به گزارش ایرنا، خلیل ساعی روز پنجشنبه در شورای اجتماعی و فرهنگی احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه این کاهش ارتفاع به دلیل کاهش بارندگی های موثر بوده است، افزود: دولت به دنبال تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه بوده و در همین راستا می توان گفت که از سال ۱۳۹۲ تا امروز این هدف محقق شده است.
وی ادامه داد: در سال 1393 تراز دریاچه 1270 متر بود که در سال 1394 به 1270.53 متر و در سال گذشته به 1270.47 متر رسید که نسبت به سال 1394 تنها 5 سانتی متر کاهش ارتفاع داشت.
ساعی اظهار کرد: با اجرای پروژه های مسیرگشایی، لایروبی رودخانه ها و تغییر الگوی کشت در سال ۱۳۹۵ شمسی تراز دریاچه در حدود ۵۰ سانتی متر نسبت به سال ۱۳۹۳ افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه در سال آبی 95-94 به میزان 312 میلی متر بارش در حوضه دریاچه داشتیم، گفت: در سال زراعی 95-96 در این حوضه 205 میلی متر بارش رخ داد که 34 درصد نسبت به سال گذشته کاهش بارندگی نشان می دهد.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی گفت: با وجود کاهش ۳۴ درصدی بارندگی با اقداماتی که توسط دولت، ستاد احیا و دستگاه های مختلف صورت گرفته وضعیت دریاچه به حالت تثبیت رسیده است.
وی تاکید کرد: با تثبیت وضعیت دریاچه از اواخر سال گذشته بحث احیای دریاچه آغاز شده و تلاش بر این است تا تراز دریاچه ارومیه بر اساس برنامه 1402 به 1274.1 ( تراز اکولوژیک ) برسد.
دریاچه ارومیه در سال ۹۲ ، ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب و ۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت داشت و تراز دریاچه ۱۲۷۰.۶۰ بود و در زمان حاضر ۲.۵ میلیارد مترمکعب آب و ۲۶۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.