به گزارش خبرآنلاین، مجموعه کتاب قصه‌های پهلوانی در دومین مجلد خود سراغ پهلوانانی از سرزمین تبریز رفته است و زندگی و زمانه آن‌ها را دستمایه روایتی داستانی از پهلوانی‌های آنها کرده است.

خسرو آقایاری در این مجلد از این مجموعه، روایتی داستانی از سه پهلوان نامدار تبریزی با عناوین اللهیار خان تبریزی، ابراهیم حلاج اوغلی و عبدالله سرابی ارائه کرده است. در هر بخش از این کتاب داستانی از جوانمردی یکی از این پهلوانان ذکر شده است که بسیار جذاب و خواندنی است.

روایت آزادمردی و شرافت اللهیار خان تبریزی در مبارزه با فساد و ظلم عوامل ارتش روسیه و تعدی آن‌ها به زندگی مردم، تا جوانمردی و عیاری پهلوان ابراهیم حلاج که زندگی او در میان مردم مبدل به یک افسانه شده است تا آوازه پهلوانی‌های عبدالله سرابی که به روایتی اهدایی امام اول شیعیان به او بود در این کتاب آمده است.

داستان پهلوانان تبریزی در این کتاب با روایتی از زندگی و زمانه آنها آغاز می‌شود. نویسنده روایتی از آنچه نام پهلوان را بر سر زبان‌ها رانده روایت کرده و در ادامه زندگی‌نامه او را در قالب داستان بازگو می‌کند.

کتاب با روایت سلحشوری اللهیار خان تبریزی در مبارزه با فساد سرکنسول وقت روسیه در تبریز آغاز می‌شود و پس از شرحی از زندگی او در نهایت به مرگش می‌رسد.

کتاب در بخش دوم به سراغ پهلوان ابراهیم می‌رود که پس از اللهیار خان، پهلوان مردم شهر می‌شود و با وجود زندگی‌ مخفیانه، داد مردم را از ظالمان شهر می‌گیرد. یکی از نقاط عطف داستانی در این بخش از کتاب، شرحی افسانه‌وار از سرگذشت ظالمان در مواجهه با پهلوان ابراهیم است.

سومین بخش از کتاب نیز به روایت زندگی و زمانه عبدالله سرابی دیگر پهلوان تبریزی می‌پردازد که با وجود جثه نحیف خود در کودکی، مورد عنایت ویژه امیر‌المومنین علی (ع) قرار می‌گیرد و رفته رفته آیین پهلوانی و جوانمردی در پیش گرفته و به پهلوان افسانه‌ای مردمان این دیار مبدل می‌شود.

آقایاری در این مجلد از مجموعه کتاب قصه‌های پهلوانی حکایت‌هایی از زندگی این سه پهلوان را به زبانی ساده و با نگاهی به تکنیک‌های نقل نویسی روایت کرده است. روایت‌های داستانی او در این کتاب بسیار تصویری و در عین حال پر ضرب و تعلیق بیان شده است و برای هر مخاطبی به ویژه مخاطبان جوان و نوجوان بسیار قابل توجه و جذاب است.

انتشارات کتاب نیستان «رخصت مرشد ۲. تبریز» را با قیمت ۱۲۰۰۰ تومان و در ۱۴۴ صفحه منتشر کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.