«جمال قضاوتی» در بازدید از ایسنا، با بیان این که ضریب امنیت و احساس امنیت در استان یزد از وضعیت نسبتاً مطلوبی در کشور برخوردار است و مسئولان استان نیز تاکید زیادی برای حفظ و ارتقای این ویژگی دارند، تحقق این مهم را تنها در گروی همکاری و تعامل مردم با دستگاه‌های قضایی، امنیتی و انتظامی و در سایه اقتدار قانونی دانست.

وی ادامه داد: البته همین احساس امنیت در استان بعضاً باعث یکسری رفتارهای اشتباه از سوی شهروندان مبنی بر عدم رعایت شرایط و ضریب‌های ایمنی می‌شود و دو مجرم حادثه قتل زرگر یزدی نیز با تکیه بر همین موضوع اقدام به جرم کرده بودند.

قضاوتی گفت: ۴۸ ساعت قبل از وقوع قتل زرگر یزدی، گزارش‌های اولیه‌ای در مورد احتمال وقوع سرقت‌های مسلحانه‌ای را در یزد دریافت کردیم و با تاکید بر این که این جرائم باید قبل از وقوع پیشگیری شود، در اقدام بسیار خوب امنیتی و قضایی موفق به دستگیری عوامل آن در آخرین جلسه هماهنگی برای انجام این سرقت‌ها شدیم.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً که اگر چنین حادثه‌ای وارد خیابان قیام و چند منطقه‌ای دیگر شهر یزد می‌شد، می‌توانست علاوه بر تلفات و خسارت به شهروندان، احساس امنیتی که در یزد وحود دارد را خدشه‌دار کند.

دادستان یزد در ادامه با اشاره به جرائم برنامه‌ریزی شده دو برادر مجرم که قتل زرگر یزدی را رقم زدند، گفت: خوشبختانه با هوشیاری و اقدامات قضایی، انتظامی و امنیتی خیلی زود این مجرمان دستگیر و به جرائم خود از جمله قتل یک نفر در ملایر، قتل زرگر یزدی و اقدام به قتل صراف یزدی و موارد دیگر اقرار کردند و با سرعت عمل دادسرا، دادگاه آنها نیز در استان برگزار و به جرائم‌شان رسیدگی شد.

وی به کوتاهی‌های شهروندان در مورد برخی موارد ایمنی از جمله در مورد حوادث مذکور اشاره و تاکید کرد: هر فردی که خود را به عنوان مامور به شهروندان معرفی می‌کند حتماً باید دارای کارت شناسایی یا حکم قضایی باشد و شهروندان نباید قبل از احراز دستور قضایی با چنین افرادی همکاری کنند.

قضاوتی از دیگر موارد مشابه در این مورد به ماموران دستگاه‌های خدماتی و مشکلاتی که قبل از ساماندهی آنها برای برخی شهروندان پیش آمده بود، اشاره و تاکید کرد: یکی از مهمترین رسالت‌های رسانه گوشزد کردن این موارد ایمنی به مردم و جلوگیری از غفلت و فراموشی شهروندان در رعایت این مسائل ایمنی است.

وی در رابطه با قتل جوانی در منطقه دهنو از توابع بخش مرکزی یزد از طریق اسلحه نیز گفت: متهم این حادثه نیز دستگیر و پرونده با صدور کیفرخواست برای صدور حکم در حال پیگیری‌های قضایی است.

وی همچنین به یک مورد کودک ربایی و تهدید و تجاوز در یزد طی هفته‌های اخیر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این رابطه نیز متهم در کمتر از ۲۴ ساعت شناسایی و دشتگیر شد و با بازسازی صحنه جرم و شناسایی متهم توسط کودک ربوده شده، پرونده با بازداشت موقت متهم، در مرحله تحقیقات بیشتر است.

این مقام قضایی از تلاش دستگاه قضایی برای قصاص مجرمان قتل زرگر یزدی و حادثه اخیر در ملاءعام برای القاء بازدارندگی بیشتر از وقوع حوادثی مشابه در آینده خبر داد.

وی در خصوص موضوع اتباع بیگانه و مشکلاتی که در رابطه با آنها مطرح می‌شود، گفت: اتباع بیگانه که به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند موفق به دریافت مجوزهای لازم می‌شوند ولی با آن دسته که به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند، برخورد می‌شود به نحوی که روزانه در حوزه قضایی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر دستگیر و با انتقال به منطقه‌ی مرزی، از کشور طرد می‌شوند.

قضاوتی با بیان این که سکنه‌گزینی اتباع بیگانه در شهر یزد به دلیل احساس امنیت آنهاست، اظهار کرد: متاسفانه مردم یزد نیز گاهاً تا حدی نسبت به این افراد احساس امنیت دارند که آنها ار محلات خود سکنی می‌دهند و گاهاً نیز به عنوان کارگر به داخل خانه‌های خود راه می‌دهند یا سرایدر آپارتمان خود می‌کنند.

وی همچنین با بیان این که متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد اشتغال این افراد در مشاغلی هستیم، گفت: این در حالی است که ورود یک فرد بومی به این حرفه‎‎ها با سختی‌ها و موانع بسیاری مواجه است و برخی کارفرمایان بدون تامل و تنها برای کاهش هزینه‌های خود اقدام به کارگیری اتباع بیگانه می‌کنند.

وی در این رابطه، رسالت رسانه‌ها را برای فرهنگ‌سازی و حساس کردن مردم به رعایت مسائل ایمنی و ارتقای حقوقی مردم مورد تاکید قرار داد.

دادستان یزد در بخش پایان نیز در مورد انتقال زندان مرکزی یزد به خارج از محدوده شهری نیز اظهار کرد: زندان فعلی یزد با ظرفیت اولیه ۶۰۰ نفر پیش‌بینی شده بود ولی اکنون علاوه بر مشکل کمبود فضا، با توسعه شهر در محدوده بافت شهر قرار گرفته و لذا از چند سال قبل موضوع انتقال آن در دستور کار است.

قضاوتی با اشاره به انجام مکان‌یابی و تخصیص اعتبارات مقدماتی برای این امر، ابراز امیدواری کرد که با رفع مشکلات اقتصادی کشور و بنا به ضرورت امنیتی که در این رابطه وجود دارد، در این خصوص تسریع شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.