به گزارش ایرنا،در بخشی از بیانیه سفارت هند در دهلی نو بااشاره به انتشار گزارش هایی در خصوص کاهش فروش کالاهای چینی پیش از جشن دیوالی اضافه شده است این اقدام می تواند منجر به کاهش روابط و همکاری دو کشور شود.
شماری از کاربران اینترنتی و مردم هند به دنبال افزایش تنش بین این کشور با پاکستان و حمایت پکن از اسلام آباد ، در روزهای اخیر با راه اندازی کارزاری خرید کالاهای ساخت چین را تحریم کردند.
این افراد با به راه اندازی تبلیغات وسیع در شبکه های اجتماعی از مردم خواسته اند برای تنبیه پکن از خرید کالاهای ساخت چین خودداری کنند.
تحریم خرید کالاهای چینی باعث کسادی بازار فروشندگان کالاهای ساخت چین در پایتخت و بویژه ایالت های شمالی این کشور که همه ساله در آستانه جشن دیوالی شده است .
در بازار شهر 'جالاندر' در ایالت پنجاب که سال گذشته و در آستانه جشن دیوالی بیش از ۲۰ میلیون روپیه کالای چینی به فروش رفت ،امسال با رکود مواجه شده است .
براساس آمارهای غیر رسمی در بازار این شهر ،فروش کالاهای چینی حدود 80 درصد کاهش یافته است .
همه ساله در آستانه جشن دیوالی که یکی از جشن های بزرگ هندوها است ،خرید وسایل تزئینی ، مواد آتش زا و محترقه ساخت چین به شدت افزایش می یابد اما امسال با توصیه افراد و گروههای مختلف استقبال چندانی از خرید وسایل ساخت چین نشده است .
در بخش دیگری از بیانیه سفارت چین در دهلی نو آمده است چین در سال گذشته با دو هزار و 276 میلیارد دلار بزرگترین کشور از نظر صادرات کالا بوده و میزان صادرات به هند فقط دو درصد از صادرات این کشور را تشکیل می دهد.
درادامه این بیانیه اضافه شده است تحریم کالاهای ساخت چین از سوی هند نگرانی زیادی برای این کشور ندارد، بلکه پکن بیشتر نگران تاثیر منفی این اقدام بر سرمایه گذاری در هند است .

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.