آیا می‌توان بدون صرف هزینه و زمان، استخدام شد یا نیرو استخدام کرد!

به این ترتیب که کارجوها و کسانی که به دنبال شرکت یا سازمان مناسبی برای استخدام شدن بودند در عمل نمی توانستند کار ویژه ای انجام دهند تا در جای مناسب و با شرایط خوبی استخدام شوند، یا روند استخدام شدن خودشان را سریع تر کنند. تنها کاری که می توانستند انجام دهند جست و جوی کار بود! آن هم در هر شرایط سخت و آسانی!

کارجوها تا همین چند سال پیش، فقط می توانستند هفته ها و ماه ها در انتظار فراخوان آزمون های استخدام های دولتی بمانند. یا اگر در مشاغل آزاد مهارت و سابقه کار داشتند می باید مدارکشان را بر می داشتند و کوچه به کوچه و بازار به بازار دنبال کار مناسب خودشان می گشتند و با صاحبان کار گپ و گفت می کردند تا ببینند کسی هست که به نیروی کاری مثل آن ها نیاز داشته باشد یا نه. واضح است که این فرایند ممکن بود ماه ها طول بکشد و طی این مدت یک نیروی کار بدون درآمد باید گذران زندگی می کرد و همین مساله یعنی ضرر و زیان مالی و اتلاف وقت که بیشتر متوجه کسانی می شود که به دنبال استخدام شدن در شغلی مناسب هستند.

مشکل بیکاری، یک موضوع جهانی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته و کشورهای در حال توسعه با آن دست به گریبان هستند و برای حل یا کم کردن آن دست به دامان برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت می شوند. در کشور ما هم این موضوع یکی از مشکلاتی است که زیرساخت های جامعه و اقتصاد را در گیر خودش کرده است.

اما مساله ای که در این میان اهمیت زیادی دارد این است که در موارد زیادی مشکل بیکاری و یا کمبود نیرو از نبود دسترسی مناسب کارجوها و کارفرما به یکدیگر ناشی می شود.

به این معنی که در بسیاری از موارد کسانی که از بیکاری شکایت دارند از وجود فرصت های شغلی که برای شان مهیا و آماده است غافل هستند. در حالی که در سوی دیگر این ماجرا، کارفرمایانی هم که از نبود نیروی کار مناسب شکایت دارند از وجود افراد ماهر و خبره ای که برای فرصت شغلی سازمان یا شرکت آن ها ضروری هستند بی خبر مانده اند.

در این بین یک بستر مناسب که بتواند با کمترین هزینه و صرف کمترین زمان ممکن کارفرما و کارجو را به یکدیگر برساند و این فرصت را در اختیار هر کدام از آن ها قرار بدهد که بتوانند توانایی ها و شرایطشان را برای هم تشریح کنند می تواند کلید حل مشکل بیکاری و کمبود نیروی کار باشد.

در جریان پیشرفت فرایند استخدام نیرو و کاریابی به مرور زمان روزنامه ها صفحه های بیشتری را به آگهی های استخدام و کاریابی که کارفرماها منتشر می کردند اختصاص دادند و مراکز و موسسات کاریابی ریز و درشتی هم در هر گوشه و کناری سر برآورد.

اما هر کدام از این راه حل ها مشکلات دیگری برای کارفرماها و کسانی که به دنبال استخدام شدن بودند به همراه داشت.

مثلا انتشار آگهی استخدام در رسانه هایی که عمر اگهی محدود هستند باعث کمتر دیده شدن اگهی می شود.

موسسات کاریابی و مراجعه به آن ها هم مشکلات دیگری دارد که باعث می شود نتوان نتیجه دلخواه را از تلاش و زمانی که برای پیدا کردن نیرو یا شغل مناسب صرف شده است به دست آورد.

این موسسات عموما هزینه زیادی را از کارفرما و کارجوها دریافت می کنند. رزومه و مدارک گوناگون و گاه بی فایده ای از هر دو طرف دریافت می کنند. زمان های طولانی هر دو طرف را درگیر فرایند استخدام می کنند تا نهایتا بتوانند این صاحبان مشاغل و کسب و کار و کسانی را که به دنبال کار هستند به یکدیگر برسانند.

علاوه بر این که این نوع موسسات نیاز دارند که افراد حتما به صورت حضوری به آن ها مراجعه کنند و در طی روند استخدام شدن یا استخدام نیرو هم هر دو طرف باید بارها و بارها باید به صورت حضوری به آن ها مراجعه کنند و تمام این ها یعنی زمانی که به سرعت سپری می شود و از دست می رود یا هزینه ای که بیهوده صرف می شود و انرژی که بی نتیجه مصرف می شود و از بین می رود.

خوشبختانه امروز، پیشرفت فناوری و تکنولوژی باعث شده است تا کاریابی و استخدام نیرو هم مانند بسیاری از کارها به سرعت و با کیفیت انجام شود. شیپور در جریان سرعت بخشیدن به چنین خدماتی بستری را فراهم کرده است که کارفرمایان و کارجوها بتوانند با استفاده از آن نیروی کار مناسب و شغل درخورشان را به سرعت و بدون پرداخت هزینه به دست بیاورند.

صرفه جویی در زمان و هزینه ها تنها دو نمونه از برتری های ثبت آگهی استخدام یا جویای کار در شیپور است که برای تجربه کردن یک استخدام خوب کافی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.