به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، هم اکنون گروه تروریستی داعش بزرگترین تهدید برای آمریکا به شمار می‌رود، در حالیکه گروه طالبان اساسا در افغانستان فراموش شده است.

واکس در گزارشی نوشت: شمار نیروهای آمریکایی که در سال جاری میلادی در افغانستان کشته شدند برابر با تمام سربازان آمریکایی‌اند که توسط گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه کشته شده‌اند.

آمریکایی‌ها بیشتر توسط طالبان کشته می‌شوند تا داعش

واقعیت این است که همین اکنون طولانی‌ترین جنگ آمریکا در افغانستان جریان دارد، اما شما مطمئمن باشید که هیچ گاهی هیلاری کلینتون و یا دونالد ترامپ درباره واقعیت‌های این جنگ چیزی نخواهند گفت.

واکس نوشت: در جریان نخستین مناظره انتخاباتی، یکبار روی مسئله افغانستان اشاره شد و آنهم در جریان یک جواب طولانی هیلاری کلینتون که درباره ناتو صحبت می‌کرد.

در مناظره دوم اصلا از افغانستان اسمی برده نشد و در روز چهارشنبه گذشته و در آخرین مناظره انتخاباتی، هردو نامزد نیز هیچ اشاره درباره مسئله افغانستان نداشتند، در حالیکه چند ساعت پیش از آغاز این مناظره یک مهاجم مسلح که لباس ارتش ملی افغانستان را به تن داشت در یک حمله خودی دو آمریکایی را کشت و سه تن دیگر را زخمی کرد.

امسال ۹ تن از نظامیان آمریکایی در افغانستان کشته شدند

در ادامه این گزارش آمده است: با کشته شدن این دو آمریکایی، شمار نیروهای امریکایی که در افغانستان در سال جاری میلادی کشته شد به ۹ تن رسیده است، واین تعداد کشته‌شدگان امریکایی در افغانستان دقیقا برابر با سربازان امریکایی است که در ظرف دو سال گذشته در جنگ خونین عراق و سوریه توسط داعش کشته شده اند.

آخرین حادثه مرگ بار نیروهای امریکایی در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق پنجشنبه گذشته بود، این حادثه زمانی رخ داد که یک نظامی امریکایی در اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای در نزدیکی شهر موصل عراق کشته شد.

طالبان هیچگاه برخلاف داعش در خاک آمریکا دست به عملیات تروریستی نزده است

البته مبارزه با گروه تروریستی داعش در اولویت برنامه‌های آمریکا قرار دارد نه به خاطر راه اندازی عملیات‌های نظامی این گروه در عراق و سوریه که سبب کشتن شماری از مردم در این دو کشور شده است، بلکه این گروه تهدیدهای را در قلب ایالات متحده امریکا یعنی در داخل این کشور به وجود آورده است.

اما در مقابل طالبان هیچگاه در آمریکا دست به عملیات تروریستی نزده، بنابراین چنین مسئله قطعا قابل درک است که دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون بیشتر روی مبارزه با داعش نسبت به طالبان توجه کردند.

پس از کنار زدن طالبان از قدرت در سال ۲۰۰۱ میلادی هنوز هم طالبان برای جنگجویان وابسته به شبکه القاعده پناه‌گاهای امنی در افغانستان مهیا کردند. حادثه اخیر و کشته‌شدن سرباز امریکایی در افغانستان یادآوری جنگ تلخ در این کشور است.

اکنون جنگ آمریکا در افغانستان وارد پانزدهمین سالش شده است و ادامه این وضعیت سخت در افغانستان با بی‌توجهی اذهان عمومی در آمریکا همراه است. هم چنین هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در جریان کارزار‌های انتخاباتی‌شان توجهی چندانی به مسئله افغانستان نداشتند.

«بیل روگیو» کارشناس نظامی گفت: افغانستان به زودی به یک جهنم روی زمین مبدل خواهد شد. به گفته وی هم اکنون در آمریکا همه کس درباره مشکل داعش حرف میزنند، در حالیکه هم اکنون افغانستان درگیر جنگ است و هیچ کسی درباره این جنگ چیزی نمی‌گوید و در کل جنگ افغانستان به فراموشی سپرده شده است.

نادیده گرفتن جنگ افغانستان یک راهبرد نیست

به خاطر اینکه هردو نامزد در این فصل کارزارهای انتخاباتی خوب ظاهر شوند، کلینتون و ترامپ راهکار خوبی را در پیش گرفته و هردو طرف از موضوع افغانستان خودداری کردند. در زمان تصدی وزارت امور خارجه امریکا، هیلاری کلینتون یکی از حامیان سرسخت اعزام بیشتر سربازان امریکایی در افغانستان بود. با آنکه در آن زمان آمریکا سربازان بیشتری به افغانستان اعزام کرد و سربازان بیشتری در این کشور کشته شدند اما موفق به شکست طالبان نشدند.

هم چنین با توجه به انتقادهای شدید از کلیتنون به خاطر حمایت وی از جنگ عراق و دخالت نظامی در لیبی، هیلاری کلینتون این بار نمی‌خواهد دیگر چنین اشتباهاتی را تکرار کند.

ترامپ خودش بارها گفت که جنگ افغانستان یک اشتباه بود، اما در عین حال تاکید کرد که به خاطر نظارت بر سلاح‌های هسته‌ای پاکستان باید آمریکا در افغانستان حضور داشته باشد.

تحلیل‌ ترامپ این است که جنگ آمریکا در افغانستان طالبان را چندان تحت تاثیر قرار نداده است.

القاعده در حال بازگشت به افغانستان است

بهر دلیلی که وجود داشته باشد اما سکوت در مورد افغانستان شرم آور است، رسیدگی به قضیه افغانستان یکی از اولین انتخاب‌های بزرگ رئیس جمهوری آینده آمریکا خواهد بود.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مورد پایان جنگ و کاهش شمار سربازان آمریکایی در افغانستان صحبت کرده و گفته بود که با آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی شمار این نیروها در افغانستان به ۱۰۰۰ نفر کاهش خواهد یافت.

اما در پاییز گذشته، با فشار وزارت دفاع آمریکا یا پنتاگون باراک اوباما موافقت کرد که تا زمانی نامحدودی حدود ۹۸۰۰ سرباز در افغانستان باقی خواهد ماند. این تصمیم همزمان با تشدید درگیری‌ها و گرفتن بخش‌های از این کشور از سوی طالبان صورت گرفت. حالا همه چیز به دوش رئیس جمهور آینده امریکاست، اوباما باید تصمیم بگیرد که آیا دست به بیرون بردن نیروهای امریکایی از افغانستان خواهد زد یا اعزام این نیروها به افغانستان.

اما چنین تصمیمهای آسان نخواهد بود، ارزیابی‌ها همواره نشان داده که شماری از شهروندان آمریکایی به این باور هستند که جنگ آمریکا در افغانستان یک اشتباه بوده است، آمریکا ۲۳۸۵ سرباز در افغانستان از دست داده و صدها میلیارد دلار در این کشور به مصرف رسانده است.

در اوایل سال جاری میلادی یک نهاد نظارتی امریکایی اعلام کرد که در حال حاضر طالبان نسبت به سال ۲۰۰۱ میلادی در بیشتر بخش‌های افغانستان فعالیت دارند و مناطق نفوذشان را در این کشور گسترش داده‌اند.

وضعیت در افغانستان وخیم‌تر شده است

همچنین ژنرال جان نیکلسون در زمان انتصابش گفت: با سناتور جان موافق است و وضعیت امنیتی در افغانستان رو به وخامت است.

نیکلسون این صحبت‌ها را در ماه ژانویه ابراز نمود، دقیقا در زمانیکه طالبان ولایت قندوز را فتح کرده بودند و منطقه نفوذشان را در ولایت جنوبی هلمند گسترش داده و دست به حملات خونینی نیز در کابل زده بودند.

در همین حال شبکه القاعده پس از حادثه یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی گامهای جدیدی را در افغانستان برداشته‌اند و در ماه اکتبر نیروهای آمریکایی دست به یک عملیات بزرگی علیه یک کمپ آموزشی بزرگ وابسته به القاعده در ولایت قندهار زد و بعدا فرمانده نیروهایی امریکایی در افغانستان اعلام کرد که این بزرگترین کمپ آموزشی القاعده در جنگ ۱۴ ساله افغانستان برای امریکا بوده است.

از سوی هم در این اواخر نیکلسون گفته بود که نظامیان آمریکایی در حال شکار کردن جنگجویان وابسته به شبکه القاعده حداقل در هفت ولایت افغانستان است. از سوی هم گروه ترویستی داعش نیز حضور کمی در مناطق شرقی افغانستان دارد و از همین منطقه دست به حملات بزرگ در افغانستان زد.

در پایان این گزارش می‌نویسد: حالا همه این را می‌پذیرند که در چند سال گذشته توجه‌ها نسبت به افغانستان کاهش یافته و این مسئله سبب بدترشدن وضعیت امنیتی در این کشور شده است و هیچ کس در واشنگتن توقع این را نداشت که وضعیت به این زودی دراین کشور بدتر گردد، اما عکس‌العمل‌ها در این جا به ویژه در جریان مناظره‌ها انتخابات ریاست جمهوری روند خاموشی را به خود گرفته است.

در انتهای این گزارش آمده است: ادامه این روند به زیان آنهایی است که هنوز در افغانستان می‌جنگند و هنوز در این کشور کشته می‌شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.