به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، دولت آمریکا در ادامۀ کمک اطلاعاتی و نظامی به دخالت نظامی عربستان سعودی در یمن، در صدد ازسرگیری فروش مهمات به ریاض است.

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد: «ما از سعودی‌ها می‌خواهیم به استفاده مناسب از این گونه مهمات پایبند باشند.»

این در حالی است که یک مقام دیگر امریکایی این درخواست واشنگتن را نمایشی دانسته و گفته است: «این یک فروش بی‌قید و شرط است. با هیچ شرطی همراه نیست. تصمیم برای فروش گرفته شده است.»

دولت ترامپ ماه گذشته به کنگرۀ آمریکا دربارۀ قصد خود مبنی بر فروش سامانه و تجهیزات هدایت شونده به عربستان سعودی به ارزش ۳۹۰ میلیون دلار خبر داد.

این سامانه‌ها که توسط شرکت ریتون ساخته می شوند، بمب‌ها را به مهمات هوشمند با ضریب دقت بالا تبدیل می‌کنند که بر دقت‌سنجی اهداف می‌افزاید.

این در حالی است که جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، در سفر اخیر خود به عربستان سعودی بر راه‌کار سیاسی جهت حل بحران در یمن تاکید کرد.

انتظار می رفت اعلام فروش تسلیحات جدید به عربستان سعودی ماه گذشته صورت گیرد، اما با مخالفت و اعتراض برخی از اعضای کنگره و گروه‌های حقوق بشر، مسکوت ماند.

سازمان ملل چندی پیش هشدار داد مردم یمن به‌عنوان یکی از فقیرترین کشورهای عربی با تهدید قحطی گسترده مواجه هستند.

به گفتۀ تحلیلگران، آمریکا و چند کشور اروپایی ازجمله انگلیس با ارسال اسلحه و ارائۀ آموزش‌های نظامی به نیروهای عربستان عملاً در تشدید وضعیت اسفبار غیرنظامیان یمن مؤثر بوده‌اند.

عربستان سعودی از شش فروردین ۱۳۹۴ در حمایت از عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، و همچنین در تلاش به‌منظور تضعیف جنبش مردمی انصارالله، این کشور عربی را هدف حملات هوایی قرار داده است.

مرکز حقوقی یمن در امور حقوق بشر و توسعه که یک گروه ناظر مستقل است، اوایل فروردین ۱۳۹۶ اعلام کرد در حملات عربستان سعودی به یمن بیش از ۱۲ هزار نفر کشته و بیش از ۲۰ هزار تن زخمی شده‌اند.

این مرکز یادآور شد درمجموع دو هزار و ۵۶۸ کودک و یک هزار و ۸۷۰ زن ازجمله قربانیان این حملات هستند.

بر اساس این آمار، در حملات عربستان سعودی به یمن همچنین درمجموع ۷۵۷ خانه و مؤسسه، ۱۱۱ دانشگاه، ۲۷۱ کارخانه و یک هزار و ۵۲۰ پل و جاده تخریب ‌شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.