به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای گمرک، دفتر صادرات گمرک ایران به استناد نامه دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران و نامه مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه درباره شرایط ارائه کارت بازرگانی و نحوه تشریفات امور گمرکی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی اعلام کرد.

بر این اساس کالاهایی که از قلمرو گمرکی به مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی وارد و به همان صورت از آن مناطق به خارج از کشور صادر می‌شود، به استناد ماده۱۷ قانون مناطق آزاد تجاری- صنعتی و تبصره۱ ماده۸ قانون مناطق ویژه اقتصادی، مشمول مقررات صادرات و واردات است.
از این رو صادرکننده این نوع کالاها باید نسبت به ارایه کارت بازرگانی اقدام کند و سایر تشریفات را نیز براساس مقررات صادرات، واردات و امور گمرکی انجام دهد.
همچنین بر مبنای ماده ۸ قانون مناطق ویژه اقتصادی و ماده۸ آیین‌نامه اجرایی آن و نیز ماده۱۴ قانون مناطق آزاد و بند۱ اظهارنامه صادراتی ارایه کارت بازرگانی الزامی است و امکان اظهار محمولات صادراتی اشاره شده در سامانه جامع امور گمرکی، بدون الزام به ارایه کارت بازرگانی و با اخذ مجوز موردی که توسط مدیر محترم گمرک مبدا صادرات صادر می شود میسر است.
به گزارش ایرنا، طبق ماده 8 قانون مناطق ویژه اقتصادی، مبادلات بازرگانی مناطق با خارج از کشور یا با سایر مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری و صنعتی پس از ثبت در گمرک از حقوق گمرکی، سود بازرگانی و همه عوارض ورود و صدور با هر عنوان معاف است و مشمول محدودیت ها و ممنوعیت های مقررات واردات و صادرات به استثنای محدودیت ها و ممنوعیت های قانونی و شرعی نمی شود و مبادلات بازرگانی مناطق با سایر نقاط کشور به استثنای مناطق یادشده تابع مقررات صادرات و واردات است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.