌های خدمات بهداشتی و پیشگیری دیده شده است.

وی تصریح کرد: ۵۳ درصد از مردم شهرستان اراک از طریق سامانه «سیب» خدمت می‌گیرند اما طبق برنامه وزارت بهداشت باید این میزان به ۹۰ درصد برسد. از این رو مسئولان این حوزه موظف هستند برنامه‌ها جهت ارتقای این مهم در شهر و روستا را با جدیت ادامه دهند. یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت جلوگیری از ۲۵درصد مرگ و میرها طی ۱۰ سال آینده است.

معاون وزیر بهداشت افزود: در راستای دستیابی به این هدف چهار میلیون سفیر سلامت در کشور تحت آموزش‌ قرار گرفتند که دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از آنان را سفیران خانواده تشکیل می‌دهند. از دیگر برنامه‌های آتی وزارت بهداشت افزایش تعداد سفیران سلامت در حوزه بهداشتی به حدود ۲۰ میلیون نفر است.

سیاری در ادامه گفت: چهار بیماری قلبی و عروقی، سرطان، سکته مغزی و آسم عامل ۷۶ درصد از مرگ و میرهای کشور هستند. از این رو این مساله باید آسیب شناسی شود و شیوه‌های غلط زندگی جای خود را به سبک صحیح زندگی، تغذیه سالم، ورزش و حذف دخانیات و الکل بدهد.

وی تصریح کرد: با اقدامات به عمل آمده در دولت یازدهم مرگ و میر کودکان و زنان تا حد بسیاری کاهش یافته است که بخش عمده‌ای از این مهم را می‌توان حاصل توسعه خدمات هدف‌دار در بخش‌های بهداشتی و درمانی دانست.

سیاری افزود: از محل یک درصد ارزش افزوده، ۲۹ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان آموزش عالی به سیستم بهداشت اضافه شده‌اند بدون اینکه حتی یک نفر به کارکنان دولت افزوده شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش هزینه‌های درمان گفت: به منظور کنترل هزینه‌های درمان، نظام ارجاع به حدود ۱۰ استان کشور ابلاغ شده است و این سیستم به تدریج در سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.

سیاری افزود: کمک قابل توجهی که در حوزه درمان صورت گرفته است، برقرار کردن نظم و انضباط و خروج مردم از سردرگمی‌ها در پی تامین دارو و تجهیزات بود. در حوزه بهداشتی طرح تحول نظام سلامت، ۱۵ برنامه و ۱۰ پروژه تعریف شده است که طی آن بهداشت به معنای واقعی کلمه را معماری کردیم.

وی در ادامه گفت: در راستای اهداف مذکور توجه به روستاها و مناطق کم‌برخورداردر اولویت قرار گرفت و تعداد پزشکان در این مناطق از ۲۴۰۰ نفر به ۶۸۰۰ نفر افزایش پیدا کرد همچنین تعداد اقلام دارویی از ۳۴۰ به ۴۳۵ قلم افزایش یافت.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت افزود: در حال حاضر خدمات بهداشتی و درمانی به ۶۰ هزار روستای کشور ارائه می‌شود. این اقدام به لحاظ اهمیت پیشگیری و اقدامات بهداشتی در سلامت حائز اهمیت ویژه است. در مقابل این تعداد روستا ۳۰۰۰ مرکز بهداشتی و ۱۸ هزار خانه بهداشت وجود دارد که رسیدگی به آن‌ها مستلزم نظم و انضباط دقیق در سیستم است.

سیاری در ادامه اظهار کرد: به اجرا درآمدن اقدامات حوزه بهداشت در برنامه تحول نظام سلامت تاثیرات شگرفی بر جای گذاشت و۲۴۰۰ خودرو خریداری شده در کنار دیگر اقدامات به چرخه خدمات وارد شدند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه در دولت قبل درآمدها بالا بود اما به امر بهداشت و درمان توجه چندانی نشد،گفت: در دولت یازدهم ۲۰ هزار واحد بهداشتی در سطح کشور تعمیر و تجهیز شدند که هزار میلیارد تومان هزینه در برداشت. طی این مدت ساخت ۹۰۰۰ واحد بهداشتی آغاز شد که این اقدامات طی ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: طی ۳۳ سال گذشته جمعیت کشور ۲.۳۵ درصد رشد کرده و سرعت رشد جمعیت شهری پنج برابر شده است که نشان دهنده مهاجرت روستائیان به شهرها و افزایش سکونتگاه‌های غیررسمی است. از این رو ساماندهی خدمات بهداشتی در سکونتگاه‌های غیررسمی به عنوان دیگر سرفصل‌های مهم برنامه تحول نظام سلامت کشور در دستور کار قرار گرفت.

سیاری تصریح کرد: جمعیت ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی کشور ۱۰ میلیون نفر در ۷۰۰ سکونتگاه تخمین زده شده است. ارتقای سطح بهداشت عمومی در این مناطق حاشیه‌ای تاثیر مستقیمی بر تمامی بخش‌ها دارد.

وی ادامه داد: در این دولت اعتبار روستاها را از ۳۰۰ میلیارد تومان به سه هزار میلیارد تومان افزایش دادیم اما این رقم به مرور تا حدود ۵۰درصد کاهش یافت.

سیاری با اشاره به جایگاه ایران در حوزه مراقبت‌های اولیه گفت: ایران در حوزه مراقبت‌های اولیه در روستاها به برند در دنیا تبدیل شده است .

معاون بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: تا پایان برنامه ششم برای هر ۱۰ هزار نفر سه پزشک عمومی پیش‌بینی شده که اضافه خواهند شد همچنین مقرر شده است که برای هر ۱۰۰ هزار نفر یک پزشک متخصص خانواده در نظر گرفته شود.

سیاری در پایان گفت: در مدت ۱۰ سال، کمبود ویتامین D در ایران ۶ برابر شد که تامین این ماده هزینه‌هایی را در برداشته است و در این زمینه غنی‌ کردن آرد و شیر با ویتامین D برای گروه‌های سنی مختلف در دستور کار قرار گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.