به گزارش ایرنا، بر اساس آنچه کمیسیون مذکور اعلام کرده است این دو راکتور هسته ای که پس از فاجعه اتمی و سونامی فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ میلادی متوقف شده بودند، فعالیت خود را در پاییز سال جاری میلادی از سر خواهند گرفت.
بر اثر زمین لرزه شدید سال 2011 و سونامی پس از آن نیروگاه اتمی فوکوشیما دچار آسیب جدی شد و به دلیل نشت مواد رادیو اکتیو و نگرانی از خطرات احتمالی، فعالیت همه نیروگاههای اتمی در ژاپن متوقف گردید و اولین نیروگاه در این کشور پس از حدود چهار سال فعالیت خود را آغاز کرد.
بر اساس گزارش این کمیسیون که به تصویب رسیده و در اختیار شرکت برق الکتریک قرار گرفته، قرار است تا بر مبنای آن ۲ راکتور سه و چهار نیروگاه برق هسته ای «‌اویی» در منطقه فوکویی ژاپن فعال شوند.
نیروگاه شهر اویی، ششمین نیروگاه هسته ای است که تایید نهاد ساماندهی در مورد اقدامات ایمنی جدید را بدست آورده است.
برای اینکه این راکتورها فعال شوند باید بازرسی های نهایی نیز از آنها انجام گیرد و وقتی دولت محلی مجوز لازم را صادر کرد، کار راکتورها شروع خواهد شد.
کمیسیون مقررات اتمی ژاپن تاکید کرده است که با توجه به وجود استاندارد ایمنی، لازم است که به سرعت کار راکتورها شروع شود و برای تسریع در این زمینه تلاش خواهد شد.
به رغم تلاش های دولت شینزو آبه نخست وزیر ژاپن برای آغاز کار راکتورهای هسته ای، بیشتر نیروگاه های اتمی این کشور هنوز پس از گذشت شش سال از واقعه اتمی و زمین لرزه سنگین در نیروگاه فوکوشیما، تعطیل هستند.
اوایل سالجاری میلادی گذشته نیز 2 راکتور دیگر در نیروگاه «تاکاهاما» در مرکز ژاپن، راه اندازی مجدد شدند، اما حکم یک دادگاه موجب تعلیق فعالیت آنها شد.
در همین حال، برنامه از سرگیری فعالیت بیش از ۲۰ راکتور اتمی دیگر در ۱۴ نیروگاه هسته ای ژاپن، در حال حاضر از سوی مقامات در حال بررسی است.
به دنبال زمین لرزه و سونامی هولناک سال 2011 که باعث مرگ نزدیک به ۲۰ هزار نفر شد بیش از ۵۰ نیروگاه اتمی ژاپن فعالیت خود را متوقف کردند و همین موضوع باعث شد تا آژانس بین المللی انرژی اتمی، دولت ژاپن را تحت فشار بگذارد تا سامانه بازرسی های خود را منعطف تر کند.
این موضوع حتی باعث شد تا پارلمان ژاپن اوایل سالجاری قانونی را تصویب کند که به بازرسان این کشور امکان می دهد به طور سرزده از نیروگاه های اتمی این کشور بازدید کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.