به گزارش فارس، پارلمان کانادا با تصویب طرح پذیرش و اسکان آوارگان ایزدی ظرف چهار ماه آینده اعلام کرد که شکنجه گروههای ایزدی توسط تکفیری‌های «داعش» در نزدیکی مرز سوریه در شمال عراق یک نسل‌کشی بوده است.

دولت کانادا اعلام کرده است که هنوز درحال ارزیابی طرحی برای حمل و نقل هوایی این مهاجران است و هنوز نمی‌داند که کانادا در بازه زمانی ۱۲۰ روزه، چه تعداد آواره ایزدی را قرار است، پذیرش کند.

با اینحال، «جان مک کالوم» وزیر امور مهاجرت کانادا تصریح کرد که کانادا موفق شده است در آغاز سال جاری میلادی، بیش از ۲۵ هزار آواره سوری را ظرف چند ماه کوتاه، اسکان دهد.

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا در پارلمان کشورش اعلام کرد: «مهم است که تأکید کنیم که کانادا همیشه یک کشور باز است که تمایل دارد گام‌هایی را بردارد و از افراد نیازمند سراسر جهان حمایت کند».

یکی از آوارگان ایزدی به نام «نادیا مراد» که به کانادا رفته بود نیز مورد اشاره ترودو قرار گرفت و درباره او گفت: «من خرسندم که بار دیگر نادیا مراد را می‌بینم و به او اطمینان می‌دهم که در ماههای اینده ما متعهد می‌شویم تا پناهجویان ارزشمند ایزدی را پذیرش کنیم».

نادیا مراد در آگوست ۲۰۱۴ به اسارت تکفیری‌های داعش در روستای «کوچو» در نزدیکی شهر «سنجار» واقع در شمال عراق درآمد و به شهر موصل برده شد.

مراد که هم‌اکنون ۲۳ سال دارد می‌گوید که به مدت سه ماه تحت شکنجه و آزار جنسی قرار گرفته بود و بعد از آن موفق شد که به آلمان فرار کند.

از آن زمان به بعد، او به یک فعال حقوق بشر تبدیل شده است و گرفتاری‌های جامعه ایزدی را مطرح می‌کند و در «اتاوا» گفت: «تمایل دارم به تمامی اعضای پارلمان (کانادا) بگویم که وقتی آنها ایستادند، در آن لحظه بسیار مهم احساس کردم که داعش چیزی از دست داده است، زیرا داعش هرگز فکر نمی‌کرد که برده‌های آنها یک روز بیرون بیایند و علیه آنها سخن بگویند».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.