به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در توضیح سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور درباره ادعاهای مطرح شده، آمده است: مبنای محاسباتی کمک‌های مورد انتظار شهرداری تهران پشتوانه قانونی ندارد و به استناد ماده ۹ قانون توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و ماده ۳۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی از تکالیف ذاتی شهرداری به شمار می رود.

**یارانه بلیط و نوسازی اتوبوسرانی شهری
بر اساس توضیحات سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، دولت از سال ۱۳۹۰ تا پایان سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۳۵ درصد اعتبارات مربوط به یارانه بلیط در بخش اتوبوسرانی شهری را به شهرداری تهران تخصیص داده که این عدد معادل هزار میلیارد ریال است؛ شهرداری‌ها موظفند در راستای اجرای مصوبه شماره ۱۱۱۳۹۳ (۸ آذر ۱۳۸۵) هیأت محترم وزیران اعتبارات دریافتی را با شاخص های تعریف شده در این مصوبه به ناوگان فعال اعم از خصوصی، تعاونی و سازمانی اختصاص دهند.
«این در حالی است که شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تاکنون هیچ یارانه‌ای را از این محل به صورت نقدی یا غیر نقدی به فعالان بخش خصوصی پرداخت نکرده و این موضوع همواره از جانب بهره‌برداران مورد اعتراض بوده است.
در اجرای مصوبه کاهش آلودگی هوای کلان ‌شهرها به شماره ۳۸۴۵۴/ت۵۳۱۷۲ (دوم تیرماه ۱۳۹۵) دولت به منظور نوسازی اتوبوس‌های فرسوده تهران و سایر کلان‌شهرها اقدام به ایجاد بستر مناسب جهت نوسازی این ناوگان کرده است که بر اساس آن شهرداری‌ها می‌توانند پس از انعقاد قرارداد با شرکت های خودروساز از ۳۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود ۸درصد استفاده کنند. در صورتیکه اتوبوس های مورد نظر گاز سوز باشند، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، متناسب با کارکرد این ناوگان در بازه زمانی ۷ ساله، تا سقف ۱۵۰۰ میلیون ریال یارانه بلاعوض به شهرداری پرداخت می‌کند.»

**ورود نکردن شهرداری به بخش تاکسی های فرسوده
سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در بخش دیگری از توضیحات خود آورده است: با توجه به مستندات و بر اساس قانون، وظیفه حمل و نقل در شهر و حومه آن برعهده شهرداری است و یکی از وظایف شهرداری در این بخش نوسازی تاکسی‌های فرسوده به شمار می رود که به دلیل ورود نکردن شهرداری در این بخش شاهد کاهش سطح کیفی ناوگان و در نهایت عدم رضایتمندی شهروندان در چند سال گذشته بوده‌ایم.
«دولت به منظور کمک به نوسازی تاکسی های فرسوده، در بهمن ماه سال 1394 طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده را در سراسر کشور به مرحله اجرا درآورد. در این طرح تاکنون 12000 دستگاه از تاکسی های فرسوده شهر تهران با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت200 میلیون ریالی و یارانه 50 میلیون ریالی دولت بابت برگه اسقاط ناوگان تهران نوسازی شده است و انتظار می رود در صورت همکاری شهرداری تا پایان طرح کلیه تاکسی های فرسوده تهران نوسازی شود.»

**طرح نوسازی مینی بوس و ناوگان بار شهری
سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در ادامه توضیحات خود تصریح کرده است: وجود مینی بوس های فرسوده با عمر بیش از ۴۰ سال همواره از جهات مختلف مشکلاتی را برای پایتخت فراهم کرده بود. در سال ۱۳۹۵ دولت در مرحله نخست طرح نوسازی یکهزار دستگاه مینی بوس فرسوده شهر تهران را در دستور کار خود قرار داد. در این طرح تاکنون ۷۰۰ مینی بوس فرسوده نام نویسی کرده اند که بیش از ۴۵۰ دستگاه از این ناوگان از رده خارج و مالکان آنها نسبت به دریافت تاکسی اقدام کرده اند.
«در مرحله دوم طرح مقرر است با استفاده از منابع پیش‌بینی شده در مصوبه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به شماره 38454/ت53172هـ (دوم تیرماه 1395) نسبت به نوسازی سه هزار دستگاه مینی‌بوس فرسوده شهر تهران اقدام شود.
طرح نوسازی ۲۴هزار دستگاه وانت فرسوده با استفاده از منابع مندرج در مصوبه پیش ‌گفته نیز در آستانه اجرا است و انتظار می‌رود در ابتدای خرداد ماه فرایند اجرایی آن آغاز شود.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.