به گزارش ایسنا، خبرنگاران رسانه‌های برجسته فرانسوی در نشستی صمیمانه با رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پاریس در رابطه با مسائل ژئوپلیتیکی منطقه و خاورمیانه سوالاتی مطرح کردند.

دکتر سید کمال خرازی در پاسخ به سوالات خبرنگاران فیگارو، شبکه ۲ تلویزیون فرانسه، لوموند، فرانس پرس، رادیو فرانسه، شبکه خبر فرانسه و رسانه‌هایی دیگر اظهار کرد: متاسفانه بازیگران منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای تلاش کردند که از خلاء ناشی از انقلاب‌های عربی به نفع خود استفاده کرده و آنچه که امروز شاهد آن هستیم نتیجه این تلاش‌هاست. در سوریه اعتراضات آرام مردمی را با تقویت گروه‌های تکفیری به تندروی کشانده و از شرایط پیش آمده به دنبال سرنگونی دولت بشار اسد حرکت کردند. با وجود این تلاش‌ها امروز دولت سوریه در شرایط متفاوت و بهتری از گذشته قرار گرفته است.

وی در رابطه با سرنگونی دولت‌ها در خاورمیانه گفت: تغییر رژیم‌ها از طریق زور و دخالت خارجی سیاست نادرستی است و اصلاحات سیاسی باید بدون دخالت خارجی و به صورت مسالمت‌آمیز به انجام برسد.

خرازی با اشاره به تلاش‌هایی که برای ایجاد آرامش در عراق و سوریه انجام می‌گیرد گفت: لازمه برقراری آرامش در عراق و سوریه، حفظ تمامیت ارضی این دو کشور و سپردن سرنوشت آنها به خود مردم این کشورهاست. جمهوری اسلامی ایران مخالف تجزیه این کشورهاست.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با توجه به نقش مهم ایران در منطقه تصریح کرد: ایجاد ثبات در منطقه از اولویت‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران است به همین جهت به دعوت دولت‌های سوریه و عراق برای مبارزه با تروریست‌ها به کمک آن‌ها شتافتیم. در حال حاضر هم زمینه خوبی برای ایجاد آتش بس فراهم شده است. همکاری ایران با روسیه و ترکیه در رابطه با سوریه نتایج خوبی داشته است و ما امیدواریم که این روند سازنده ادامه یابد.

خرازی در رابطه با نقش عربستان متذکر شد، این کشور نقش مثبت و سازنده‌ای در منطقه ندارد. پادشاهان گذشته عربستان اهل مذاکره و همکاری با ایران بودند، ولی حکام جدید سیاست‌های خصمانه‌ای را دنبال می‌کنند. سیاست تمامیت خواهی عربستان نه تنها در رابطه با ایران بلکه در رابطه با دیگر کشورها صادق است و نمونه آن را در قطر شاهد هستیم که البته ایران از اختلاف بین عربستان با قطر استقبال نمی‌کند زیرا منطقه ما به اندازه کافی درگیر اختلاف و جنگ و خونریزی است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در رابطه با سیاست‌های آمریکا و دولت ترامپ در قبال ایران گفت: آنها برای فشار به ایران و توافق هسته‌ای، صنایع موشکی ایران را هدف قرار داده‌اند، ولی باید بدانند که ایران به توانایی‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود ادامه خواهد داد و توانمندی‌های موشکی خود را گسترش می‌دهد که به طبع جنبه دفاعی دارد. مخالفت آمریکا با آزمایش‌های موشکی ایران هیچ باید حقوقی و قانونی ندارد. آنچه که ما در توسعه موشکی خود انجام می‌دهیم با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مغایر نیست؛ زیرا موشک‌های ما برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده است.

وی در رابطه با برجام اظهار کرد: برجام یک سند بین‌المللی است که باید محترم شمرده شود. آمریکا در دوره ترامپ رفتار دوگانه‌ای در قبال برجام دارد. از طرفی وی با آن مخالفت نمی‌کند و در عین حال با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و اعمال فشار بر بانک‌های بین‌المللی نه تنها روح برجام بلکه متن برجام را نقض می‌کند.

انتهای پیام

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.