به گزارش ایرنا، سنایی در سومین همایش سالانه ایران شناسان و اساتید زبان فارسی روسیه، با اشاره به گسترش روابط ایران و روسیه، افزود: روند کنونی و دستاورد توسعه مناسبات در تمامی زمینه ها در طول تاریخ دو کشور بی سابقه بوده که نشانه تحقق اراده رهبران ایران و روسیه است.
وی در این نشست که روز جمعه در سالن اجتماعات اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با حضور شمار زیادی از ایران شناسان و اساتید دانشگاهها برگزار شد، افزود: هر چند حد کنونی همکاری های اقتصادی نسبت به توان دو کشور مطلوب نیست و تحریم ها هم به آن ضربه های زیادی زد، ولی سال جاری (میلادی) شاهد رشد 80 درصدی بود.
سفیر ایران همچنین با اشاره به امضای سندهای اصلی توسعه همکاری ها بین تهران و مسکو شامل راه اندازی گذرگاه سبز گمرکی، حمایت از سرمایه گذاری متقابل و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، به برنامه گفت وگوهای ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز اشاره و اظهار امیدواری کرد که موافقت نامه همکاری سال ۲۰۱۷ امضا شود.
سنایی در ادامه روابط ایران و روسیه را محدود به حوزه های سیاسی و امنیتی ندانست و توسعه همکاری ها در تمامی عرصه های اقتصادی، فرهنگی، علمی، دانشگاهی و گردشگری را از جمله نتایج اجرای برنامه های پیش بینی شده دو جانبه در سه سال گذشته بر شمرد.
سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: در همین راستا می توان به افزایش پنج برابری پروازهای ثابت بین دو کشور ظرف دو سال گذشته اشاره کرد که سبب شده است، شمار گردشگران در دو سال گذشته هر سال ۱۰۰ درصد رشد کند و پیش بینی می شود که سال ۲۰۱۷ هم بیشتر شود.
وی همچنین با بیان اینکه ایران و روسیه با وجود دخالت کشورهای غربی در منطقه که باعث بروز ناامنی و مشکلات پرشمار در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و لیبی شد، دیدگاه درست را انتخاب کردند و برای اصلاح شرایط گام برداشتند، تصریح کرد: امیدوارم قدرت های دیگر منطقه نیز به این روند روی بیاورند و نشست پیش روی وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه در اواخر ماه جاری میلادی(7 دی) در مسکو نیز می تواند نویدبخش همین موضوع باشد.
سفیر ایران تاکید کرد: همکاری های ایران و روسیه در سطح منطقه نیز بارز است و آزادی حلب نشانه پیامدهای مثبت رویکردهای سازنده دو کشور و درستی اقدام های انجام شده را نشان می دهد که امیدواریم دیگران نیز جذب این همکاری ثبات بخش منطقه ای شوند.
وی همچنین با اشاره به تشکیل اتحادیه همکاری های دانشگاهی ایران و روسیه و تاکید بر اهمیت شتاب گرفتن روابط در این زمینه، گفت: این علاقه وجود دارد که همکاری های دانشگاهی، علمی و فرهنگی بین دو کشور گسترش یابد و بیشتر از اکنون مردمی تر شود.
سنایی در ادامه نیز با اشاره به اهمیت ایران شناسی برای توسعه روابط تهران و مسکو، گفت: از یک سو با گسترش مناسبات، ایران شناسی نیز ارتقا می یابد، اما از سوی دیگر، این حوزه در جایگاه ایده پردازی برای توسعه مناسبات اهمیت دارد، زیرا کارشناسان این عرصه متخصصان امور ایران و روابط دو کشور هستند که طرح ها و دیدگاههای آنان می تواند پشتوانه نظری برای گسترش همکاری ها ایجاد کند.
وی تاکید کرد: ما از دیدگاهها و طرح های بنیادین در حوزه ایرانشناسی و توسعه روابط حمایت می کنیم. با توجه به سطح بالا و پیشینه ایران شناسی در روسیه نیاز به ایجاد نسل های جدید و معلمین زبان است که در این زمینه ها کارهای خوبی انجام گرفته و هر روز دانشجویان بیشتری در سراسر روسیه به ایران و زبان فارسی روی می آورند.
سنایی گفت: باید مراقب بود تا انقطاع نسلی در ایران شناسی صورت نگیرد، زیرا این ضرورت برای اساتید و کارشناسان مرتبط اهمیت زیادی دارد.
سفیر ایران در پایان با بیان اینکه تفاهم نامه ای در بنیاد پژوهش های ایران و روسیه برای حمایت مشترک از طرح های بنیادین توسعه روابط دو کشور امضا شده، یادآور شد که تاکنون بیش از 100 طرح به دست ما رسیده است و امیدواریم طرح های بیشتری از ایران شناسان نیز دریافت کنیم.
سنایی همچنین در پایان میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) را با ایران شناسان و میهمانان روسی شادباش گفت.
روسیه مهمترین پایگاه مرجع ایران شناسی در جهان به شمار می رود و صدها کارشناس مسلط به تاریخ، ادب و فرهنگ و هنر ایرانی و فارسی به تحقیق و پژوهش در این حوزه مشغول بوده و هستند که صدها اثر ماندگار در این زمینه پدید آورده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.