به گزارش ایرنا سردار حسین اشتری روز شنبه در همایش سراسری مجریان انتخابات سال ۱۳۹۶ افزود: طبق قانون، مسئولیت امنیت انتخابات بر عهده نیروی انتظامی است که در این زمینه دو وظیفه یعنی بحث امنیت و پاسخ به استعلام ها را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: یکی از مراکزی که تجمیع سوابق افراد را دارد و این سوابق را به خوبی نگهداری کرده، نیروی انتظامی است که بانک اطلاعاتی کاملی در این زمینه وجود دارد.
فرمانده نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی این سوابق را از سال های گذشته دارد و سعی می کنیم برای انتخابات سال آینده بانک اطلاعاتی خود را به روز کنیم و به گونه ای پاسخگوی استعلام ها باشیم که سرعت و دقت بیشتری در این زمینه را شاهد باشیم.
سردار اشتری افزود: از ماه های گذشته سعی کردیم تجمیع اطلاعات را به خوبی انجام دهیم که این کار، سرعت و دقت ما را در پاسخگویی به استعلام ها افزایش می دهد.
وی ادامه داد: بحث پاسخ به استعلام نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به شهرستان تفویض اختیار شده تا بطور کامل در شهرستان ها این کار انجام شود.
فرمانده نیروی انتظامی همچنین به مسئولیت این ارگان در بحث امنیت انتخابات اشاره کرد و گفت: مسئولیت امنیت انتخابات، صندوق اخذ رای و محل اخذ رای بر عهده نیروی انتظامی است که در انتخابات پیش رو بهتر از گذشته برای نظم،‌امنیت و آرامش انتخابات وظیفه خود را انجام خواهیم داد.
سردار اشتری به موضوع کسری نیرو در امنیت انتخابات اشاره کرد و افزود: تصمیم گیری در این زمینه به استان ها و شورای تامین هر استان واگذار شده است. البته ما از صف، ستاد و مراکز آموزش ناجا استفاده خواهیم کرد.
وی ادامه داد: به زودی نیز همایش فرماندهان نیروی انتظامی سراسر کشور را خواهیم داشت و آنان را در مورد امنیت انتخابات توجیه خواهیم کرد تا با یک همدلی و هماهنگی بتوانیم امنیت انتخابات را تامین کنیم.
فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه وظایف خود را برای بحث امنیت انتخابات به سه زمان قبل، حین و بعد از انتخابات تقسیم کرده ایم، گفت: قبل از انتخابات بحث حفظ نظم و آرامش در کشور را دنبال می کنیم و هر کاری بتوانیم انجام می دهیم تا این آرامش بهم نخورد.
سردار اشتری افزود: ممکن است در خصوص اجرای یک حکم قانونی، شورای تامین به این تصمیم برسد که لازم است این حکم به تعویق بیافتد که این کار با هماهنگی شورای تامین انجام می شود.
وی ادامه داد: رصد وضعیت تهدیدات،‌ آسیب ها و چالش ها از دیگر موضوعاتی است که ما آن را دنبال می کنیم. در حوزه امنیتی، سیاسی، فرهنگی، فضای مجازی و موضوعات اجتماعی تهدیدات، آسیب ها و چالش هایی داریم که یکی از وظایف دستگاه های امنیتی و انتظامی احصا این آسیب ها است تا بر اساس آن تدبیر شود.
وی ادامه داد: نیروی انتظامی در دوره های گذشته این کار را انجام داده و برای انتخابات پیش رو نیز این کار را انجام می دهد تا انتخابات با شکوه تر برگزار شود.
فرمانده نیروی انتظامی گفت :در حوزه امنیت مرزها وضعیت خوبی داریم اما ممکن است در آن ایام در بخش مرزها تحرکاتی انجام شود که ما باید قدرت پیشگیری را بالا ببریم و نگذاریم اتفاقی بیافتد و نسبت به تحرکات هوشیار باشیم.
سردار اشتری افزود:‌ خوشبختانه با آمادگی دستگاه های نظامی و انتظامی تاکنون مشکلی نداشته ایم و در راهپیمایی ۲۲ بهمن نیز با تدابیر انجام شده هیچ اتفاقی نیافتاد.
وی همچنین موضوعات اقتصادی و تاثیر آن در حوزه امنیت اشاره کرد و گفت: در موضوعات اقتصادی شاهد تعطیلی برخی شرکت ها و کارخانه ها هستیم که کارگران آن تجمع می کنند، همچنین برخی تجمع سپرده گذاران موسسات بانکی را شاهد هستیم که به طور میانگین روزانه 20 تا 30 تجمع در کشور برگزار می شود که باید این تجمع ها را مدیریت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه تجمع ها باید مدیریت شود و برخوردی صورت نگیرد گفت: اگر در جایی تجمعی صورت گرفت که حالت طبیعی داشت باید مدیریت شود اما اگر افرادی به مراکزی حمله کردند بحث آن جدا است.
فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرد: در موضوعات اجتماعی نیز باید برخی برخوردها را انجام دهیم که بعنوان مثال، ما در چهارشنبه آخر سال اراذل و اوباش شناسنامه دار را جمع می کنیم.
سردار اشتری افزود: درباره افراد آسیب زا حتما از قبل باید با آنان شرط کرد یا در یک مدت زمانی در اختیار باشند. بعنوان مثال در چهارشنبه آخر سال در سال گذشته تعدادی زیادی اراذل اوباش را در ورزشگاه آوردیم و آنان را در اختیار داشتیم تا اقدامی انجام ندهند.
فرمانده نیروی انتظامی گفت: در حین برگزاری انتخابات توزیع هدفمند نیروها را خواهیم داشت تا از تمامی استان های قرارگاه انتظامی هر استان تشکیل و از این قرارگاه حمایت شود.
سردار اشتری به موضوع تامین امنیت صندوق های سیار اشاره کرد و افزود: در خصوص تامین امنیت این صندوق ها پیش بینی های لازم انجام شده و پیشنهاد این است امکانات اولیه برای صندوق ها فراهم شود و اگر بتوانیم در برخی مکان ها جی پی اس به صندوق ها نصب کنیم تا امنیت آن را بیشتر تامین کنیم.
وی ادامه داد: بعد از انتخابات نیز تا زمانی که فرمانداری ها کار شمارش آرا را انجام می دهند و پس از آن تا پایان فرآیندهای انتخابات حضور خواهیم داشت که امیدواریم هیچ اتفاقی پیش نیاید.
فرمانده نیروی انتظامی گفت: برای تامین امنیت انتخابات از تجربیات دوره های قبل استفاده خواهیم کرد، حدودا می دانیم در پنج یا ۶ حوزه انتخابیه درگیری خواهیم داشت، انتخاباتی نبوده که درگیری نداشته باشد اما شدت و ضعف آن متفاوت بوده است و در انتخابات گذشته ما هیچ تلفاتی نداشتیم.
سردار اشتری افزود: بر اساس اتفاقات 15 سال گذشته، برای بحث امنیت انتخابات برنامه ریزی می کنیم و تقاضای من این است که حوزه هایی را که در دوره های گذشته به نوعی چالش داشتیم که خیلی هم کم بود مدیریت را بیشتر کنیم.
وی بر برگزاری جلسات مستمر شورای تامین تاکید کرد و افزود: در انتخابات گذشته در شهرستان هایی که جلسات مستمر و مصوبات با کیفیت داشتند کمترین مشکل را داشتیم.
وی با تاکید بر اینکه در موضوع امنیت با کسی تعارف نداریم گفت: اگر در جایی امنیت انتخابات،‌ امنیت شهر یا استانی به مخاطره بیافتد حتما طبق وظایف قانونی اقدام خواهیم کرد و نمی گذاریم افرادی از راه برسند و بخواهند به این سرمایه انقلاب اسلامی خدشه وارد کنند و خلاف قانون، کاری را انجام دهند.
وی ادامه داد : نمی گذاریم کوچکترین شبهه ای به بحث امنیت انتخابات وارد شود و امیدواریم انتخاباتی با نظم، آرامش و مشارکت را داشته باشیم.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا بطور همزمان، 29 اردیبهشت سال آینده برگزار می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.