به گزارش مهر روز سه شنبه، یک فوریت طرح حفظ و گسترش درختان خیابان ولیعصر(عج) توسط نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران تصویب شد. محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه گفت: بارگذاری هایی که در مسیر این خیابان صورت می گیرد و ساختمان هایی که احداث می شوند، باید سه متر عقب‌نشینی فضای مکث را رعایت کنند، اما این اتفاق نمی افتد. همین موضوع باعث شده بخش بالایی درختان به شکل مثلث درآید. همین موضوع یکی از دلایل اصلی سقوط درختان این خیابان است.

عضو شورای شهر تهران گفت: موضوع دیگر گودبرداری های عمیق توسط ساختمان های بلندمرتبه است که باعث شده به ریشه این درختان آسیب جدی وارد شود.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی کنید با توجه به اهمیت این میراث طبیعی یک فوریت این طرح دیر به شورای شهر آمده است، گفت: واقعیت این است که از قدیم این موضوعات دیده شده است و ساختمان های جدید که به کمیسیون ماده ۵ می آمد، این موضوع درباره آن ها دیده می‌شد، به عنوان مثال ما به آن ها کنسول نمی دادیم و حتی در خیابان دکتر شریعتی هم این اصل رعایت می شده است.

وی افزود: ما می گفتم ساختمان ها ۴ متر عقب بنشینند، اما ستون بگذارند. این کارها را دنبال می‌کردیم اما خواستیم تثبیت و اجرایی تر شود و به همین دلیل این موضوع به شورا آمده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: درختان به اصطلاح از ساختمان ها فرار می کنند و ساختمان ها محل رشد درختان را می گیرند. بر اساس مطالعاتی هم که صورت گرفت و حتی پیاده روی منطقه ای که داشتیم، آسیب ها را دیدیم.

چمران ادامه داد: بحث سه متری را که در طرح تفصیلی دیده شده بود که ساختمان ها عقب بنشینند، با اجبار همراه نبود و اکنون در شورا و با تصویب یک فوریت اجباری شد. همچنین گفته شد اگر در کف خیابان تونل مترو یا جمع آوری آب های سطحی ایجاد کنند باید از عمق ده متر به پایین باشد که به ریشه های درختان آسیب نرساند. همچنین عملیات باید به گونه ای باشد که نیلینگ های(میخ کوبی) ساختمان ها به ریشه ها آسییب نرساند.

وی تاکید کرد: ما دنبال این هستیم که در خیابان های دیگر هم این موضوع را پیگیری کنیم.

چمران در پاسخ به سوال دیگری درباره کف سیمانی جوی های خیابان ولی عصر(عج) و اینکه گفته می شود مانع رسیدن آب به درختان می شود گفت: شخصا در حال پیکیری کف سیمانی کف جوها هستم، این سیمان ها باید برداشته شود و دور درخت ها را خالی کنیم.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: اما یک نظر هم این است که درخت ها به خاطر آب زیاد پوک می شود. من شخصا این موضوع را پیگیری می کنم و قبل از این نوشته بودم که در دستور باشد، اما برای مطالعات بیشتر آن را خارج کردم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.