به نوشته روزنامه وقایع اتفاقیه، با اعلام این خبر هشدارها درباره فراگیری تب کنگو در رسانه‌های رسمی هم مطرح شد. حالا پس از چند مورد مرگ، مسئولان مرتبا هشدار می‌دهند که مردم در استفاده از گوشت قرمز احتیاط کنند. آمار مبتلایان در روزهای اخیر بیشتر شده و نگرانی‌ها درباره شیوع این بیماری را افزایش داده است. بر‌اساس آخرین آمار اعلام‌شده تاکنون دو نفر بر اثر ابتلا به تب کریمه کنگو در کرمانشاه و بندرعباس جان خود را از دست داده‌اند و ده‌ها نفر هم‌اکنون در کشور به این بیماری مبتلا هستند. شروع بیماری از استان سیستان‌و‌بلوچستان بوده؛ استانی که با شروع گرما در اردیبهشت سوغاتی مرگباری را از آن سوی مرزها تحویل می‌گیرد. بیشتر قربانیان تب کنگو اغلب در همین استان هستند. چوپانان، قصابان، دامداران، کارگران کشتارگاه‌های دام، کشتارکنندگان غیر‌مجاز دام و پرستاران جمعیت عمده در معرض بیماری تب کریمه کنگو هستند. ابتلای ۱۹ نفر از کارکنان یک کشتارگاه مجاز در زاهدان زنگ خطر ابتلا به بیماری مرگبار تب کریمه کنگو در ایران را به صدا درآورد. به گفته نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، واردات بی‌رویه و قاچاق دام به‌ویژه از مرزهای شرقی و دیگر نقاط کشور از مهم‌ترین عوامل بروز این تب مرگبار است.

آمار مبتلایان از شایعه تا واقعیت

با شروع هشدارها در فضای مجازی شایعات هم پر‌رنگ‌تر شد. گاه آمارهایی از مرگ‌و‌میر و ابتلا به تب کنگو منتشر می‌شد که علاوه بر ایجاد نگرانی در مردم واکنش مسئولان را هم به دنبال داشت. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرده که تاکنون چهار مورد بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان مشاهده شده است. چند ساعت بعد یکی از مبتلایان اصفهانی جان خود را از دست می‌دهد. خبرهای منتشر‌شده پیرامون این مرگ حاکی از آن است که جسد قربانی تب کریمه کنگو در مبارکه اصفهان بدون حضور مردم، درون وکیوم و تابوت پلاستیکی پرس‌شده در عمق سه متری با شفته آهن دفن شده است.

با اعلام این خبر نگرانی مردم افزایش یافت و به همین میزان به شایعات دامن زده شد. مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان از تشکیل‌ کمیته مبارزه با تب کریمه کنگو در اداره کل دامپزشکی و همچنین ستاد مدیریت بحران استانداری خبر داد. موحدی اعلام کرد: مردم در این ایام که تب کریمه کنگو وجود دارد، گوشت خریداری‌شده را با دستکش قطعه قطعه کرده و با نگهداری ۲۴ ساعت در یخچال و سپس فریزکردن آن را مصرف کنند. با وجود تکذیب مکرر مسئولان استانی از نبود بیماری تب کریمه کنگو در استان کرمانشاه، مسئولان کشوری با ارائه‌ آمارهایی نشان دادند نه‌تنها این بیماری در این منطقه وجود دارد بلکه سبب تلفات نیز شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از ابتدای امسال ۲۸ مورد اثبات‌شده بیماری تب کریمه کنگو در کشور مشاهده شده است که دو نفر بر اثر این بیماری فوت کردند؛ یکی از آنها در کرمانشاه و دیگری در استان هرمزگان بود. مدیرکل اداره دامپزشکی استان البرز هم تأکید می‌کند تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان مشاهده و گزارش نشده است.

مسئولان در استان گلستان هم که شیوع بیماری در این استان را تکذیب کرده‌اند، می‌گویند از دو سال پیش تاکنون موردی از این بیماری مشاهده نشده است. محمود‌رضا وفایی، دیرکل دامپزشکی استان گلستان می‌گوید: ما از دو سال گذشته تاکنون با این بیماری درگیر نبوده‌ایم و تنها در سال ۹۴ یک مورد مشکوک اعلام شد که در نهایت به تأیید نرسید.

قاچاق، واردات و کشتارگاه‌های غیر‌مجاز، عامل اصلی

با گرم‌شدن هوا فعالیت کنه بیشتر می‌شود. کنه‌ها اغلب در بدن دام‌ها زندگی می‌کنند و عامل اصلی ابتلای دام به تب کریمه کنگو هستند. بیماری در دام‌ها هیچ علائم خاصی ندارد اما به محض انتقال آن علائم در بدن انسان بروز می‌کند. محمدحسین قربانی پیرامون برخی اخبار مبنی‌بر شیوع بیماری تب کنگو و ابتلا به آن می‌گوید: واردات بی‌رویه و قاچاق دام به‌ویژه از مرزهای شرقی و دیگر نقاط کشور از مهم‌ترین عوامل بروز این تب مرگبار است. او ادامه می‌دهد: متأسفانه سازمان دامپزشکی بر پرورش دام و به‌طور کلی دامداری سنتی و صنعتی نظارت کافی نداشته و خود این موضوع بر تسری و فراگیرشدن این بیماری از حیوانات به انسان کمک می‌کند. قربانی کشتارهای فاقد مجوز از نهادهای مربوطه را یکی دیگر از راه‌های احتمال ابتلا به تب کنگو به‌‌شمار آورد و گفت: شایسته است بحث نظارت بر کشتار دام توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی به دقت مورد توجه قرار گیرد. شهروندان ما دقت کنند سبد گوشتی خود را تنها از مراکز مورد تأیید وزارت بهداشت و سایر نهادهای کنترل‌کننده تأمین کرده و از خرید فرآورده‌های دامی از مکان‌های مجهول ناشناخته خودداری به‌عمل آورند. قربانی با بیان اینکه مطابق گزارش‌های واصله چند نفر در استان اصفهان به این بیماری دچار شده‌اند، گفت: وزارت بهداشت و درمان اقدامات لازم درمان و پیشگیری را به خوبی انجام می‌دهد. نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت بهارستان واردات گوشت یخ‌زده را هم از دیگر عوامل شیوع تب کنگو می‌داند: باید نهادهای نظارتی همچون مبارزه با ورود کالاهای قاچاق نسبت به توزیع گوشت‌های آلوده و واردات آن حساسیت بیشتری به خرج دهند، در این صورت خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها به‌ویژه در شهرستان‌هایی که بیشتر با بحث کشتار دام و طیور درگیر هستند، کاهش خواهد یافت.

انسان‌های در معرض خطر

تب کنگو بیماری سلاخ‌هاست؛ آنها اولین کسانی هستند که با چهارپایان آلوده تماس دارند و کوچک‌ترین کوتاهی در مراقبت، شوخی با جانشان محسوب می‌شود. این را محمودرضا میری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سیستان‌وبلوچستان تأیید می‌کند. طبق گفته‌های او، بیشتر مبتلایان، کارکنان کشتارگاه‌ها و صنف قصابان هستند که بر اثر رعایت‌نکردن نکات بهداشتی، درگیر این بیماری شده‌اند. پس از سلاخ‌ها که به‌طور مسقیم با دام ارتباط دارند چوپانان، قصابان، دامداران، کارگران کشتارگاه‌های دام، کشتارکنندگان غیر‌مجاز دام و پرستاران دیگر افرادی هستند که در معرض بیماری تب کریمه کنگو قرار دارند. آن‌طور که آمار‌ها نشان می‌دهند، سالانه تعداد زیادی از قصابان و سلاخان در سیستان‌وبلوچستان به تب کنگو مبتلا می‌شوند و برخی هم بر اثر این بیماری، جانشان را از دست می‌دهند، درحالی‌که گفته می‌شود آمار واقعی فوت‌شدگان بیش از چیزی است که به‌صورت رسمی اعلام می‌شود. ساکنان حاشیه شهر که قصابی‌های خانگی را اداره می‌کنند و ذبح‌های خانگی یکی از اصلی‌ترین عامل ابتلا هستند. این روایت زندگی بسیاری از افرادی است که در حاشیه شهر از سلاخی و فروش گوشت دام‌ها زندگی می‌گذرانند و دیر یا زود به یکی از بیماری‌های مشترک میان دام و انسان مبتلا می‌شوند. بسیاری از این افراد به‌دلیل ترس از پلمب‌شدن مغازه یا جرم شیوع این بیماری به پزشک مراجعه نمی‌کنند. این بیماری اما به این راحتی مبتلایان را رها نمی‌کند و با گذشت چند روز از شروعش، خونریزی آغاز می‌شود؛ خونریزی در مخاط‌ها و پتشی ‌در پوست به‌ویژه در قسمت بالای بدن و در طول خط زیربغلی و زیر پستان در خانم‌ها دیده می‌شود و در محل‌های تزریق و تحت فشار ممکن است ایجاد شود. در برخی موارد خونریزی آن‌قدر شدید بوده که بیمار نیاز به تزریق خون دارد. پزشکان می‌گویند تب خونریزی‌دهنده کنگو آن‌قدر بیماری وحشتناکی است که بیمار حتما در زمان ابتلا به پزشک مراجعه خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.