به گزارش ایرنا نیروهای عراقی در ورودی شهر موصل، بمباران مواضع داعش در منطقه القائم توسط هواپیماهای عراقی، بازگشت ۲۰ هزار خانواده عراقی به فلوجه، آزادسازی ۹۳ روستا از زمان شروع عملیات موصل و استفاده داعش از سلاح سنگین در نبرد موصل؛ از خبرهای مهم روز جمعه عراق است.

** فرماندهی نیروهای مشترک عراق اعلام کرد که نیروهای عراقی در ادامه پیشروی های خود به ورودی های شهر موصل رسیدند.
فرماندهی نیروهای پلیس فدرال عراق روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای پلیس پس از آزادسازی روستاهای اطراف موصل اکنون در ورودی این شهر قرار دارند.

** فرماندهی عملیات الانبار از کشته شدن 25 تروریست داعشی در جنوب شهرستان الرطبه در غرب استان الانبار خبر داد.
'اسماعیل المحلاوی' فرمانده اتاق عملیات الانبار گفت که جنگنده - بمب افکن های ائتلاف بین المللی روز پنجشنبه ۱۰ خودروی نظامی داعش را در جنوب الرطبه هدف حمله قرار داد که به طور کامل منهدم شدند.

**پایگاه خبری السومریه نیوز به نقل از یک منبع محلی در نینوا امروز جمعه گزارش داد گروه تروریستی تکفیری داعش برای جبران کسری بودجه خود در مقابله با پیشروی نیروهای امنیتی عراق، ۳۰ درصد نرخ مواد غذایی در استان موصل را افزایش دادند و کنترل خود را بر بازارها تشدید کردند.
گروه تروریستی داعش اقدام به افزایش 30 درصدی مواد غذایی و کنترل بیشتر بازارهای محلی برای مقابله با مخالفت های مردمی کرده است.

** 'احمد الاسدی' سخنگوی الحشد الشعبی اعلام کرد: نیروهای الحشد الشعبی به منظور کمک به نیروهای ارتش عراق حمله به مواضع تروریست های داعش در غرب موصل را به زودی آغاز می کنند.
نیروهای الحشد الشعبی از منطقه القیاره در جنوب موصل برای حرکت به سمت تل عفر، مخفی گاه تروریست های داعش در غرب موصل آماده شده اند.

** هواپیماهای عراقی مواضع تروریست های داعش را در منطقه القائم در غرب استان الانبار بمباران کردند.
در بیانیه ستاد تبلیغات جنگ عراق آمده است، نیروی هوایی عراق بر اساس دریافت اطلاعاتی اقدام به عملیات هوایی کرده، انبارهای سلاح و مهمات و مواضع داعشی ها را بمباران کرده و شماری از تروریست های خارجی و عرب را در منطقه العبیدی در شهرستان القائم؛ به هلاکت رسانده است.

** منابع آگاه محلی در استان نینوا گزارش دادند که گروه تروریستی- تکفیری داعش 22 نفر از اهالی موصل را که زندانی بودند، اعدام کرده است.
داعش در ادامه جنایات خود در موصل و استفاده از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی برای جلوگیری از پیشروی نیروهای عراقی، ۲۲ زندانی را با شوک الکتریکی اعدام کرد.

** عضو شورای استان الانبار از بازگشت ۲۰ هزار خانواده آواره عراقی به منازل خود در فلوجه پس از آزادسازی و پاکسازی آن خبر داده است.
'محمد یاسین الکربولی' روز پنجشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز ورود خانواده ها به مناطق پاکسازی شده فلوجه تاکنون، 20 هزار خانوار به منازل خود بازگشته اند.

** ارتش عراق با همکاری سایر نیروهای این کشور توانسته است از زمان شروع عملیات بازپس گیری شهر موصل از اشغال عناصر تروریستی داعش تاکنون، 93روستا را آزاد کنند.

** رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه النهرین بغداد پنجشنبه شب، ضمن انتقاد از اینکه بخش هایی از بندهای توافقنامه امنیتی بغداد- واشنگتن درسال 2010 هنوز اجرا نشده است، خواستار عملیاتی شدن ائتلاف چهارجانبه ایران، روسیه، عراق و سوریه در نبرد علیه تروریسم شد.

** همزمان با اولین بازدید رئیس جمهوری عراق از مناطق عملیاتی، فرماندهان عملیات موصل پنجشنبه شب پایان مرحله اول عملیات را در محور شمال اعلام کردند و در عین حال گزارش ها حاکی است که نیروهای تازه نفس بیشتری در همین روز راهی منطقه عملیاتی شدند.

** برنامه محیط زیست ملل متحد در مورد خسارت های زیست محیطی ناشی از آتش زدن تاسیسات نفتی و کارخانه ها توسط تروریست ها همزمان با شروع عملیات بازپس گیری موصل از اشغال گروه تروریستی داعش هشدار داد.

** بعد از گذشت 10 روز از عملیات موصل، محور خازر در شرق این شهر، روز پنجشنبه شاهد حضور عمار حکیم و مسعود بارزانی بود؛ جایی که حکیم از همراهی مسعود بارزانی در نبرد جاری تقدیر کرد و رئیس منطقه اقلیم نیز سخنانی ابراز داشت که می توان از آن به عنوان تعامل مثبت بر فضای عملیات موصل یاد کرد.

** وزیر خارجه عراق که بعد از سفر دوره ای خود به کشورهای اروپایی به بغداد برگشته است، در نشستی خبری با ارائه گزارشی از این سفر گفت که موضع جامعه جهانی در قبال مطالبات بغداد نسبت به تجاوز نظامی ترکیه به اراضی عراق ممتاز است.

** یک فرمانده نیروهای ضد تروریسم عراق اعلام کرد که گروه تروریستی داعش برای نخسین بار در نبرد موصل از سلاح سنگین استفاده می کند.
'فاضل برواری' فرمانده سلاح های ویژه در دستگاه ضد تروریسم عراق گفت که عناصر گروه تروریستی داعش به منظور مقابله با نیروهای عراقی، برای نخستین بار از سلاح های سنگین که پیشتر در نبردهای تکریت، رمادی و فلوجه از آنها استفاده نکرده بودند، استفاده می کنند.

** وزارت مهاجرت عراق روز پنجشنبه اعلام کرد که از ابتدای عملیات آزادسازی موصل، ۱۱هزار و ۷۳۵ شهروند عراقی از شهرها و مناطق استان نینوا خارج شده اند.
یگان های وابسته به این وزارتخانه در روزهای گذشته از یکهزار و 940 آواره روستاها و مناطق الشویرات، النمرد، هرستان الشرقاط ، عمرقایجی، جمجمی و الحویجه استقبال کرده است.

** گروه تروریستی داعش تمامی بیمارستان ها از جمله بیمارستان مرکزی موصل را برای پذیرش مجروحان خود، از بیماران بستری در این مراکز درمانی تخلیه کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.