به گزارش ایرنا، وزیر مهاجرین و رانده شدگان عراق روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: از آغاز عملیات موصل (۱۷ اکتبر ۲۰۱۶) تاکنون (در پنج ماه گذشته)، تعداد کل آوارگان در ۲ بخش شرقی و غربی موصل، ۳۵۵هزار نفر بوده است.

این در حالیست که آمریکایی ها قبل از شروع عملیات موصل پیش بینی کرده بودند که شمار آوارگان موصل فراتر از یک میلیون نفر باشد.

'جاسم محمد الجاف' گفت: تاکنون ۸۱ هزار آواره در استان نینوا، به مناطق آزاد شده از اشغال گروه تروریستی داعش در بخش شرقی موصل و مناطق جنوبی استان نینوا، بازگشته اند.

در بیانیه وزیر مهاجرین و رانده شدگان عراق آمده است: تعداد کل آوارگان بخش غربی موصل از ابتدای شروع عملیات آزادسازی این بخش (در ۱۹ فوریه ۲۰۱۷) تاکنون ۱۸۱ هزار تن بوده است.

به گفته جاسم محمد الجاف، ۱۱۱ هزار نفر از این آوارگان، در اردوگاه های ویژه از قبل پیش بینی شده و ۷۰ هزار نفر نیز در مجتمع های موقت در بخش شرقی موصل و مناطق جنوبی آن، اسکان داده شده اند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز اخیرا در نشست خبری در بغداد گفت: تعداد آوارگان عملیات موصل بسیار کمتر از شمار پیش بینی شده، بوده و دولت در تامین مایحتاج اولیه آنها با مشکلی مواجه نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.